SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
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4 avril 2014 4 april 2014
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Question écrite n° 5-11325 Schriftelijke vraag nr. 5-11325

de Karl Vanlouwe (N-VA)

van Karl Vanlouwe (N-VA)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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la jonction Nord-Midi bruxelloise de Brusselse Noord-Zuidverbinding 
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Société nationale des chemins de fer belges
transport ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
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4/4/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
4/4/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
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Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4878 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4878
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Question n° 5-11325 du 4 avril 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-11325 d.d. 4 april 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le nouveau plan d'investissement de la SNCB pour la période 2013-2025 ne contient aucune mesure destinée à améliorer la capacité sur la jonction Nord-Midi à Bruxelles. Cette liaison ferroviaire souterraine entre la gare du Nord et la gare du Midi a déjà atteint sa capacité maximale voici quelques années et voit passer aujourd'hui jusqu'à 96 trains par heure. Une réflexion stratégique s'impose.

En attendant, le débat se poursuit dans différents médias et au sein de groupements d'intérêts. Un élargissement coûterait facilement plusieurs milliards d'euros alors que 700 millions seulement sont prévus. En pratique, un élargissement ou la mise sous tunnel ne seraient pas une sinécure.

On propose également de transformer en partie les gares du Nord et du Midi en culs-de sac, une partie seulement du trafic actuel de trains passant encore par le tunnel. En compensation, deux des voies actuelles pourraient être transformées en une ligne rapide et totalement automatisée de train ou de métro, comme c'est le cas à Paris ou comme le projet Pulsar de la STIB pour les lignes 1 et 5. Le trafic ferroviaire devant passer par Bruxelles mais pas nécessairement par la jonction Nord-Midi pourrait être dévié par les lignes 26 et 28.

Mes questions au ministre sont les suivantes.

1) Pourquoi le plan d'investissement 2013-2025 ne prévoit-il aucun projet ou stratégie concrets pour résoudre le problème de capacité sur la jonction Nord-Midi ?

2) Quels sont les travaux actuellement prévus pour alléger la capacité sur la jonction Nord-Midi ? Je souhaiterais en connaître le calendrier et le coût.

3) La SNCB et Infrabel préparent-elles actuellement un projet relatif à la jonction Nord-Midi ?

4) Comment le ministre évalue-t-il les pistes de réflexion mentionnées dans cette question et destinées à résoudre le problème de capacité sur la jonction Nord-Midi ?

 

In het nieuwe NMBS investeringsplan voor de periode 2013-2025 worden geen maatregelen voorgesteld om het bestaande capaciteitsprobleem van de Brusselse Noord-Zuidverbinding te verbeteren. Deze ondergrondse treinverbinding tussen het noord- en zuidstation zit al jaren aan haar maximumcapaciteit en slikt vandaag tot 96 trienen per uur. Een strategische denkoefening dringt zich op.

Ondertussen wordt het debat verder gevoerd in verscheidene media en bij belangenverenigingen. Een verbreding zou al snel enkele miljarden euro kosten, terwijl er slechts 700 miljoen voorzien wordt. Praktisch gezien zou een verbreding of ondertunneling heel wat kopzorgen met zich mee kunnen brengen.

Eveneens wordt geopperd om het noord- en zuidstation gedeeltelijk om te vormen tot een kopstation, waarbij enkel een selectie van het huidige treinverkeer nog door de tunnel zal rijden. Als compensatie kunnen twee van de huidige sporen omgevormd worden tot een snelle en volautomatische trein- of metrolijn, naar voorbeeld van Parijs of het Pulsarproject van de MIVB voor de lijnen 1 en 5. Het treinverkeer dat langs Brussel moet, maar niet essentieel door de Noord-Zuidverbinding moet, kan omgeleid worden spoorlijnen 26 en 28.

Mijn vragen aan de minister zijn:

1) Waarom zijn er in het investeringsplan 2013-2025 geen concrete plannen of strategieën opgenomen om het capaciteitsprobleem van de Noord-Zuidverbinding aan te pakken?

2) Welke werken zijn er vandaag gepland om de capaciteit van de Noord-Zuidverbinding te verlichten? Graag de tijdsbestek en kostprijs.

3) Werken de NMBS en Infrabel vandaag aan een project omtrent de Noord-Zuidverbinding?

4) Hoe evalueert U de in deze vraag geopperde denkpistes om het capaciteitsprobleem van de Noord-Zuidverbinding aan te pakken?