SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
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5 novembre 2013 5 november 2013
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Question écrite n° 5-10299 Schriftelijke vraag nr. 5-10299

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Réseau ferroviaire - Rames automotrices Desiro - Liaisons sur de longues distances - Aéroport - Déchets Spoorwegnet - Desiro-treinstellen - Langeafstandsrelaties - Luchthaven - Afval 
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Société nationale des chemins de fer belges
aéroport
véhicule sur rails
transport de voyageurs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
voertuig op rails
reizigersvervoer
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5/11/2013Verzending vraag
20/1/2014Antwoord
5/11/2013Verzending vraag
20/1/2014Antwoord
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Question n° 5-10299 du 5 novembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10299 d.d. 5 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les nouvelles rames automotrices Desiro se rencontrent de plus en plus sur l'ensemble du réseau ferroviaire. Elles ont été spécialement conçues pour circuler comme omnibus et sur le Réseau express régional (RER) autour de Bruxelles. Leur accélération est en effet particulièrement rapide et leur capacité est grande. Les facilités offertes aux voyageurs sont réduites à un minimum puisque les voitures ne disposent que d'un petit nombre de poubelles et de tablettes. Ces trains ne conviennent donc pas vraiment pour les liaisons sur de longues distances.

J'ai malheureusement pu constater que les rames Desiro sont également utilisées pour des liaisons pour lesquelles elles ne sont en fait pas appropriées, comme la liaison IC Anvers-Charleroi durant le week-end ou les liaisons avec l'aéroport (l'espace pour les bagages est en effet quasi nul).

Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes.

1) Pour quelles liaisons sur de longues distances (IC et IR) les rames Desiro sont-elles utilisées ? Pourquoi avoir opté pour ce type de rames pour ces liaisons ?

2) Les voyageurs abandonnent-ils davantage de déchets dans les rames Desiro que dans les autres trains en raison de l'absence de poubelles près des sièges ?

3) Le ministre estime-t-il que l'utilisation des rames Desiro pour des liaisons sur de longues distances et les liaisons avec l'aéroport soit opportune ?

 

De nieuwe treinstellen van het type "Desiro" worden stilaan een vertrouwd beeld op het hele spoorwegnet. Deze treinstellen zijn speciaal ontworpen om als stoptrein en om in het Gewestelijk Expresnet rond Brussel te rijden. Ze trekken immers bijzonder snel op en bieden een hoge capaciteit aan. De faciliteiten voor reizigers zijn tot het minimum herleid, met slechts enkele vuilbakjes en tafeltjes. De treinen zijn dan ook niet echt geschikt voor langeafstandsverbindingen.

Jammer genoeg heb ik kunnen vaststellen dat de "Desiro's" ook worden ingezet op verbindingen waarvoor het materieel eigenlijk niet geschikt is, zoals de IC Antwerpen-Charleroi tijdens het weekend of op verbindingen van en naar de luchthaven (er is immers nauwelijks bagageruimte).

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Op welke langeafstandsverbindingen (IC- en IR-verbindingen) worden treinstellen van het type "Desiro" ingezet? Waarom werd op deze verbindingen voor dit type treinstel gekozen?

2) Wordt op treinstellen van het type "Desiro" meer afval achtergelaten dan op andere stellen omdat aan de zitplaatsen geen vuilbakjes zijn?

3) Is de minister van oordeel dat de inzet van treinstellen van het type "Desiro" op langeafstandsverbindingen en op de verbindingen van en naar de luchthaven gewenst is?

 
Réponse reçue le 20 janvier 2014 : Antwoord ontvangen op 20 januari 2014 :

En réponse aux questions de l'honorable membre, le groupe Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) me communique les éléments suivants :

1. Actuellement, tous les trains ou une partie d'entre eux sont assurés avec des automotrices de type AM08 (Desiro) sur les relations Anvers - Charleroi, Bruxelles - Bruxelles-Aéroport, Gand - Bruxelles-Aéroport et Anvers - Noorderkempen.

2. Les services de nettoyage n’ont pas constaté de problème de déchets en particulier qui traînent dans les AM 08 (Desiro). Un bac à déchets se trouve toutefois sur chaque plateforme.

De manière générale, la consommation d’aliments est moins importante dans les trains effectuant de courts déplacements par rapport à des trajets plus longs, à l’exception des trains au départ d’une gare, où des produits de consommation sont offerts et ce, principalement le matin. Quant aux journaux Métro, le personnel de nettoyage en retrouve rarement dans les poubelles des trains, quel que soit le type de matériel.

3. La SNCB estime que les rames Desiro peuvent certainement être mises en œuvre sur les relations de et vers l'aéroport, ce matériel offre en effet un espace polyvalent et est dès lors adapté aux voyageurs avec valises ou autres bagages.

En ce qui concerne les relations sur de longues distances, la SNCB tente de limiter le recours aux rames Desiro. La mise en œuvre des rames Desiro dépend notamment de la localisation des ateliers, par exemple.

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

1. Momenteel worden op de relaties Antwerpen-Charleroi, Brussel-Brussel Luchthaven, Gent-Brussel Luchthaven en Antwerpen-Noorderkempen alle treinen of een deel van de treinen met motorstellen type AM08 (Desiro) verzekerd.

2. De schoonmaakdiensten hebben geen bijzondere afvalproblemen vastgesteld in de AM 08 (Desiro). Op elk balkon is niettemin een vuilnisbak te vinden.

In het algemeen worden op treinen die korte afstanden afleggen, minder voedingsmiddelen genuttigd dan op treinen met langere trajecten, behalve op treinen die vertrekken vanuit een station waar consumptieproducten beschikbaar zijn, en dan voornamelijk 's ochtends. Het schoonmaakpersoneel vindt weinig Metro-kranten in de vuilnisbakken van de treinen, ongeacht het ingezette materieeltype.

3. De NMBS meent dat Desiro-treinstellen zeker op de verbindingen van en naar de luchthaven ingezet kunnen worden aangezien dit materieel een polyvalente ruimte heeft en dus geschikt is voor reizigers met valiezen of andere bagage.

Wat de lange afstandsrelaties betreft, probeert de NMBS de inzet van Desiro-treinstellen te beperken. De inzet van Desiro-treinstellen is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de locatie van de werkplaatsen.