SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
20 novembre 2007 20 november 2007
________________
Question écrite n° 4-79 Schriftelijke vraag nr. 4-79

de Freya Piryns (Groen!)

van Freya Piryns (Groen!)

au vice-premier ministre et ministre de l'Intérieur

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken
________________
Réfugiés – Grèce – Pratiques condamnables Vluchtelingen – Griekenland – Laakbare praktijken 
________________
Grèce
réfugié
asile politique
droit humanitaire international
droits de l'homme
Turquie
éloignement
droit des étrangers
demandeur d'asile
Griekenland
vluchteling
politiek asiel
internationaal humanitair recht
rechten van de mens
Turkije
verwijdering
vreemdelingenrecht
asielzoeker
________ ________
20/11/2007Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 20/12/2007)
10/12/2007Antwoord
20/11/2007Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 20/12/2007)
10/12/2007Antwoord
________ ________
Requalification de : question orale 4-18 Requalification de : question orale 4-18
________ ________
Question n° 4-79 du 20 novembre 2007 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-79 d.d. 20 november 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La semaine dernière, l’ONG allemande Pro Asyl a publié le rapport The truth may be bitter, but it must be told.

Pro Asyl s’est rendue en Grèce pour y analyser le fonctionnement de la garde côtière et l’organisation de l’accueil des demandeurs d’asile.

Elle y a fait plusieurs constatations de pratiques condamnables qui montrent clairement que les droits des demandeurs d’asile n’y sont pas garantis et que les conventions internationales, comme la Convention de Genève, y sont systématiquement bafouées. Le rapport décrit en outre plusieurs exemples de tortures et l’on peut donc parler de violations quotidiennes des droits de l’homme.

Voici quelques exemples :

Les garde-côtes grecs tentent, avec leurs embarcations, de repousser les esquifs des fugitifs dans les eaux territoriales.

Les réfugiés sont parfois maintenus plusieurs jours en détention, sans être enregistrés et sans contact avec l’extérieur, pour être ensuite renvoyés illégalement en Turquie.

Le recours à des interprètes n’est pas prévu.

Il n’existe en fait aucune possibilité de recours contre la décision de détention ou d’expulsion.

Les conditions de détention de ces personnes sont inhumaines.

La garde côtière battrait les boat people à coups de bâton et les plongerait dans des bacs d’eau, etc.

Pro Asyl exhorte la Grèce à redresser la situation.

Pro Asyl appelle également les autres pays européens à mettre fin au transfert de demandeurs d’asile vers la Grèce en application du dispositif Dublin 2. Le secrétaire général du Conseil européen pour les Réfugiés et Exilés (ECRE), Bjarte Vandvik, dénonce lui aussi les pratiques et souligne qu’à la suite des accords de Dublin 2, « il ne s’agit plus d’un problème grec mais d’un problème européen général ».

Le ministre a-t-il connaissance de la situation en Grèce, telle que l’a décrite Pro Asyl ?

Des demandeurs d’asile sont-ils à l’heure actuelle encore transférés en Grèce en application des accords de Dublin 2 ?

Dans l’affirmative, une telle décision est-elle encore justifiable compte tenu des faits dénoncés par ce rapport ?

 

Vorige week maakte de Duitse NGO Pro Asyl het rapport “The truth may be bitter, but it must be told” bekend.

Pro Asyl is op onderzoek getrokken naar Griekenland, waar ze de werking van de kustwacht en de organisatie van de opvang van asielzoekers hebben onderzocht.

Ze hebben verschillende vaststellingen gedaan van laakbare praktijken, die duidelijk maken dat de rechten van asielzoekers daar niet gegarandeerd zijn en internationale verdragen zoals de conventie van Genève systematisch worden geschonden. Bovendien worden meerdere voorbeelden van martelpraktijken beschreven en is er dus sprake van dagelijkse mensenrechtenschendingen.

Enkele voorbeelden:

De Griekse kustwachters proberen met hun boten de bootjes van de vluchtelingen terug in territoriale wateren te duwen.

Vluchtelingen worden soms zonder registratie en zonder contact met de buitenwereld verschillende dagen opgesloten, om dan op illegale wijze terug naar Turkije te worden gebracht.

Er zijn geen tolken voorzien.

Er zijn in de feiten geen beroepsmogelijkheden tegen opsluiting of uitwijzing.

De omstandigheden waarin de mensen worden opgesloten zijn mensonwaardig.

De kustwacht zou bootvluchtelingen slagen, met een stok bewerken, onderdompelen in een bak water, enz.

Pro Asyl roept Griekenland op om deze situatie recht te zetten.

Pro Asyl roept ook de andere Europese landen op om te stoppen met het overbrengen van asielzoekers in het kader van Dublin 2 naar Griekenland. Ook secretaris-generaal Bjarte Vandvik van de Europese Raad voor Vluchtelingen en Ballingen (ECRE) klaagt de praktijken aan en stelt dat omwille van de Dublin 2-akkoorden “het niet een Grieks probleem is, het is algemeen Europees probleem”.

Is de toestand in Griekenland, zoals naar buiten gebracht door Pro Asyl, bij de geachte minister bekend?

Worden er op dit moment in het kader van de Dublin 2 akkoorden nog asielzoekers overgebracht naar Griekenland?

Indien ja, is dit gezien de feiten die dit rapport naar buiten brengt, nog te verantwoorden?

 
Réponse reçue le 10 décembre 2007 : Antwoord ontvangen op 10 december 2007 :

L'honorable membre trouvera ci-après la réponse à sa question.

1. Je suis au courant de la situation. Le rapport de Pro Asyl n'est pas le premier à aborder les problèmes du traitement des demandeurs d'asile et des immigrants en séjour illégal en Grèce. Je vous renvoie à ce sujet au rapport du UNHCR de juillet 2007 relatif au retour de demandeurs d'asile dont la procédure est considérée comme « interrompue » par les autorités grecques ainsi qu'à un rapport d'une délégation du Parlement européen de juin 2007 qui portait sur l'étude de certaines facilités d'accueil en Grèce.

2. Dans le cadre du règlement Dublin II, la Belgique transfère encore des demandeurs asile en Grèce. Une grande majorité d'entre eux sont des personnes qui ont été arrêtées alors qu'elles entraient illégalement sur le territoire de la Grèce et qui n'avaient pas introduit de demande d'asile en Grèce. Les demandeurs d'asile transférés en Grèce disposent de la possibilité d'introduire dès leur arrivée une demande d'asile pour poursuivre la procédure d'asile dans le cas où celle-ci n'a pas encore été clôturée. Les autorités grecques communiquent expressément cette possibilité lorsqu'elles donnent leur accord pour reprendre un demandeur d'asile.

3. Il est nécessaire d'améliorer non seulement les facilités d'accueil en Grèce, mais aussi la législation grecque. Néanmoins, sous la pression européenne, la Grèce a amélioré le traitement des demandeurs d'asile qui étaient renvoyés dans le cadre de la procédure Dublin. Dans ce contexte, il n'est donc pas question de refoulement de demandeurs d'asile et l'application du règlement Dublin II ne doit, à mon sens, pas être suspendue vis-à-vis de la Grèce.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. De problematiek is mij bekend. Het rapport van Pro Asyl is niet het eerste dat problemen aanklaagt bij de behandeling van asielzoekers en illegale immigranten in Griekenland. Ik verwijs in dit verband naar het rapport van het UNHCR van juli 2007 met betrekking tot de terugkeer van asielzoekers wiens procedure als « onderbroken » beschouwd wordt door de Griekse autoriteiten en een rapport van een delegatie van het Europees Parlement die in juni 2007 een aantal Griekse opvangfaciliteiten bezocht.

2. In het kader van de Dublin II verordening worden er nog steeds asielzoekers door België aan Griekenland overgedragen. Een grote meerderheid onder hen zijn personen die werden opgepakt bij het illegaal betreden van het Griekse grondgebied en die geen asielaanvraag in Griekenland indienden. De asielzoekers die aan Griekenland worden overgedragen hebben bij hun aankomst de mogelijkheid om een asielaanvraag in te dienen of hun asielprocedure voort te zetten indien deze nog niet afgesloten is. Dit wordt door de Griekse autoriteiten uitdrukkelijk meegedeeld wanneer zij een akkoord geven om een asielzoeker terug te nemen.

3. Zowel aan de opvangfaciliteiten in Griekenland als aan de Griekse asielwetgeving dienen verbeteringen te worden aangebracht. We hebben niettemin vastgesteld dat Griekenland onder Europese druk de behandeling van asielzoekers verbeterd heeft die in het kader van de Dublinprocedure worden teruggestuurd. In dit kader is er dus ook geen sprake van refoulement van asielzoekers en dient de toepassing van de Dublin II verordening ten opzichte van Griekenland mijns inziens niet te worden opgeschort.