SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
18 février 2010 18 februari 2010
________________
Question écrite n° 4-7014 Schriftelijke vraag nr. 4-7014

de Yves Buysse (Vlaams Belang)

van Yves Buysse (Vlaams Belang)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Train direct rapide Aarschot-Bruxelles - Manque de places assises - Mesures Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rechtstreekse sneltrein Aarschot-Brussel - Gebrek aan zitplaatsen - Maatregelen 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
________ ________
18/2/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 25/3/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
18/2/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 25/3/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
________ ________
Question n° 4-7014 du 18 février 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-7014 d.d. 18 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le train direct rapide de 7h 26 d'Aarschot à destination de Bruxelles-Midi a été récemment remplacé par un nouveau train à double étage. Malheureusement, le nombre de places assises reste encore insuffisant. Les voyageurs montant à Aarschot ne trouvent généralement que quelques sièges libres dans chaque wagon. Les autres doivent rester debout ou prendre place dans les escaliers. Selon nous, il est anormal que les voyageurs aient une probabilité quotidienne plus élevée de devoir rester debout que de pouvoir s'asseoir.

1. La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a-t-elle déjà mesuré la pénurie de places assises sur le train à double étage de 7h 26 à Aarschot ?

2. Dans la négative, la SNCB s'en occupera-t-elle bientôt ?

3. Quelles initiatives la SNCB prendra-t-elle afin d'augmenter le nombre de places assises sur ce train ?

4. Une liaison rapide supplémentaire d'Aarschot à Bruxelles sans arrêt à Louvain peut-elle être envisagée ?

 

De rechtstreekse sneltrein van 7.26 uur in Aarschot met bestemming Brussel-Zuid werd onlangs vervangen door een nieuwe dubbeldekstrein. Helaas blijkt het aantal zitplaatsen nog steeds ontoereikend. Veelal vinden reizigers uit Aarschot slechts enkele zitplaatsen per wagon vrij. De anderen moeten rechtstaan of plaatsnemen op de trappen. Het kan niet de bedoeling zijn dat treinreizigers dagelijks een grotere kans maken op een staan-dan op een zitplaats.

1. Heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) het tekort aan zitplaatsen op de dubbeldekstrein van 7.26 uur in Aarschot al gemeten?

2. Zo neen, zal de NMBS dat snel doen?

3. Welke maatregelen zal de NMBS nemen om het aantal zitplaatsen op die trein te verhogen?

4. Kan de inzet van een extra sneltrein van Aarschot naar Brussel zonder stilstand te Leuven overwogen worden?