SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2009-2010 | Zitting 2009-2010 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
18 février 2010 | 18 februari 2010 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 4-7014 | Schriftelijke vraag nr. 4-7014 | ||||||||
de Yves Buysse (Vlaams Belang) |
van Yves Buysse (Vlaams Belang) |
||||||||
à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques |
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Train direct rapide Aarschot-Bruxelles - Manque de places assises - Mesures | Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rechtstreekse sneltrein Aarschot-Brussel - Gebrek aan zitplaatsen - Maatregelen | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Société nationale des chemins de fer belges transport de voyageurs |
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 4-7014 du 18 février 2010 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 4-7014 d.d. 18 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Le train direct rapide de 7h 26 d'Aarschot à destination de Bruxelles-Midi a été récemment remplacé par un nouveau train à double étage. Malheureusement, le nombre de places assises reste encore insuffisant. Les voyageurs montant à Aarschot ne trouvent généralement que quelques sièges libres dans chaque wagon. Les autres doivent rester debout ou prendre place dans les escaliers. Selon nous, il est anormal que les voyageurs aient une probabilité quotidienne plus élevée de devoir rester debout que de pouvoir s'asseoir. 1. La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a-t-elle déjà mesuré la pénurie de places assises sur le train à double étage de 7h 26 à Aarschot ? 2. Dans la négative, la SNCB s'en occupera-t-elle bientôt ? 3. Quelles initiatives la SNCB prendra-t-elle afin d'augmenter le nombre de places assises sur ce train ? 4. Une liaison rapide supplémentaire d'Aarschot à Bruxelles sans arrêt à Louvain peut-elle être envisagée ? |
De rechtstreekse sneltrein van 7.26 uur in Aarschot met bestemming Brussel-Zuid werd onlangs vervangen door een nieuwe dubbeldekstrein. Helaas blijkt het aantal zitplaatsen nog steeds ontoereikend. Veelal vinden reizigers uit Aarschot slechts enkele zitplaatsen per wagon vrij. De anderen moeten rechtstaan of plaatsnemen op de trappen. Het kan niet de bedoeling zijn dat treinreizigers dagelijks een grotere kans maken op een staan-dan op een zitplaats. 1. Heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) het tekort aan zitplaatsen op de dubbeldekstrein van 7.26 uur in Aarschot al gemeten? 2. Zo neen, zal de NMBS dat snel doen? 3. Welke maatregelen zal de NMBS nemen om het aantal zitplaatsen op die trein te verhogen? 4. Kan de inzet van een extra sneltrein van Aarschot naar Brussel zonder stilstand te Leuven overwogen worden? |