SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
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4 février 2010 4 februari 2010
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Question écrite n° 4-6804 Schriftelijke vraag nr. 4-6804

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen
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Banque nationale de Belgique - Prêts - Institutions financières connaissant des problèmes de liquidités - Garantie de l'État Nationale Bank van België - Leningen - Financiële instellingen met liquiditeitsproblemen - Waarborg van de Staat 
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Eurosystème
banque centrale
crise monétaire
garantie de crédit
trésor
Cour des comptes (Belgique)
liquidité monétaire
Eurosysteem
centrale bank
monetaire crisis
kredietgarantie
schatkist
Rekenhof (België)
liquiditeit
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4/2/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
15/4/2010Antwoord
4/2/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
15/4/2010Antwoord
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Question n° 4-6804 du 4 février 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6804 d.d. 4 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans le système européen de banques centrales, c'est une banque centrale d'un État membre, et non la Banque centrale européenne (BCE), qui prête, sous sa responsabilité et à sa charge, des fonds à une institution financière qui connaît des problèmes de liquidités. Ces prêts sont couverts par des titres ou d'autres actifs donnés en gage par la banque en difficultés. Afin d'exonérer les actionnaires de la Banque nationale de Belgique (BNB) de tout risque qui pourrait résulter d'une telle opération, l'État garantit la totalité du prêt accordé par la BNB.

Les opérations en question peuvent représenter des montants importants. À titre d'exemple, la BNB a prêté 54 milliards d'euros sous forme d'Emergency Liquidity Assistance à Fortis le 3 octobre 2008. Dans ce contexte, il est étrange que la BNB ne soit pas tenue d'informer l'administration de la Trésorerie de la fourniture de telles liquidités d'urgence. Le rapport de la Cour des comptes sur l'impact de la crise financière précise que cela se justifie par « le caractère strictement confidentiel de ces opérations ». Il y a de quoi s'étonner. L'État garantit le prêt accordé par la BNB, mais l'administration de la Trésorerie ne doit pas en être avisée. Quel est la motivation de cette dissimulation à l'égard de l'administration de la Trésorerie ? Craindrait-on que celle-ci soit à l'origine de la fuite d'informations sensibles ?

 

In het Eurosysteem van centrale banken leent een centrale bank van een Lidstaat, en niet de Europese Centrale Bank (ECB), onder haar verantwoordelijkheid en ten eigen laste fondsen aan een financiële instelling die liquiditeitsproblemen kent. Deze leningen worden gedekt door effecten of andere activa die de bank in moeilijkheden in pand geeft. Om de aandeelhouders van de Nationale Bank van België (NBB) te beveiligen tegen elk risico dat daaruit zou kunnen voortvloeien, waarborgt de Staat de lening die de NBB toekent volledig.

De verrichtingen in kwestie kunnen aanzienlijke bedragen vertegenwoordigen. Zo heeft de NBB bijvoorbeeld op 3 oktober 2008 in het kader van het Emergency Liquidity Assistance-stelsel een lening van 54 miljard euro toegestaan aan Fortis. In deze context is het dan ook vreemd dat de NBB niet verplicht is de administratie van de Thesaurie te informeren over het verstrekken van zulke dringende liquide middelen. Het Rekenhof schrijft in zijn verslag over de aanpak van de financiële crisis dat dit gebeurt "gelet op de strikt vertrouwelijke aard van deze verrichtingen". Dat is enigszins bevreemdend. De Staat waarborgt de lening die de NBB toekent, maar de administratie van Thesaurie moet daarvan niet op de hoogte gebracht worden. Wat is de ratio achter die niet-melding aan de administratie van Thesaurie? Vreest men misschien dat er vanuit de administratie gevoelige informatie zou lekken?

 
Réponse reçue le 15 avril 2010 : Antwoord ontvangen op 15 april 2010 :

Vous référant au rapport de la Cour des comptes indiquant, entre autres, que la Banque nationale ne serait pas dans l’obligation d’informer l’Administration de la Trésorerie de la fourniture de liquidités d’urgence en raison du caractère strictement confidentiel de celles-ci, vous demandez la raison de cette non communication à l’Administration de la Trésorerie.

L’information reprise dans le rapport de la Cour des comptes auquel vous faites référence n’est pas exacte. Il est en effet prévu un cadre pour la concertation entre la Banque nationale et l’État, en particulier par le biais d’une information au ministre des Finances en cas de crise du secteur financier.

Il est un fait que la Banque nationale, en raison de l’indépendance requise par le droit européen, décide souverainement de l’octroi de liquidités d’urgence. L’État belge, le ministre des Finances ou son représentant auprès de la Banque nationale ne disposent donc d’aucun droit pour approuver, suspendre, annuler ou reporter ces décisions.

Il ne faut toutefois pas en déduire qu’aucune information ne serait transmise à l’État. Comme déjà indiqué, le ministre des Finances reçoit toutes les informations nécessaires en cas de crise du secteur financier.

Tous ces éléments sont du reste expliqués en détail dans l’Exposé des motifs du projet de loi portant des mesures visant à promouvoir la stabilité financière et instituant en particulier une garantie d'Etat relative aux crédits octroyés et autres opérations effectuées dans le cadre de la stabilité financière (DOC 52 1470/001), pages 5 et 6.

Information complémentaire

1. Le rapport de la Cour des comptes auquel il est fait référence est probablement le 166e cahier de la Cour des comptes, p. 286.

2. On notera incidemment qu’il n’est pas davantage exact d’avancer, comme le fait cependant ledit rapport de la Cour des comptes et que Mme Van dermeersch reprend en introduction à sa question proprement dite, que la garantie de l’État que la Banque nationale accorde aux liquidités d’urgence vise à «exonérer les actionnaires de la BNB de tout risque qui pourrait résulter d’une telle opération». Au contraire, la garantie de l’État vise à garantir une gestion efficace de la crise par la Banque nationale et concerne donc une mesure prise dans l’intérêt de la stabilité financière et non une mesure de protection des actionnaires de la Banque nationale.

Verwijzend naar een verslag van het Rekenhof waarin onder meer wordt vermeld dat de Nationale Bank, gelet op de strikt vertrouwelijke aard van het verstrekken van noodliquiditeiten, de Administratie van de Thesaurie hierover niet zou hoeven te informeren, vraagt u naar de ratio achter die niet-vermelding aan de administratie van de Thesaurie.

De informatie vervat in het verslag van het Rekenhof waarnaar u verwijst is evenwel niet correct. Er is wel degelijk voorzien in een kader voor overleg tussen de Nationale Bank en de Staat, in het bijzonder via het informeren van de minister van Financiën, in geval van een crisis in de financiële sector.

Wel is het zo dat de Nationale Bank, omwille van de Europeesrechtelijk vereiste onafhankelijkheid, soeverein beslist over de toekenning van noodliquiditeiten. De Belgische Staat, minister van Financiën of zijn vertegenwoordiger bij de Nationale Bank hebben dus geen recht om dergelijke beslissingen goed te keuren, op te schorten, te vernietigen of uit te stellen.

Hieruit mag echter niet worden afgeleid dat er geen informatie zou worden verstrekt aan de Staat. Zoals reeds gezegd ontvangt de minister van Financiën alle nuttige informatie ingeval van crisis in de financiële sector.

Dit alles wordt overigens expliciet uiteengezet in de Memorie van toelichting bij het wetsontwerp houdende maatregelen ter bevordering van de financiële stabiliteit en inzonderheid tot instelling van een staatsgarantie voor verstrekte kredieten en andere verrichtingen in het kader van de financiële stabiliteit (DOC 52 1470/001), bladzijden 5 en 6.

Aanvullende informatie

1. Het verslag van het Rekenhof waarnaar wordt verwezen is wellicht het 166e boek van het Rekenhof, blz. 286.

2. Terloops wordt nog opgemerkt dat het evenmin correct is, zoals nochtans gesteld in het betreffende verslag van het Rekenhof en herhaald door mevrouw Van dermeersch bij wijze van inleiding op de eigenlijke vraag, om te beweren dat de Staatswaarborg voor noodliquiditeiten verleend door de Nationale Bank ertoe zou strekken "de aandeelhouders van de NBB te beschermen tegen elk risico waartoe dergelijke verrichting aanleiding zou kunnen geven". De Staatswaarborg beoogt, daarentegen, een efficiënt crisisbeheer door de Nationale Bank te verzekeren en betreft aldus een maatregel genomen in het belang van de financiële stabiliteit en niet een maatregel ter bescherming van de aandeelhouders van de Nationale Bank.