SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
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Session 2009-2010 | Zitting 2009-2010 | ||||||||
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2 février 2010 | 2 februari 2010 | ||||||||
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Question écrite n° 4-6773 | Schriftelijke vraag nr. 4-6773 | ||||||||
de Christine Defraigne (MR) |
van Christine Defraigne (MR) |
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au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier Ministre |
aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister |
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Aéroport de Bruxelles-National - Services aéroportuaires - Nouveaux opérateurs éventuels - Décision de désignation - Critères - Concertation avec les syndicats des opérateurs actuels | Luchthaven Brussel-Nationaal - Luchthavendiensten - Eventuele nieuwe operatoren – Beslissing tot aanwijzing - Criteria - Overleg met de vakbonden van de huidige operatoren | ||||||||
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aéroport Brussels Airport Company assistance en escale |
luchthaven Brussels Airport Company gronddiensten op luchthavens |
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Question n° 4-6773 du 2 février 2010 : (Question posée en français) | Vraag nr. 4-6773 d.d. 2 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Frans) | ||||||||
Le débat sur l'arrivée de nouveaux opérateurs prestant des services d'assistance au sol (handling), notamment le chargement et le déchargement des bagages et du fret des avions, atteint son paroxysme. Fin octobre 2011, la licence actuelle des entreprises de manutention Aviapartner et Flightcare prendra fin. Il s'agit de l'autorisation légale pour prester sur le site aéroportuaire des services de manutention pour les sociétés aériennes. Vous avez demandé à l'Université d'Anvers une étude afin de déterminer l'impact sur les prix et sur le climat social d'un ou plusieurs nouveaux opérateurs à l'aéroport de Bruxelles. Selon cette étude, un troisième handleur à Zaventem pourrait trouver sa place. La concurrence en serait accrue et une baisse des prix devrait profiter aux compagnies aériennes. Cependant, les syndicats redoutent l'arrivée d'un troisième opérateur. Selon eux, cela conduirait à un carnage social : plus de concurrence entraînerait davantage de flexibilité du travail et des conditions de travail dangereuses. Aviapartner et Flightcare n'auraient d'autre choix que de réduire les effectifs ou de diminuer les salaires. Une décision serait d'autant plus nécessaire que les rémunérations des travailleurs représentent 70 à 80 % des charges des deux sociétés, le reste étant composé de coûts fixes difficilement compressibles. De plus, rien ne dit qu'un troisième opérateur soit synonyme d'arrivée de nouvelles compagnies aériennes sur le tarmac de Brussels Airport. Les syndicats menacent donc d'actions dures si vous mettez votre projet à exécution. 1. À l'heure actuelle, quelle est votre analyse de la situation ? 2. Avez-vous rencontré le syndicat des travailleurs des sociétés concernées afin de discuter de l'éventuelle arrivée d'un troisième opérateur de manutention à Brussels Airport ? Le cas échéant, qu'en est-il sorti ? 3. Si cela n'a pas encore eu lieu, allez-vous les rencontrer avant de prendre votre décision ? 4. Sur quel(s) critère(s) prendrez-vous votre décision ? 5. Allez-vous privilégier les compagnies aériennes au détriment des sociétés de manutention ? Si c'est le cas, avez-vous prévu un plan pour les travailleurs qui perdront leur emploi ? 6. Comment comptez-vous apaiser les différents intervenants ? |
Het debat over de komst van nieuwe operatoren die de afhandeling (handling) verzekeren, onder meer het laden en uitladen van de bagage en de vracht van de vliegtuigen, bereikt zijn hoogtepunt. De huidige vergunning van de bagageafhandelingsbedrijven Aviapartner en Flightcare loopt tot einde oktober 2011. Het gaat om de wettelijke toelating om op de luchthaven diensten inzake bagageafhandeling te presteren voor de luchtvaartmaatschappijen. U hebt aan de universiteit van Antwerpen een studie gevraagd over de impact op de prijzen en het sociale klimaat van één of meerdere nieuwe operatoren op de luchthaven van Brussel. Volgens die studie zou er in Zaventem nog plaats zijn voor een derde handler. Het zou de concurrentie verscherpen en een prijsdaling voor de luchtvaartmaatschappijen meebrengen. De vakbonden zijn echter bang voor de komst van een derde operator. Dat zou volgens hen een sociaal bloedbad tot gevolg hebben : een scherpere concurrentie zou immers gepaard gaan met meer flexibiliteit in de werkuren en gevaarlijker arbeidsomstandigheden. Aviapartner en Flightcare zouden geen andere keuze hebben dan personeel de laan uit te sturen of de lonen in te krimpen. Een beslissing zou dringend noodzakelijk zijn omdat de onkosten van de twee firma's voor 70 tot 80% bestaan uit de lonen van de werknemers; de overige onkosten zijn vaste kosten die moeilijk kunnen worden verminderd. Bovendien is er geen enkele waarborg dat er met die derde operator ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen op de tarmac van Brussels Airport zullen komen. De vakbonden dreigen dus met harde acties als u dit project absoluut wilt uitvoeren. 1. Hoe beoordeelt u de huidige situatie? 2. Hebt u de vakbonden van de werknemers van de betrokken firma's ontmoet om met hen de eventuele komst van een derde bagageafhandelaar op Brussels Airport te bespreken? Zo ja, wat is daarvan het resultaat? 3. Zo neen, zult u hen nog ontmoeten alvorens een beslissing te nemen? 4. Op basis van welke criteria zult u uw beslissing nemen? 5. Zult u de luchtvaartmaatschappijen bevoordelen ten nadele van de afhandelingsbedrijven? Zo ja, hebt u een plan voor ogen voor de werknemers die hun baan zullen verliezen? 6. Op welke wijze zult u de verschillende betrokkenen geruststellen? |
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Réponse reçue le 9 février 2010 : | Antwoord ontvangen op 9 februari 2010 : | ||||||||
Je renvoie l'honorable membre à ma réponse aux questions jointes de Mme Inge Somers sur “ l'accès au tarmac de Zaventem” (n° 18639) et de M. David Geerts sur “les rumeurs relatives à l'autorisation d'une nouvelle société de manutention de bagages à l'aéroport de Zaventem” (n° 18669), publiées dans le Compte Rendu Intégral provisoire de la commission de l'Infrastructure, des Communications et des Entreprises publiques du 25 janvier 2010 (CRIV 52 COM 760- p. 15-17). |
Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord op de samengevoegde mondelinge vragen van mevrouw Ine Somers over “de toegang tot het tarmac op Zaventem” (nr 18639) en de heer David Geerts over “de geruchten om een bijkomende afhandelaar toe te laten op de luchthaven van Zaventem (nr 18669), gepubliceerd in het voorlopig Integraal verslag van de commissie Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven van 25 januari 2010 (CRIV 52 COM 760- blz. 15-17). |