SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
7 décembre 2009 7 december 2009
________________
Question écrite n° 4-5962 Schriftelijke vraag nr. 4-5962

de Dirk Claes (CD&V)

van Dirk Claes (CD&V)

à la ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________________
Cyclomoteurs - Augmentation de la vitesse - Contrôles Bromfietsen - Opgedreven snelheidscapaciteit - Controles 
________________
véhicule à deux roues
réglementation de la vitesse
sécurité routière
contrôle de police
tweewielig voertuig
snelheidsvoorschriften
verkeersveiligheid
politiecontrole
________ ________
7/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
7/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
________ ________
Réintroduction de : question écrite 4-3616 Réintroduction de : question écrite 4-3616
________ ________
Question n° 4-5962 du 7 décembre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-5962 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La vitesse des cyclomoteurs est de plus en plus souvent augmentée, soit dans des points de vente agréés soit par les propriétaires eux-mêmes. Ces vélomoteurs atteignent dès lors une vitesse nettement supérieure à la vitesse autorisée. C'est particulièrement dangereux pour le cyclomotoriste, mais ce l'est tout autant pour les autres usagers de la route.

J'ai l'impression que les corps de police prennent ce problème au sérieux et effectuent de plus en plus souvent des contrôles coordonnés. J'aimerais obtenir une réponse du ministre aux questions suivantes :

1. Combien de contrôles portant sur la vitesse des cyclomoteurs ont-ils été effectués ces dernières années (2006, 2007, 2008) ?

2. Dans combien de cas a-t-on constaté un dépassement de la vitesse (ledit gonflement) autorisée (ventilation pour 2006, 2007, 2008 et par province) ?

3. Dans combien de cas a-t-on imposé une sanction après avoir constaté le dépassement de la vitesse autorisée (ventilation pour 2006, 2007, 2008 et par province) et quelles sanctions ont-elles été imposées ?

 

Steeds vaker wordt de snelheidscapaciteit van brommers opgedreven, hetzij door erkende verkooppunten of door de eigenaars zelf. Dit zorgt ervoor dat deze brommers een snelheid halen die ver boven de wettelijk toegestane snelheid reikt. Dit is bijzonder onveilig voor de bestuurder van de brommers, maar evenzeer voor alle actoren in het verkeer.

Ik heb de indruk dat de politiekorpsen dit probleem ernstig nemen en steeds vaker overgaan tot gecoördineerde controleacties. Graag had ik van de geachte minister antwoord ontvangen op onderstaande vragen:

1.Hoeveel controles werden er de afgelopen jaren (2006, 2007, 2008) uitgevoerd naar de snelheidscapaciteit van brommers?

2.Bij hoeveel controles werd vastgesteld dat de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit werd overschreden (zogenaamd opfokken) (spreiding over 2006, 2007, 2008 en per provincie)?

3.In hoeveel gevallen werd overgegaan tot een sanctie na het vaststellen van het overschrijden van de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit (spreiding over 2006, 2007, 2008 en per provincie) en welke sancties werden hierbij opgelegd?