SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
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7 décembre 2009 7 december 2009
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Question écrite n° 4-5947 Schriftelijke vraag nr. 4-5947

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

à la ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
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Réseau d'information des entreprises contre les menaces terroristes - Early Warning System - Protocole d'accord - Fonctionnnement Bedrijfsinformatienetwerk tegen terroristische dreigingen - Early Warning System - Protocolakkoord - Werking 
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coopération interentreprises
réseau d'information
échange d'information
communication des données
terrorisme
samenwerking tussen ondernemingen
informatienetwerk
uitwisseling van informatie
doorgeven van informatie
terrorisme
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7/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord
7/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 4-3349 Réintroduction de : question écrite 4-3349
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Question n° 4-5947 du 7 décembre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-5947 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le 6 mars 2009, un protocole d'accord “Early Warning System” fut conclu avec la Fédération des entreprises de Belgique (FEB).

Ce système est un réseau d'information des entreprises contre les menaces terroristes dans notre pays.

D'où les questions suivantes.

a) Quels entreprises et services publics échangent-ils actuellement déjà des informations?

b) Le secteur de la navigation aérienne de notre pays a-t-il déjà été contacté à ce sujet?

c) À combien de signalements a-t-il déjà été donné suite par les autorités par l'ouverture d'une enquête?

d) Des avertissements sectoriels ont-ils été déjà lancés?

e) Le point de contact central permanent prévu fonctionne-t-il déjà?

f) Comment les entreprises sont-elles informées au sujet du fonctionnement et de l'accessibilité du point de contact central permanent?

g) Quelles initiatives ont-elles déjà été prises dans ce cadre par :

- la Direction générale Centre de crise du SPF Intérieur;

- la Sûreté de l'État;

- l'Organe de coordination pour l'analyse de la menace;

- le parquet fédéral.

 

Op 6 maart 2009 werd met het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) een protocolakkoord “Early Warning System” afgesloten.

Dit “Early Warning System” is een bedrijfsinformatienetwerk tegen terroristische dreigingen in ons land.

Daarom deze vragen:

a)Welke bedrijven en overheidsdiensten wisselen momenteel al informatie uit ?

b)Werd de luchtvaartsector in ons land hiervoor al gecontacteerd ?

c)Aan hoeveel meldingen werd al gevolg gegeven door de overheid door het instellen van een onderzoek ?

d)Zijn er al sectoriële waarschuwingen uitgevaardigd ?

e)Is het permanent centraal contactpunt dat voorzien is reeds in werking ?

f)Hoe worden ondernemingen ingelicht omtrent de werking en de bereikbaarheid van het permanent centraal contactpunt ?

g)Welke initiatieven gingen in dit kader al uit van:

- de Algemene directie van het Crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken;

- de Staatsveiligheid;

- het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse;

- het federaal parket.

 
Réponse reçue le 8 février 2010 : Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions.

1. Du côté des autorités, les services impliqués dans l’échange d’information sont la Direction Générale Centre de Crise, la Sûreté de l'État, la Police fédérale, l’Organe de Coordination de l’Analyse de la Menace et le Parquet fédéral.

Du côté du secteur privé, les fédérations concernées sont les membres effectifs et les membres adhérents de la Fédération des Entreprises Belges (FEB). Il y a trente membres effectifs et dix-huit membres adhérents. La FEB leur a demandé de désigner un responsable chargé de l’échange de données avec le point de contact créé au sein de la FEB.

De plus, pour l’application du Early Warning System, la FEB peut également conclure des accords de partenariat avec d’autres organisations. Ceci est actuellement déjà le cas avec la Private Security Association (PSA), l’Association Flamande de Protection des Entreprises (VBA-AFPE) et la European Corporate Security Association (ECSA).

2. Oui, la Belgian Air Transport Association (BATA) est membre de la FEB.

3. Depuis la signature du protocole d’accord le 6 mars 2006 aucun avis n’a été transmis par le point de contact central de la FEB.

4. Depuis la signature du protocole d’accord le 6 mars 2009, le Centre de Crise a transmis six messages.

Le premier message a été transmis lors de la suspicion de menace terroriste contre les magasins du sud-est d’Amsterdam le 12 et 13 mars 2009. Le point de contact du secteur privé a été informé que les services spécialisés en Belgique n’ont pas constaté de menace accrue contre de tels magasins sur le territoire belge.

Le deuxième message concernait l’échange d’information entre les autorités et le secteur financier à l’occasion du G20 en Grande Bretagne. Aucune menace particulière n’a été constatée.

Un troisième et cinquième message ont été transmis suite à un certain nombre d’actions émanant des activistes animaliers d’un côté à l’encontre de cadres supérieurs d’entreprises et d’un autre côté à l’encontre d’un nouvel établissement de McDonald’s.

Un quatrième et sixième message ont été envoyé à l’occasion d'une augmentation de faits violents liés à l’anarchisme.

5. Le protocole d’accord est entré en vigueur le jour de sa signature. Le point de contact central permanent était alors déjà totalement opérationnel.

6. Les membres de la Commission Sécurité des entreprises de la FEB ont été informés par la FEB, ainsi que les responsables des fédérations sectorielles. Ces dernières informent à leur tour les entreprises affiliées. Les sites web de la FEB et du Centre de Crise contiennent également certaines informations au sujet du Early Warning System.

7.

  • la Direction Générale Centre de Crise du Service public fédéral (SPF) Intérieur ;

  • la Sûreté de l'État ;

  • l’Organe de Coordination pour l’Analyse de la Menace ;

  • le Parquet fédéral.

Le seul service public compétent pour envoyer des messages au point de contact central du secteur privé à l’aide du Early Warning System est le Centre de Crise. Le Centre de Crise se base à cet effet notamment sur des analyses, des évaluations et des propositions de tous les autres services publics concernés.

De plus, il y a une concertation structurelle entre tous les services publics concernés et la FEB au sein de la Plate-forme de Concertation Permanente sur la Sécurité des Entreprises, organisée par le SPF Justice. Le Early Warning System est une des réalisations de cette plate-forme.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

1. Aan overheidszijde zijn de diensten die betrokken zijn bij de informatiewisseling de Algemene Directie Crisiscentrum, de Veiligheid van de Staat, de Federale Politie, het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse en het Federaal Parket.

Aan de zijde van de private sector zijn de betrokken federaties de effectieve leden en de toetredende leden van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Er zijn dertig effectieve en achttien toetredende leden. Het VBO heeft hen gevraagd om een verantwoordelijke aan te duiden belast met de gegevensuitwisseling met het contactpunt opgericht in de schoot van het VBO.

Daarnaast kan het VBO voor de toepassing van het Early Warning System ook partnershipovereenkomsten sluiten met andere organisaties. Op dit ogenblik is dat reeds het geval met de Private Security Association (PSA), de Vlaamse Bedrijfsbeveiligings Associatie (VBA) en de European Corporate Security Association (ECSA).

2. Ja, de Belgian Air Transport Association (BATA) is lid van het VBO.

3. Sedert de ondertekening van het protocolakkoord op 6 maart 2006 werden nog geen meldingen ontvangen vanwege het centrale contactpunt van het VBO.

4. Sedert de ondertekening van het protocolakkoord op 6 maart 2009 werden door het Crisiscentrum zes berichten uitgestuurd.

Het eerste bericht werd overgemaakt naar aanleiding van de vermeende terreurdreiging tegen de winkels in Amsterdam-Zuidoost op 12 en 13 maart 2009. Het contactpunt van de private sector werd ervan ingelicht dat de gespecialiseerde diensten in België geen verhoogde dreiging hadden vastgesteld tegen gelijkaardige winkels op Belgisch grondgebied.

Het tweede bericht betrof de uitwisseling van informatie tussen de overheid en de financiële sector naar aanleiding van de G20 in Groot-Brittannië. Er werden geen bijzondere dreigingen vastgesteld.

Een derde en vijfde bericht werden verzonden ten gevolge van een aantal acties door dierenrechtenactivisten enerzijds gericht tegen hoge kaderleden van bedrijven en anderzijds tegen een nieuwe vestiging van McDonald’s.

Een vierde en zesde bericht werden verstuurd naar aanleiding van een stijging van gewelddadige feiten gelinkt met het anarchisme.

5. Het protocolakkoord is in werking getreden op de dag van de ondertekening. Op dat ogenblik was het permanent centraal contactpunt reeds volledig operationeel.

6. De leden van de Commissie Bedrijfsbeveiliging van het VBO werden geïnformeerd, evenals de verantwoordelijken van de sectoriële federaties. Deze laatsten informeren op hun beurt de aangesloten bedrijven. Ook de websites van het VBO en van het Crisiscentrum bevatten bepaalde informatie over het Early Warning System.

7.

  • de Algemene Directie Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken;

  • de Staatsveiligheid;

  • het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse;

  • het federaal parket.

De enige overheidsdienst die bevoegd is om berichten te versturen aan het centraal contactpunt van de private sector door middel van het Early Warning System is het Crisiscentrum. Het Crisiscentrum baseert zich daarvoor onder meer op de analyses, evaluaties en voorstellen van alle andere betrokken overheidsdiensten.

Daarnaast bestaat er een structureel overleg tussen alle betrokken overheidsdiensten en het VBO in de schoot van het Permanent Overlegplatform Bedrijfsbeveiliging, georganiseerd door de FOD Justitie. Het Early Warning System is één van de realisaties van dit overlegplatform.