SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
22 octobre 2009 22 oktober 2009
________________
Question écrite n° 4-4833 Schriftelijke vraag nr. 4-4833

de Helga Stevens (Indépendant)

van Helga Stevens (Onafhankelijke)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Meetjesland - Amélioration des services prestés Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Meetjesland - Verbetering van de dienstverlening 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
organisation des transports
réseau ferroviaire
transport public
transport combiné
migration alternante
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
organisatie van het vervoer
spoorwegnet
openbaar vervoer
gecombineerd vervoer
pendel
________ ________
22/10/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
22/10/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
________ ________
Réintroduite comme : question écrite 4-5820 Réintroduite comme : question écrite 4-5820
________ ________
Question n° 4-4833 du 22 octobre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-4833 d.d. 22 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

En réponse à ma question écrite n° 4-1170, le ministre a indiqué que la Société nationale des chemins de fer Belges examinerait comment les services prestés pourraient être améliorés sur la ligne 50A dans les gares de Drongen et de Landegem, et sur la ligne 58 dans les gares d'Evergem et de Wondelgem, dans le cadre de la paralysie croissante de la circulation dans la région gantoise à hauteur de la jonction entre la N9 et la R4.

On allait aussi examiner comment les services prestés par la SNCB dans ces gares pourraient être mieux harmonisés avec ceux de la société de transports en commun De Lijn à proximité de ces gares, l'objectif étant d'amener davantage de personnes à utiliser les transports en commun à la place de la voiture.

J'aimerais poser les questions suivantes :

1. Quelles sont les conclusions de l'étude sur l'éventuelle révision des services prestés dans les gares citées ? Une extension des services prestés est-elle prévue ? Quels investissements et quels coûts y sont-ils éventuellement liés ?

2. La SNCB s'est-elle déjà concertée, dans la commission provinciale des Transports ou ailleurs, avec De Lijn sur une meilleure harmonisation des services précités ?

 

In antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 4-1170 stelde de geachte minister dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) zou onderzoeken hoe de dienstverlening op lijn 50A in de stations van Drongen en Landegem, en op lijn 58 in de stations van Evergem en Wondelgem verbeterd kon worden, in het kader van groeiende verkeersinfarct in het Gentse ter hoogte van de aansluiting van de N9 met de R4.

Ook zou bekeken worden hoe de dienstverlening van de NMBS in deze stations en de dienstverlening van vervoersmaatschappij De Lijn in de nabijheid van deze stations beter op elkaar kan afgestemd worden, met de bedoeling meer mensen ertoe te brengen om gebruik te maken van het openbaar vervoer in plaats van de wagen.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

1. Wat heeft de studie inzake de eventuele herziening van de dienstverlening in de genoemde stations opgeleverd? Komt er een uitbreiding van de dienstverlening? Welke investeringen en kosten zijn hier eventueel aan verbonden?

2. Heeft de NMBS in de provinciale vervoerscommissie of elders reeds overlegd met De Lijn over het beter afstemmen van de genoemde dienstregelingen?