SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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6 aôut 2009 6 augustus 2009
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Question écrite n° 4-3939 Schriftelijke vraag nr. 4-3939

de Helga Stevens (Indépendant)

van Helga Stevens (Onafhankelijke)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
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Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Conseil national supérieur des personnes handicapées - Interlocuteur de référence - Voyageurs à mobilité réduite Nationale Maatschappij der Nationale Spoorwegen (NMBS) - Nationale Hoge Raad voor Personen met een handicap - Referentiegesprekspartner - Minder mobiele reizigers 
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Société nationale des chemins de fer belges
handicapé physique
facilités pour handicapés
handicapé
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
lichamelijk gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten
gehandicapte
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6/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
23/9/2009Antwoord
6/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
23/9/2009Antwoord
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Question n° 4-3939 du 6 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3939 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

À l’article 46 du contrat de gestion 2008-2012, la SNCB stipule que le Conseil supérieur national des personnes handicapées est le seul interlocuteur pour toute concertation avec les

différentes organisations et associations qui s’occupent de la problématique des voyageurs à mobilité réduite.

Je souhaiterais poser les questions suivantes à ce sujet :

1. À quel sujet la SNCB s'est-elle déjà concertée avec le conseil d'administration depuis l'entrée en vigueur du contrat de gestion (1er janvier 2008) ?

2. Pouvez-vous me donner un aperçu des réunions au cours desquelles ces sujets ont été discutés (de préférence ventilés par sujet) ?

3. Quels ont été – par sujet – les résultats de la concertation ?

4. Les recommandations formelles du Conseil supérieur ont-elles été suivies ou non (de préférence ventilées par sujet discuté)?

 

Artikel 46 van de beheersovereenkomst 2008-2012 met de NMBS bepaalt dat de Nationale Hoge Raad voor Personen met een handicap de enige gesprekspartner is voor overleg met de

verschillende groeperingen en verenigingen die zich met de problematiek van de minder mobiele reizigers bezig houden.

Graag had ik u in dit verband volgende vragen gesteld:

1. Over welke thema's werd door de NMBS overleg gepleegd met de hoge raad sinds het ingaan van de beheersovereenkomst (1 januari 2008)?

2. Kan u een overzicht geven van de vergaderingen waarop die thema's besproken werden (bij voorkeur opgelijst per thema)?

3. Wat waren telkens - per thema - de resultaten van het overleg?

4. Werden de al dan niet formele aanbevelingen van de hoge raad gevolgd of niet (graag uitgesplitst per overlegd thema)?

 
Réponse reçue le 23 septembre 2009 : Antwoord ontvangen op 23 september 2009 :

Ainsi qu’il est établi dans le contrat de gestion de la SNCB, la politique d’accessibilité est élaborée en concertation avec le Conseil Supérieur National des Personnes Handicapées (CSNPH).

Le nouveau service d’assistance aux personnes à mobilité réduite est réglementation entrée en vigueur le 1er novembre 2008. La SNCB assure l’assistance aux personnes à mobilité réduite dans 103 gares à condition que la demande soit demandée au Call Center 24 heures à l’avance. Ce service a été soumise en détail au CSNPH et a fait l’objet de discussions en profondeur avec ce dernier au cours des réunions du comité de concertation des 17 septembre 2008 et 23 octobre 2008. Le CSNPH a été préalablement informé du nouveau service de la SNCB.

L’application de la mesure a reçu un bon accueil de la part du CSNPH, à l’exception du fait que les personnes à mobilité réduite doivent demander une assistance 24 heures à l’avance.

La SNCB a toujours témoigné sa compréhension vis-à-vis de cette sensibilité, mais n’a cependant pas pu en tenir compte, ce délai de réservation étant nécessaire pour garantir un service de qualité.

J’ai insisté auprès de la SNCB afin d’évaluer ce système et de l’améliorer encore.

Le CSNPH n’a émis aucune remarque sur la liste des gares. L’extension du service du premier au dernier train, 7 jours sur 7, pour 103 gares belges, a reçu un accueil positif. Depuis le 15 juin 2009, ce service a en outre été étendu à 113 gares.

La SNCB a également toujours informé le CSNPH, au préalable et de façon détaillée, de la communication qui serait menée concernant l'introduction de la nouvelle mesure. Ainsi, le CSNPH a été responsable de la diffusion de l'information et ce, en collaboration avec la SNCB. Une réserve de dépliants - dont certains réalisés en braille (en français, en néerlandais et en allemand) – a ainsi été transmise au CSNPH, de façon à de lui permettre d’informer à son tour (par mail ou par voie postale) toutes les organisations reconnues pour les personnes ayant un handicap.

Il sera coopéré de la même façon avec le CSNPH pour adapter le site Internet de la SNCB aux normes «Anysurfer» le site Internet de la SNCB à l’intention des malvoyants, d’ici fin décembre 2009.

Les affiches relatives à ce service ont été distribuées dans les gares. Deux films d'animation et deux spots audio ont également été réalisés, lesquels expliquent la procédure de cette offre de service aux personnes à mobilité réduite (PMR). Ceux-ci sont disponibles sur www.sncb.be. Un CD reprenant ces films et spots audio a été transmis au CSNPH. Ces films d’animation s'inscrivent dans le prolongement de la campagne de courtoisie qui se déroule en octobre de chaque année, au niveau national.

En présence du CSNPH, la SNCB a également procédé à la démonstration d’un escalier mobile adapté aux fauteuils roulants afin de permettre aux personnes en fauteuil roulant d’avoir accès au quai ainsi que dans les gares également, ce qui autrement est sinon très difficile, voire impossible.

Le 22 janvier 2009 et le 12 février 2009 et le 12 février 2009 la SNCB a par ailleurs également participé au groupe de travail pour la préparation de la Conférence interministrielle « Bien-être, Sports et Famille - partie Personnes handicapées ».dans le but d'améliorer la mobilité des personnes moins valides sous tous ses aspects. Il s'agit d'améliorations allant du point de départ à celui de destination, ce, pour tous les types de handicap et sous l'angle de l'intermodalité du transport. Ces réunions se sont tenues à régulièrement entre février et mai 2009.

Le CSNPH m’a communiqué, par l’intermédiaire de mes collaborateurs, que la collaboration avec la SNCB a été perçue commeexpérimentée d une expériencemanière positive par le CSNPH, à l’exception du règle de 24 heures..

Zoals bepaald in het Beheerscontract van de NMBS wordt het toegankelijkheidsbeleid uitgewerkt in samenspraak met de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH).

De nieuwe service van bijstand aan personen met beperkte mobiliteit ging van start opregeling die inging op 1 november 2008 1 november 2008. De NMBS verzekert begeleiding aan minder mobiele reizigers in 103 stations verzekert, mits een reservering via het Call Center 24 uur op voorhand. Deze service werd in detail voorgelegd aan en uitvoerig besproken met de NHRPH tijdens de vergaderingen van het overlegcomité op 17 september 2008 en 23 oktober 2008. De NHRPH is op voorhand geïnformeerd over de nieuwe service van de NMBS.

De invoering van de maatregel werd door de NHRPH goed onthaald, met uitzondering van het feit dat personen met beperkte mobiliteit hun bijstand 24 uur vooraf dienen aan te vragen.

De NMBS heeft steeds begrip getoond voor die gevoeligheid, maar kon hiermee echter geen rekening houden, omdat die reserveringstermijn noodzakelijk is om een kwaliteitsvolle dienst te kunnen garanderen.

Ik heb aangedrongen bij de NMBS om dit systeem te evalueren en nog te verbeteren.

De NHRPH had geen opmerkingen over de lijst van de stations. De uitbreiding van de service van de eerste tot de laatste trein, 7 dagen op 7, voor 103 Belgische stations werd positief onthaald. Sinds 15 juni 2009 is deze dienst bovendien uitgebreid naar 113 stations.

De NMBS heeft de NHRPH ook steeds uitvoerig én vooraf bericht over de communicatie die gevoerd zou worden rond de invoering van de nieuwe maatregel. Zo stond de NHRPH - in samenwerking met de NMBS – in voor de verspreiding van de informatie. Aan de NHRPH werd een voorraad folders – waarvan eveneens exemplaren in brailleschrift (in Nederlands, Frans en Duits) – overgemaakt, zodat de NHRPH op haar beurt alle erkende organisaties voor personen met een handicap kon inlichten (via mail of per post).

Deze maatregelen zullen eveneens genomenOp dezelfde wijze zal met de NHRPH samengewerkt worden worden om de internetsite van de NMBS aan te passen voor slechtzienden aan de normen van Anysurfer, en dit tegen eind december 2009.

De affiches betreffende deze service werden verdeeld in de stations. Ook werden 2 animatiefilms en 2 audiospots gemaakt die de procedure van de dienstverlening voor personen met beperkte mobiliteit (PBM) uitleggen. Deze zijn beschikbaar op www.nmbs.be.

Een CD met deze films en audiospots werd opgestuurd naar NHRPH. Deze animatiefilms kaderen in het verlengde van de hoffelijkheidscampagne die elk jaar in oktober op nationaal niveau plaatsvindt.

In aanwezigheid van de NHRPH, heeft de NMBS eveneens een demonstratie gegeven van een mobiele trap voor rolstoelen die rolstoelgebruikers toegang kan verlenen tot het perron, ook in stations waar dit anders niet mogelijk of zeer moeilijk zou zijn.

De NMBS heeft op 22 januari 2009 en 12 februari 2009 ook deelgenomen aan de werkgroep bijeenkomsten georganiseerd dooter voorbereiding van der het Interministerieëleel conferentie “Welzijn, Sport en Gezin – deel personen met een handicap”mité, met als doel de mobiliteit van gehandicapte personen, in al zijn aspecten te verbeteren. Het gaat om verbeteringen vanaf het vertrekpunt tot het aankomstpunt, voor alle types van handicap en intermodaliteit van het transport. Deze samenkomsten zijn regelmatig gehouden van februari 2009 tot mei 2009.

De NMBS is ervan overtuigd dat de NHRPH heeft via mijn kabinetsmedewerkers meegedeeld dat ze de samenwerking met de NMBS als positief heeft ervaren, zij het dan wel met voorbehoud voor de 24-uren-regel.