SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
23 juin 2009 23 juni 2009
________________
Question écrite n° 4-3607 Schriftelijke vraag nr. 4-3607

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Retards des trains - Compensations -– Site web www.railtime.be Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinvertragingen - Compensaties - Webstek www.railtime.be 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
site internet
indemnisation
information du consommateur
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
internetsite
vergoeding
consumentenvoorlichting
________ ________
23/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
3/8/2009Antwoord
23/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
3/8/2009Antwoord
________ ________
Question n° 4-3607 du 23 juin 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3607 d.d. 23 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelques années, la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) applique un système de compensation des retards. Le voyageur peut obtenir une compensation pour un retard important ou pour des retards répétés. Dans ce dernier cas, il doit régulièrement compléter un formulaire sur lequel il peut inscrire ses retards de minimum 15 minutes.

Pour aider le voyageur, la SNCB a lancé il y a peu le nouveau site web www.railtime.be. On y trouve, par jour et par gare, les retards subis par les trains en circulation ce même jour.

Cependant, quiconque consulte ce site et compare les données aux constats posés sur le terrain concernant les retards réels, en conclut que les retards constatés dans la pratique ne correspondent pas toujours à ceux indiqués sur ce site. On constate que celui-ci ne fait pas (toujours?) état des retards, surtout lorsqu'il s'agit d'une minutes ou deux.

Pour un voyageur qui doit prendre une correspondance et qui la rate parce que le premier train a du retard, un retard d'une minute du second train qu'il doit prendre pour atteindre sa destination peut toutefois faire la différence entre 14 et 15 minutes, et donc entre la possibilité ou non d'obtenir une indemnisation de la SNCB quant au préjudice subi.

Comment mesure-t-on les retards des trains ? Sont-ils corrects à la minute près ?

Les retards d'une minute ou deux ne sont-ils pas enregistrés en tant que retards et ne figurent-ils dès lors pas sur ce site ? Si tel est le cas, le ministre ne considère-t-il pas que cela pose problème aux voyateurs qui notent les retards, surtout eu égard à la problématique des correspondances ratées ? S'ils sont pris en considération, comment se fait-il qu'une différence existe à cet égard entre les constats réels et les données apparaissant sur le site ?

 

Sinds een paar jaar wordt door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een compensatiesysteem toegepast voor vertragingen. De treinreiziger kan compensatie krijgen voor een langdurige vertraging en voor herhaaldelijke vertragingen. In dit laatste geval dient hij op regelmatige basis een formulier in te vullen waarop hij zijn vertragingen van minstens 15 minuten kan noteren.

Om de reiziger hierbij te helpen, heeft de NMBS sinds kort de nieuwe webstek www.railtime.be op het web gezet. Daarin worden op dagelijkse basis de vertragingen weergegeven per station dat wordt aangedaan door de treinen die op de dag in kwestie rijden.

Wie deze webstek echter raadpleegt en vergelijkt met de vaststellingen die hij op het terrein doet aangaande concrete treinvertragingen, komt tot de vaststelling dat de vertragingen die in de praktijk kunnen worden vastgesteld niet altijd overeenstemmen met datgene wat op deze webstek terug te vinden is. Vooral voor treinen die met één, of een paar minuten vertraging op het schema binnenlopen, wordt vastgesteld dat dit niet (altijd?) genoteerd wordt op de webstek www.railtime.be.

Voor een treinreiziger die moet overstappen, en die ingevolge vertraging van zijn eerste trein een aansluiting heeft gemist, kan een vertraging van één minuut van de tweede trein die hij moet nemen om op zijn bestemming te geraken, echter het verschil maken tussen in totaal 14 dan wel 15 minuten vertraging, en dus ook het verschil om al dan niet in aanmerking te komen voor een vergoeding door de NMBS voor de opgelopen vertraging.

Hoe worden de vertragingen van treinen gemeten? Is dit tot op de minuut correct?

Worden vertragingen van één of een paar minuten niet in aanmerking genomen als vertraging en verschijnen deze bijgevolg niet op deze webstek? Indien dit zo is, is de geachte minister dan niet van oordeel dat dit een probleem vormt voor wat betreft het noteren van vertragingen door reizigers, vooral dan in het licht van de problematiek van gemiste aansluitingen? Indien ze wel in aanmerking worden genomen, hoe komt het dan dat er dienaangaande een verschil valt vast te stellen tussen wat in de praktijk wordt vastgesteld en wat er op deze webstek verschijnt?

 
Réponse reçue le 3 aôut 2009 : Antwoord ontvangen op 3 augustus 2009 :

Le site www.railtime.be a été mis en ligne par le gestionnaire du réseau Infrabel dans le but d’informer les voyageurs sur les retards de train.

Des points de mesurage sont présents dans les voies sur l’ensemble du réseau. Dès qu’un train passe sur un de ces points, l’heure précise de passage de celui-ci est enregistrée. Le retard résulte de la différence entre l’horaire théorique du train et l’heure de passage mesurée automatiquement. Grâce à ce système, le retard d’un train peut donc être constaté à la minute près.

À l’instar des annonces sonores et visuelles dans les gares, le site www.railtime.be fait mention d’un retard lorsque celui-ci est de cinq minutes minimum.

Par ailleurs, il y a lieu de préciser que le site www.railtime.be sera repensé d’ici peu et que les données quant aux retards recevront toute l’attention nécessaire.

Les usagers qui ont subi des retards fréquents peuvent consulter ce site pour compléter les formulaires de demandes de compensations.

Pour l’octroi d’une compensation, il faut que l’usager subisse plusieurs retards de quinze minutes. Dans le cas d’une correspondance, le retard peut provenir soit d’un retard du premier train, soit du second, soit du total des deux.

On obtient la durée du retard en soustrayant de l’heure d’arrivée réelle l’heure d’arrivée théorique.

De site www.railtime.be werd door de netwerkbeheerder Infrabel online gezet om de reizigers te informeren over de treinvertragingen.

Over het hele net zijn er meetpunten in de sporen. Zodra een trein een van die punten voorbijrijdt, wordt hiervan het exacte tijdstip geregistreerd. De vertraging is het verschil tussen de theoretische dienstregeling van de trein en het automatisch gemeten tijdstip van voorbijrijden. Dank zij dit systeem kan de vertraging van een trein dus tot op de minuut worden vastgelegd.

Naar het voorbeeld van de omroepen en visuele aankondigingen in de stations, vermeldt de site www.railtime.be een vertraging van ten minste vijf minuten.

Bovendien moet er worden aangestipt dat de site www.railtime.be binnenkort wordt herwerkt en dat er aan de gegevens betreffende de vertragingen alle nodige aandacht zal worden besteed.

Gebruikers die regelmatig vertragingen ondervonden, kunnen de site raadplegen om de aanvraagformulieren voor compensatie in te vullen.

Opdat een compensatie wordt toegekend, moet de gebruiker verschillende vertragingen van vijftien minuten hebben opgelopen. In het geval van aansluiting kan de vertraging voortkomen van de eerste trein of de tweede of het totaal van beide.

De duur van de vertraging wordt verkregen door van de werkelijke aankomsttijd de theoretische af te trekken.