SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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9 juin 2009 9 juni 2009
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Question écrite n° 4-3529 Schriftelijke vraag nr. 4-3529

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
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GSM - Utilisation dans les trains - Problèmes non résolus GSM - Gebruik op de trein - Onopgeloste problemen 
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Société nationale des chemins de fer belges
téléphone mobile
télécommunication sans fil
matériel de télécommunication
communication mobile
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
mobiele telefoon
radiocommunicatie
telecommunicatiemateriaal
mobiele communicatie
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9/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2009)
4/8/2009Antwoord
9/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2009)
4/8/2009Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3530
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-918
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3530
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-918
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Question n° 4-3529 du 9 juin 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3529 d.d. 9 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voici près de cinq ans, la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a signé une convention avec plusieurs opérateurs télécom. Cette convention prévoit d'installer davantage d'antennes gsm le long des voies ferrées afin d'obtenir des appels de meilleurs qualité dans les trains. À cause de l'effet magnéto-optique, également appelé effet Faraday, les appels gsm passent plus faiblement dans les trains. L'installation d'antennes gsm supplémentaires devrait résoudre en partie ce problème. La SNCB placerait 450 antennes dont 120 seraient également utilisées par les opérateurs télécom. Les 330 autres seraient réservées à la SNCB, notamment pour le réseau de communication GSM for Railways, un réseau radio numérique permettant d'envoyer des données et de dialoguer.

Cependant, les appels gsm sont encore interrompus par moments durant les trajets en train.

C'est pourquoi je souhaite poser les questions suivantes au ministre :

1. Toutes les antennes gsm promises ont-elles effectivement été installées ? Sur quelles lignes ? Sur quelle lignes doit-on encore en placer ?

2. Comment le ministre explique-t-il que des appels gsm soient encore interrompus dans les trains ? Cela signifie-t-il que le nombre d'antennes gsm installées le long des lignes est insuffisant ?

3. Existe-t-il d'autres possibilités techniques pour améliorer la qualité des appels gsm dans les trains ? Dans l'affirmative, lesquelles ? La SNCB a-t-elle déjà étudié ces options avec les opérateurs télécom ?

4. La SNCB a évalué à 130 millions l'opération visant à installer les antennes gsm et à mettre sur pied le réseau de communication. Ce réseau est-il aujourd'hui entièrement actif ? Que doit-on encore réaliser ?

5. Combien ces travaux ont-ils réellement coûté ?

 

Bijna vijf jaar geleden tekende de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) met enkele telecomoperatoren een overeenkomst. In die overeenkomst staat dat er meer gsm-masten langs de spoorwegen zouden komen zodat er een beter signaal in de treinen zou zijn. Door het magneto-optische effect, ook wel gekend als het Faraday-effect komt een gsm signaal in een trein sowieso zwakker over. Het plaatsen van extra gsm masten zou dit probleem voor een deel moeten opvangen. 450 masten zou de NMBS plaatsen, 120 ervan zouden ook door de telecomoperatoren worden gebruikt. De andere 330 zouden enkel door de NMBS worden gebruikt onder andere om het communicatienet GSM for Railways, een digitaal radionet om gegevens te versturen en gesprekken te hebben.

Nog steeds valt echter het gsm signaal bij momenten uit in de trein tijdens het rijden.

Vandaar mijn vragen aan de geachte minister:

1. Zijn alle beloofde gsm masten effectief geplaatst? Op welke lijnen staan deze masten? Op welke lijnen moeten er nog komen?

2. Hoe verklaart hij dat gsm-signalen nog steeds uitvallen in de trein? Betekent dit dat het aantal gsm masten dat werd geplaatst aan spoorlijnen ontoereikend is?

3. Zijn er andere technische mogelijkheden om het signaal van een gsm in de trein te verbeteren? Zo ja, dewelke? Heeft de NMBS deze opties met de telecomoperatoren reeds bestudeerd?

4. 130 miljoen euro begrootte de NMBS de operatie om de gsm masten te plaatsen en het communicatienet op poten te zetten. Is dat net vandaag volledig actief? Welke zaken dienen nog uitgevoerd te worden?

5. Wat zijn de reële kosten van deze implementatie geweest?

 
Réponse reçue le 4 aôut 2009 : Antwoord ontvangen op 4 augustus 2009 :

1. Les accords de coopération signés entre l’ancienne Société nationale des chemins de fer (SNCB) et les opérateurs mobiles de télécommunications (Mobistar, Proximus et BASE) ont été respectés et exécutés par les parties. Ainsi, l’ensemble des pylônes multi-opérateurs (servant pour le GSM-R et pour le GSM) ont été installés.

Les pylônes installés par les opérateurs mobiles de télécommunications avec présence des antennes GSM-R sont au nombre de 150. Ils sont répartis sur l’ensemble du réseau ferroviaire en fonction des besoins du Groupe SNCB, mais bien entendu également en fonction des besoins des opérateurs GSM.

2. Les causes de la perte d’un signal GSM sont multiples. Elles peuvent être (1) techniques : la caisse métallique des voitures et les filtres anti-solaires sur les vitres atténuent le signal GSM, (2) inhérentes à la vitesse de déplacement d’un train : la vitesse d’un train influence la qualité du signal reçu (par exemple : un train se déplaçant à 160 km par heure influe négativement sur la qualité de réception du signal) ; (3) inhérentes au relief et à l’environnement ferroviaire : le train passe dans des endroits (vallées par exemple) non couverts par les opérateurs mobiles.

La qualité de réception du GSM à bord des trains a également été améliorée par les opérateurs mobiles de télécommunications. D’une part, ces opérateurs mobiles demandent régulièrement de pouvoir installer des pylônes GSM sur le domaine du groupe SNCB, hors GSM-R et donc indépendamment de cet accord de coopération. Dans la mesure du possible, il est répondu favorablement à ces demandes. D’autre part, ces opérateurs mobiles installent aussi des mâts GSM à proximité des lignes ferroviaires (sur des terrains privés).

3. Il existe des technologies qui permettent d’améliorer la qualité de réception du signal GSM à bord d’un train. Une des technologies consiste à placer des antennes sur la toiture et des répéteurs dans chaque voiture. Mais cette technologie a un coût financier de l’ordre de 20.000 euros par voiture et n’est actuellement pas d’application sur le matériel roulant de la SNCB.

4. Le budget de 130 millions euros se répartit comme suit : 90 millions euros ont été affectés à l’infrastructure fixe du GSM-R et 40 millions euros à l’équipement mobile du GSM-R.

Cet investissement réalisé sur fonds publics est uniquement affecté au GSM-R et non au GSM.

5. Le budget de 130 millions euros a été respecté et n’a pas été dépassé.

1.De samenwerkingsakkoorden tussen de toenmalige Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en de mobiele operatoren voor telecommunicatie (Mobistar, Proximus en BASE) werden door de partijen nageleefd en uitgevoerd. Zo werd het geheel van multi-operator-masten (voor GSM-R en voor GSM) geplaatst.

Het aantal door de mobiele operatoren voor telecommunicatie geplaatste masten met aanwezigheid van GSM-R-antennes bedraagt 150. Deze zijn over het volledige spoorwegnet verdeeld, rekening houdend met de behoeften van de NMBS-Groep, maar uiteraard ook met de behoeften van de GSM-operatoren.

2. Het uitvallen van een GSM-signaal heeft meerdere oorzaken. Deze kunnen (1) van technische aard zijn: de metalen bak van de wagens en de zonnefilters op de ruiten verzwakken het GSM-signaal, (2) inherent zijn aan de verplaatsingssnelheid van een trein: de treinsnelheid beïnvloedt de kwaliteit van het ontvangen signaal (zo heeft bijvoorbeeld een trein die tegen 160 km per uur rijdt, een negatieve uitwerking op de ontvangstkwali-teit van het signaal); (3) inherent zijn aan het reliëf en aan de spoorwegomgeving: de trein passeert op plaatsen (valleien bijvoorbeeld) die niet door de mobiele operatoren zijn gedekt.

De GSM-ontvangstkwaliteit in de treinen werd ook verbeterd door de mobiele operatoren voor telecommunicatie. Enerzijds vragen die mobiele operatoren immers regelmatig om GSM-masten op het domein van de NMBS-groep te mogen plaatsen, buiten GSM-R en dus los van dat samenwerkingsakkoord. In de mate van het mogelijke wordt aan die aanvragen een gunstig gevolg gegeven. Anderzijds installeren die mobiele operatoren ook GSM-masten in de nabijheid van de spoorlijnen (op privé-terreinen).

3. Er bestaan technologieën waarmee de ontvangstkwaliteit van het GSM-signaal in een trein kan worden verbeterd. Een van die technologieën bestaat erin om op het dak antennes en in elk rijtuig versterkers aan te brengen. Maar die technologie heeft een kostprijs van ongeveer 20.000 euro per rijtuig en wordt momenteel niet op het rollend materieel van de NMBS toegepast.

4. Het budget van 130 miljoen euro is als volgt verdeeld: 90 miljoen euro werd toegewezen aan de vaste GSM-R-infrastructuur en 40 miljoen euro aan de mobiele GSM-R-uitrusting.

Die investering uit overheidsfondsen wordt uitsluitend aangewend voor GSM-R en niet voor GSM.

5. Het budget van 130 miljoen euro werd in acht genomen en niet overschreden.