SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
13 février 2009 13 februari 2009
________________
Question écrite n° 4-2985 Schriftelijke vraag nr. 4-2985

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
SNCB - Retards sur les liaisons ferroviaires avec la Campine - Manque de matériel diesel - Solutions NMBS - Vertragingen op de treinverbindingen van en naar de Kempen - Gebrek aan dieselmaterieel - Oplossingen 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport ferroviaire
véhicule sur rails
migration alternante
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
voertuig op rails
pendel
________ ________
13/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2009)
9/11/2009Antwoord
13/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2009)
9/11/2009Antwoord
________ ________
Question n° 4-2985 du 13 février 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-2985 d.d. 13 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Des questions ont été posées à plusieurs reprises (par exemple, la question écrite 4-1238) au ministre et à Mme Vervotte au sujet des problèmes de retards et de suppressions de trains sur les liaisons ferroviaires avec la Campine anversoise.

Une des principales causes des problèmes serait l'absence relative de matériel diesel, d'où des problèmes de capacité.

La ligne entre Herentals et Mol n'est pas encore électrifiée. Seuls des trains diesel peuvent dès lors circuler sur cette ligne.

J'aimerais obtenir du ministre une réponse aux questions suivantes.

1. Est-il exact que relativement peu de matériel diesel est disponible, ce qui engendre des problèmes de capacité notamment sur les liaisons avec la Campine anversoise?

2. Existe-t-il des plans d'électrification de la ligne Herentals-Mol? Si c'est le cas, quel calendrier la SNCB prévoit-elle?

3. Existe-t-il d'autres solutions possibles pouvant améliorer la situation à court terme?

 

Er werden diverse malen vragen gesteld (zoals bijvoorbeeld schriftelijke vraag nr. 4-1238) aan de geachte minister en zijn voorganger aanhoudende problemen met vertragingen en afgeschafte treinen op de treinverbindingen van en naar de Antwerpse Kempen.

Een van de belangrijkste oorzaken van de problemen zou het relatieve gebrek aan dieselmaterieel zijn, waardoor capaciteitsproblemen ontstaan.

De lijn tussen Herentals en Mol is nog niet geëlektrificeerd, waardoor er enkel dieseltreinen op deze lijn kunnen worden uitgezet.

Graag kreeg ik van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen :

1. Klopt het dat er betrekkelijk weinig dieselmateriaal beschikbaar is, waardoor er capaciteitsproblemen ontstaan onder meer op de verbindingen van en naar de Antwerpse kempen ?

2. Zijn er plannen om de lijn Herentals-Mol te elektrificeren ? Zo ja, welke timing hanteert de NMBS ?

3. Zijn er andere mogelijke oplossingen die op kortere termijn soelaas kunnen bieden ?

 
Réponse reçue le 9 novembre 2009 : Antwoord ontvangen op 9 november 2009 :

Je prie l'honorable membre de bien vouloir se référer à ce sujet aux réponses communiquées aux questions orales n°s 15522 du député Jef Van den Bergh et 15689 du député David Geerts ainsi qu'aux interpellations n°s 370 du député Bert Schoofs et 372 du député Peter Luyckx, posées lors de la commission Infrastructure du 19 octobre 2009 (CRABV 52 COM 657, pages 37 0 42)

Ik heb de eer het geachte lid hiervoor te verwijzen naar de antwoorden medegedeeld op de mondelinge vragen nrs. 15522 van volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh en 15689 van volksvertegenwoordiger David Geerts en op de interpellaties nrs. 370 van volksvertegenwoordiger Bert Schoofs en 372 van volksvertegenwoordiger Peter Luyckx, gesteld in de commissie van Infrastructuur van 19 oktober 2009 (CRABV 52 COM 657, blz. 37 tot 42).