SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
4 février 2009 4 februari 2009
________________
Question écrite n° 4-2943 Schriftelijke vraag nr. 4-2943

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

à la vice-première ministre et ministre de l'Emploi et de l'Egalité des chances

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen
________________
Fonds - Objectif - Contrôle - Montants Fondsen - Doelstelling - Controle - Bedragen 
________________
fonds budgétaire
contrôle budgétaire
allocation des ressources
politique d'intervention
aide de l'État
Fonds de vieillissement
obligation alimentaire
ressources budgétaires
Fonds agricole
Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire
Institut national d'assurances sociales pour travailleurs indépendants
Institut national d'assurance maladie-invalidité
Office national de sécurité sociale
Fonds des maladies professionnelles
retraite complémentaire
Fonds social européen
Centre de Services fédéral
Fonds belge pour la sécurité alimentaire
Fonds d'équipements et de services collectifs
Fonds des calamités
begrotingsfonds
begrotingscontrole
toewijzing van middelen
interventiebeleid
overheidssteun
Zilverfonds
alimentatieplicht
budgettaire middelen
Landbouwfonds
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
Fonds voor de Beroepsziekten
aanvullend pensioen
Europees Sociaal Fonds
Federaal Dienstencentrum
Belgisch fonds voor de voedselzekerheid
Fonds voor collectieve uitrustingen en diensten
Rampenfonds
________ ________
4/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 5/3/2009)
24/7/2009Antwoord
4/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 5/3/2009)
24/7/2009Antwoord
________ ________
Aussi posée à : question écrite 4-2938
Aussi posée à : question écrite 4-2939
Aussi posée à : question écrite 4-2940
Aussi posée à : question écrite 4-2941
Aussi posée à : question écrite 4-2942
Aussi posée à : question écrite 4-2944
Aussi posée à : question écrite 4-2945
Aussi posée à : question écrite 4-2946
Aussi posée à : question écrite 4-2947
Aussi posée à : question écrite 4-2948
Aussi posée à : question écrite 4-2949
Aussi posée à : question écrite 4-2950
Aussi posée à : question écrite 4-2951
Aussi posée à : question écrite 4-2952
Aussi posée à : question écrite 4-2953
Aussi posée à : question écrite 4-2954
Aussi posée à : question écrite 4-2955
Aussi posée à : question écrite 4-2956
Aussi posée à : question écrite 4-2957
Aussi posée à : question écrite 4-2958
Aussi posée à : question écrite 4-2959
Aussi posée à : question écrite 4-2938
Aussi posée à : question écrite 4-2939
Aussi posée à : question écrite 4-2940
Aussi posée à : question écrite 4-2941
Aussi posée à : question écrite 4-2942
Aussi posée à : question écrite 4-2944
Aussi posée à : question écrite 4-2945
Aussi posée à : question écrite 4-2946
Aussi posée à : question écrite 4-2947
Aussi posée à : question écrite 4-2948
Aussi posée à : question écrite 4-2949
Aussi posée à : question écrite 4-2950
Aussi posée à : question écrite 4-2951
Aussi posée à : question écrite 4-2952
Aussi posée à : question écrite 4-2953
Aussi posée à : question écrite 4-2954
Aussi posée à : question écrite 4-2955
Aussi posée à : question écrite 4-2956
Aussi posée à : question écrite 4-2957
Aussi posée à : question écrite 4-2958
Aussi posée à : question écrite 4-2959
________ ________
Question n° 4-2943 du 4 février 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-2943 d.d. 4 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Pour mener une politique, on utilise régulièrement divers fonds, souvent avec des objectifs très différents, comme le Fonds des victimes, le Fonds mazout, les fonds de sécurité d'existence, le Fonds de vieillissement, ...

Pouvez-vous me communiquer, pour chaque fonds qui relève de votre responsabilité ou de votre tutelle :

1. Quelle est leur base réglementaire ou législative?

2. Quel est leur but?

3. Qui ou quelle instance gère le fonds?

4. De quelle manière le fonds est-il tenu de rendre compte de ses activités? Ce rapport est-il public?

5. De quelle manière les autorités exercent-elles un contrôle sur ce fonds?

6. Avec quels montants est-il alimenté?

7. De combien d'argent ce fonds disposait-il au 1er janvier 2009?

8. Quels bénéficiaires peuvent-ils, le cas échéant, faire appel à ce fonds ?

9. Combien de bénéficiaires/institutions/projets ont-ils reçus, le cas échéant, une allocation de ce fonds en 2009 et quel était le montant total des allocations ? Je souhaiterais obtenir une ventilation par région.

 

Bij het voeren van het beleid wordt er regelmatig gebruik gemaakt van allerlei fondsen, vaak met heel uiteenlopende doelstellingen, zoals het Slachtofferfonds, het Stookoliefonds, de fondsen voor bestaanszekerheid, het Zilverfonds, …

Kan u mij voor elk fonds dat onder uw verantwoordelijkheid of voogdij staat het volgende meedelen :

1. Welk is hun reglementaire of wetgevende basis ?

2. Wat is het opzet ervan ?

3. Wie of welke instantie beheert het fonds ?

4. Op welke wijze is het fonds verplicht te rapporteren over zijn activiteiten ? Is deze rapportage openbaar ?

5. Op welke wijze oefent de overheid controle uit op dit fonds ?

6. Met welke bijdragen wordt het gespijsd ?

7. Hoe groot was het bedrag in dit fonds op 1 januari 2009 ?

8. Welke begunstigden kunnen desgevallend van dit fonds gebruik maken ?

9. Hoeveel begunstigden/instellingen/projecten kregen desgevallend in 2009 een uitkering uit dit fonds en welk was het totaalbedrag aan uitkeringen ? Graag kreeg ik een opsplitsing per gewest.

 
Réponse reçue le 24 juillet 2009 : Antwoord ontvangen op 24 juli 2009 :

Vous trouverez ci-dessous la réponse aux questions posées

FONDS DE L’EXPERIENCE PROFESSIONNELLE

1.La base réglementaire du Fonds de l'Expérience est "la loi du 5 septembre 2001 visant à améliorer le taux d'emploi des travailleurs".

L'arrêté royal promouvant les possibilités de travail, la qualité des conditions de travail ou l'organisation du travail des travailleurs plus âgés dans le cadre du Fonds de l'Expérience, date du 1er juillet 2006.

2.L'objectif du Fonds de l'Expérience vise à maintenir les travailleurs plus âgés plus longtemps actifs sur le marché du travail en améliorant les possibilités de travail, la qualité des conditions de travail ou l'organisation du travail.

3Le Fonds de l'Expérience professionnelle est un fonds budgétaire qui est géré par la Direction Humanisation du Travail, au sein du Service Public Fédéral Emploi, Travail et Concertation Sociale.

4.La Direction du Fonds de l'Expérience professionnelle rédige un rapport annuel. Le rapport est communiqué pour avis au Conseil National du Travail. Ce rapport, accompagné de l'avis du Conseil National du Travail, est communiqué à la ministre.

Le rapport annuel de la direction ainsi que les avis du Conseil national du travail peuvent être consultés sur les sites web respectifs.

5.La gestion administrative est assurée par la Direction Générale Humanisation du Travail, qui fait partie du Service public fédéral (SPF) ETCS.

Chaque dépense est approuvée par l'Inspecteur des Finances et la décision de l'octroi d'une allocation échoit au ministre de l'Emploi.

Un contrôle externe est effectué par la Cour des Comptes.

6.L'ONSS verse annuellement un montant variable au Fonds de l'Expérience (7 000 000 euros en 2009).

7.Le montant du Fonds de l'Expérience au 1er janvier 2009 était de 30 371 725 37 euros, une partie de ce montant est mise annuellement à la disposition de la direction Fonds de l'Expérience.

8.Les bénéficiaires du fonds sont:

- les employeurs qui relèvent du champ d'application de la loi du 5 décembre 1968 relative aux conventions collectives de travail et aux commissions paritaires;

- les Fonds de Sécurité d'existence, visés dans la loi du 7 janvier 1958 relative aux Fonds de Sécurité d'existence;

- Les centres de formation gérés (paritairement) par les Commissions paritaires , qui ont été chargés par une ou plusieurs commissions paritaires ou sous-commission, entre autres des formations, de la communication, de la sensibilisation ou du développement et qui ont adopté la forme d'une association sans but lucratif.

9.En 2009, sept bénéficiaires néerlandophones ont obtenu une allocation. Et ce pour un montant total de 79 762,73 euros.

FONDS POUR LA PREVENTION DES ACCIDENTS MAJEURS

1.La loi du 21 janvier 1987relative à l'alimentation du fonds pour les risques d'accidents majeurs et du fonds pour la prévention des accidents majeurs constitue la base légale du “Fonds pour la prévention des accidents majeurs”.

2.Le “Fonds pour la prévention des accidents majeurs” a été créé pour couvrir les frais des missions de prévention dans le cadre de la maîtrise des risques d’accidents chimiques majeurs dans les entreprises appelées “Seveso”.

3.La gestion du “Fonds pour la prévention des accidents majeurs” se fait via la gestion du budget du SPF Emploi, Travail et Concertation Sociale.

4.Une obligation de rapportage des activités du “Fonds pour la prévention des accidents majeurs” n’est pas prévue.

5.Le "Fonds pour la prévention des accidents majeurs" est un fonds au sens de l'article 45 des lois sur la comptabilité de l'Etat, coordonnées le 17 juillet 1991 et est contrôlé suivant les dispositions de ces lois coordonnées.

6.Les revenus du “Fonds pour la prévention des accidents majeurs” sont issus d’une taxe prélevée annuellement sur les entreprises dites “Seveso”. Une partie de la recette de ce prélèvement, pour un montant de deux millions d’euros, est destinée au “Fonds pour la prévention des accidents majeurs”. Le solde du revenu des prélèvements annuels est attribué au “Fonds pour les risques d’accidents majeurs” du SPF Intérieur.

7.Le crédit disponible du Fonds à la date du 1er janvier 2009 s’élève à 7 937 084,04 euros.

8.En dehors du SPF Emploi, Travail et Concertation Sociale, il n’y a pas d’autres bénéficiaires du Fonds.

9.néant.

FONDS MARIBEL SOCIAL

1. La base légale des fonds Maribel se trouve dans l’article 35 §5 de la loi du 29 juin 1981 établissant les principes généraux de la sécurité sociale des travailleurs salariés.

2. Le but est d’affecter la réduction forfaitaire des cotisations patronales à la création d’emplois supplémentaires dans le secteur non marchand.

3.La gestion des fonds est assurée par les partenaires sociaux.

4.Les fonds Maribel communiquent chaque année, pour le 30 juin, un rapport sur l’année précédente.

5.Le contrôle de ces fonds est exercé par des commissaires du gouvernement.

6.L’ONSS alimente ces fonds via des dotations.

7.Les fonds peuvent garder en caisse un maximum de 5 % de leur dotation de l’année précédente.

8.Tous les employeurs qui ressortissent du champ d’application de l’arrêté royal du 18 juillet 2002 peuvent bénéficier d’une intervention financière de la part des fonds Maribel social concernés.

9.Les données chiffrées pour l’année 2009 ne sont pas encore disponibles.

FONDS DE SECURITE D’EXISTENCE

1.La base légale des fonds de sécurité d’existence est la loi du 7 janvier 1958 concernant les fonds de sécurité d’existence.

2.Les fonds de sécurité d’existence sont des personnes morales, qui sont instituées dans un secteur à la libre initiative des partenaires sociaux au moyen d’une convention collective de travail rendue obligatoire, afin de remplir, à l’aide des cotisations patronales perçues, des tâches d’utilité sociale.

Toutefois, il faut souligner que les fonds de sécurité d’existence ne peuvent pas être considérés comme des services publics sociaux.

Ce sont des initiatives purement privées.

Le législateur n’a en effet pas institué les fonds lui-même comme c’est le cas pour les institutions publiques de sécurité sociale, mais s’est limité à créer un cadre légal pour les fonds, cadre au sein duquel les fonds peuvent organiser leurs activités.

La réglementation sur les fonds de sécurité d’existence est caractérisée par la gestion autonome et paritaire des fonds de sécurité d’existence.

En effet, un fonds de sécurité d’existence est une personne morale privée autonome, comparable à n’importe quel employeur ou institution privée.

Il exécute d’une manière totalement autonome les missions qui lui sont confiées par les partenaires sociaux au moyen d’une CCT rendue obligatoire.

3.Les fonds de sécurité d’existence sont gérés de façon autonome et paritaire par les représentants des employeurs et des travailleurs du secteur concerné.

4.Les comptes annuels, le rapport annuel et le rapport du (des) réviseur(s) ou des experts-compables doivent être transmis annuellement au président de la commission paritaire compétente qui les présente directement à la commission paritaire.

Le président de la commission paritaire en transmet ensuite directement copie à la ministre de l’Emploi et du Travail.

La Direction générale Relations collectives de travail peut, sur base de la loi du 11 avril 1994 relative à la publicité de l’administration, et sur demande écrite, autoriser la consultation des rapports annuels, comptes annuels et rapport du réviseur / expert-comptable.

5.La réglementation sur les fonds de sécurité d’existence se caractérise par la gestion autonome et paritaire des fonds par les partenaires sociaux eux-mêmes et par l’intervention limitée de l’Ètat.

L’intervention de l’État dans la gestion autonome des fonds n’est possible que pour autant que la réglementation l’ait prévue.

Dès lors, s’il apparaît que les comptes annuels présentent un solde négatif qui ne peut être apuré à l’aide de réserves constituées antérieurement, lorsqu’il est donc question d’un déséquilibre financier, le Roi peut imposer d’office les mesures de redressement nécessaires.

Les fonctionnaires de la Direction générale Contrôle des lois sociales du Service public fédéral Emploi, Travail et Concertation sociale, sont chargés de surveiller le respect de la loi du 7 janvier 1958 concernant les Fonds de sécurité d’existence et de ses arrêtés d’exécution.

6.Les fonds sont financés avec des moyens privés, à savoir les cotisations patronales qui sont fixées de façon autonome dans une convention collective de travail à rendre obligatoire.

7.Le SPF ETCS ne tient pas de statistiques sur les revenus et/ou les patrimoines des fonds de sécurité d’existence autonomes et privés.

Mais si vous le souhaitez, la Direction générale Relations collectives de travail peut, sur base de la loi du 11 avril 1994 relative à la publicité de l’administration, vous autoriser la consultation des rapports annuels, comptes annuels et rapport du réviseur / expert-comptable.

8 et 9. Conformément à l’article 1er, alinéa 1er de la loi du 7 janvier 1958 concernant les fonds de sécurité d’existence, les commissions paritaires peuvent instituer des fonds de sécurité d’existence ayant pour mission:

- de financer, d'octroyer et de liquider des avantages sociaux à certaines personnes;

- de financer et d'organiser la formation professionnelle des travailleurs et des jeunes;

- de financer et d'assurer la sécurité et l'hygiène des travailleurs en général.

Il existe quelque 170 fonds de sécurité d’existence.

Les avantages octroyés diffèrent de secteur à secteur.

Les bénéficiaires, la nature, l’importance et les conditions d’octroi de tous ces avantages sont fixés dans la forme d’une convention collective de travail rendue obligatoire par le Roi.

FONDS DE FERMETURE DES ENTREPRISES

1. Loi du 26 juin 2002 relative aux fermetures d’entreprises, Moniteur belge du 9.septembre 2002 (auparavant la loi du 28 juin 1966 relative à l’indemnisation des travailleurs licenciés en cas de fermeture d’entreprises).

2. Le Fonds de fermeture des entreprises (FFE) a pour mission, en cas de fermeture d’une entreprise, de payer aux travailleurs:

- -une indemnité de fermeture, si celle-ci n’a pas été versée par l’employeur, le curateur ou le liquidateur;

- -les rémunérations, indemnités et avantages (plafonnés), lorsque l’employeur ne respecte pas ses obligations pécuniaires envers ses travailleurs;

- -une indemnité de transition aux travailleurs dont l’activité a été interrompue à la suite de la faillite et qui ont été réengagés par l’employeur qui a effectué une reprise de l’actif.

Le FFE a également pour mission, en cas de défaut de l’employeur, de payer:

- -les indemnités dues aux délégués du personnel aux conseils d’entreprise et aux comités pour la prévention et la protection au travail;

- -l’indemnité complémentaire de prépension.

En outre, le FFE prend en charge une partie du montant des allocations de chômage payées par l’Office national de l’Emploi (ONEM) aux travailleurs dont l’exécution du contrat de travail est suspendue (chômage temporaire).

3. Le FFE a été institué auprès de l’ONEM. Ce fonds a une personnalité juridique propre.

Le FFE est administré par un comité de gestion composé des membres qui siègent au comité de gestion de l’ONEM. L’administrateur général de l’ONEM et son adjoint sont chargés de la gestion journalière du Fonds.

4. Le rapport du FFE s’inscrit dans le cadre du rapport de l’ONEM. Le rapport annuel de l’ONEM comporte ainsi un chapitre consacré au FFE. Ce rapport annuel est public et fait l’objet d’une publication sur le site internet de l’ONEM.

5. La gestion et le contrôle du FFE sont exercés conformément aux dispositions légales et réglementaires applicables à la gestion et au contrôle de l’ONEM.

Le contrôle du FFE est exercé par les commissaires du gouvernement et les réviseurs qui exercent le contrôle sur l’ONEM.

6.a)En premier lieu, les ressources du FFE sont constituées par le produit des cotisations payables par les employeurs respectivement à l’Office national de Sécurité sociale ou à la Caisse de Secours et de Prévoyance en faveur des marins naviguant sous Pavillon belge, ainsi que des majorations et des intérêts de retard dus sur ces cotisations.

Le Roi fixe chaque année le taux de cotisation, après avis du Comité de gestion du FFE et du Conseil national du travail. Les cotisations sont calculées sur la base de la rémunération prise en compte pour le calcul des cotisations de sécurité sociale.

Pour 2008, le taux de cotisation au FFE s’élève à (arrêté royal du 10.février 2008):

0,15 % pour les employeurs ayant occupé au moins vingt travailleurs en moyenne pendant l’année civile 2007;

0,14 % pour les employeurs ayant occupé moins de vingt travailleurs en moyenne pendant l’année civile 2007;

0,13 % pour les employeurs du secteur non marchand (uniquement dû pour les deuxième et troisième trimestres).

En 2009, le Conseil national du travail a émis l’avis de ramener les taux des cotisations respectivement à 0,10 %, 0,09 % et 0,12 % (avis n°1666 du 4 février 2009).

En 2008, le total des cotisations perçues par le FFE s’élevait à 112 894 730,18 euros (dont 7 914 000,00 euros en provenance du secteur non marchand).

Il faut également compter les cotisations destinées au financement du chômage temporaire, qui se montent à 0,15 % (arrêté royal du 10.février 2008). Le FFE a ainsi reçu 140 192 527,00 euros en 2008 pour le chômage temporaire. Le paiement en faveur des chômeurs temporaires est effectué par l’ONEM, à qui le FFE doit transférer les sommes perçues.

b)Les ressources du Fonds peuvent également être constituées par un financement de l’Etat fédéral (“financement alternatif”), en raison de l’extension de la prime de fermeture aux entreprises ayant occupé cinq travailleurs (auparavant, vingt travailleurs) (arrêté royal du 3.juin 2007).

Le montant du financement alternatif a été fixé à 3 400 000 euros pour l’année 2008 (arrêté royal du 28.septembre.2008).

c)En vue de faire face à des dépenses imprévues, le Fonds peut recourir à l’emprunt sous forme d’avances de crédit à concurrence des besoins réels, sauf pour les entreprises n’ayant pas de finalité industrielle ou commerciale.

Le FFE n’a contracté aucun emprunt en 2008.

d)Comptent également au nombre des ressources du FFE les sommes récupérées auprès des curateurs et des liquidateurs.

Le FFE a ainsi reçu en 2008 un montant de 37 330 484,69 euros issu de ces recouvrements.

7.Le 1er janvier 2009, le FFE disposait de la somme de 285 712 941,71 euros.

Mission statutaire – Tâches classiques:

262 185 822,08 euros

Mission extra-statutaire:

16 762 798,34 euros

Non marchand:

6 764 321,29 euros

Total:

285 712 941,71 euros

8. Les bénéficiaires des interventions du FFE sont les travailleurs (prépensionnés y compris) envers lesquels les employeurs n’ont pas respecté leurs obligations lors de la fermeture de l’entreprise (dans le cas d’une faillite, par exemple).

L’indemnité pour les chômeurs temporaires est financée par les cotisations du FFE, mais elle est versée par l’ONEM. C’est la raison pour laquelle cette indemnité n’est pas reprise dans le tableau ci-dessous.


Nombre de bénéficiaires

Montant:brut+cotisations patronales

Région flamande

9 403

68 826 810,60

Région wallonne

6 639

42 389 547,79

Région de Bruxelles-Capitale

1 666

10 823 552,98

Etranger

372

2 671 831,55

Total

18 080

124 711 742,92


Gelieve een antwoord te vinden op de gestelde vragen.

ERVARINGSFONDS

1.De reglementaire basis van het Ervaringsfonds is de “Wet tot verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers “ van 5 september 2001.

Het koninklijk besluit tot bevordering van de arbeidsmogelijkheden, de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden of de organisatie van de arbeid van oudere werknemers in het kader van het Ervaringsfonds, dateert van 1 juli 2006.

2.Het opzet van het Ervaringsfonds is er op gericht de oudere werknemers langer actief op de arbeidsmarkt te houden door het verbeteren van de arbeidsmogelijkheden, de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden of de organisatie van de arbeid.

3.Het Ervaringsfonds is een budgettair fonds dat beheerd wordt door de Algemene Directie van de Humanisering van de Arbeid, binnen de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

4.De directie Ervaringsfonds stelt een jaarverslag op. Het verslag wordt voor advies meegedeeld aan de Nationale Arbeidsraad. Het verslag wordt samen met het advies van de Nationale Arbeidsraad meegedeeld aan de minister.

Het jaarverslag van de directie, evenals de adviezen van de Nationale Arbeidsraad, zijn consulteerbaar op de respectievelijke websites.

5.Het administratief beheer wordt verzekerd door de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid, dat deel uitmaakt van de Federale Overheidsdienst (FOD) WASO.

Elke uitgave wordt goedgekeurd door de Inspecteur van Financiën en de beslissing tot toekenning van een toelage gebeurt door de minister van Werk.

Een externe controle wordt uitgeoefend door het Rekenhof.

6.De Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ) stort jaarlijks een variabel bedrag aan het Ervaringsfonds (7 000 000 euro in 2009).

7.Het bedrag in het Ervaringsfonds op 1 januari 2009 was 30 371 725 37 euro, jaarlijks wordt daarvan een gedeelte ter beschikking gesteld van de directie ervaringsfonds.

8.De begunstigden van het fonds zijn:

- werkgevers, die vallen onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités;

- fondsen voor Bestaanszekerheid, bedoeld in de wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor Bestaanszekerheid;

- paritair beheerde vormingscentra die door één of meerdere paritaire comités of subcomités belast werden met onder meer opleidingen, communicatie, sensibilisatie of ontwikkeling en dat de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk heeft aangenomen.

9.In 2009 kregen zeven Vlaamse begunstigden een toelage uitbetaald. Dit voor een totaal bedrag van 79 762,73 euro.

FONDS VOOR PREVENTIE VAN ZWARE ONGEVALLEN

1.De wettelijke basis van het "Fonds voor preventie van zware ongevallen" is de wet van 21 januari 1987 ter stijving van het fonds voor risico's van zware ongevallen en van het fonds voor preventie van zware ongevallen.

2.Het "Fonds voor preventie van zware ongevallen" werd opgezet om de kosten te dekken van de preventie-opdrachten die verband houden met de beheersing van de gevaren van zware chemische ongevallen in de zogenaamde Seveso-bedrijven.

3.Het "Fonds voor preventie van zware ongevallen" wordt beheerd binnen de begroting van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

4.Er is geen verplichting voorzien om te rapporteren over de activiteiten van het "Fonds voor preventie van zware ongevallen".

5.Het "Fonds voor preventie van zware ongevallen" is een begrotingsfonds in de zin van artikel 45 van de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991 en wordt gecontroleerd overeenkomstig de bepalingen van deze gecoördineerde wetten.

6.De inkomsten van het "Fonds voor preventie van zware ongevallen" zijn afkomstig van een jaarlijkse heffing die is opgelegd aan de zogenaamde Seveso-bedrijven. Een gedeelte van de opbrengst van deze heffing, ten belope van twee miljoen euro, is bestemd voor het "Fonds voor preventie van zware ongevallen". Het saldo van de opbrengst van de jaarlijkse heffing is bestemd voor het "Fonds voor risico's van zware ongevallen" van de FOD Binnenlandse Zaken.

7.Het beschikbare krediet van het fonds op 1 januari 2009 bedraagt 7 937 084,04 euro.

8.Buiten de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg zijn er geen begunstigden die gebruik kunnen maken van het fonds.

9.geen.

FONDSEN SOCIALE MARIBEL

1. De reglementaire basis voor de fondsen Maribel is de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, artikel 35 §5.

2.Het opzet is de forfaitaire vermindering van de werkgeversbijdragen te besteden aan de creatie van bijkomende banen in de social profit sector.

3.Het beheer van de fondsen gebeurt door de sociale partners.

4. De fondsen Maribel rapporteren elk jaar tegen 30 juni aangaande het verlopen jaar.

5. De controle op deze fondsen wordt uitgeoefend door regeringscommissarissen.

6.De RSZ spijst deze fondsen via dotaties.

7.De fondsen kunnen maximaal 5 % van de dotatie van het voorgaande jaar in kas houden.

8.Alle werkgevers die behoren tot het toepassingsgebied van het koninklijk besluit van 18 juli 2002 kunnen een financiële tussenkomst genieten vanwege de bevoegde fondsen sociale Maribel .

9.Voor het jaar 2009 zijn nog geen cijfergegevens beschikbaar.

FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID

1.De wettelijke basis van de fondsen voor bestaanszekerheid is de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid.

2.De fondsen voor bestaanszekerheid zijn rechtspersonen, die op vrij initiatief van de sociale partners in een bedrijfstak worden opgericht door middel van een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst, om met de geïnde werkgeversbijdragen taken van sociaal nut te vervullen.

Toch moet benadrukt worden dat de fondsen voor bestaanszekerheid niet als sociale openbare diensten beschouwd kunnen worden.

Zij zijn louter privaatrechtelijke initiatieven.

De wetgever heeft de fondsen immers niet zelf opgericht, zoals dit het geval is met de openbare instellingen van sociale zekerheid, maar heeft er zich toe beperkt voor de fondsen een wettelijk kader te creëren, waarbinnen zij hun activiteiten kunnen organiseren.

De regelgeving over de fondsen voor bestaanszekerheid wordt gekenmerkt door het autonome en paritair beheer van de fondsen voor bestaanszekerheid.

Een fonds voor bestaanszekerheid is inderdaad een autonome private rechtspersoon, vergelijkbaar met om het even welke private werkgever of instelling.

Het voert op volledig autonome wijze opdrachten uit die het via algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomsten door de sociale partners krijgt toegewezen.

3.De fondsen voor bestaanszekerheid worden autonoom en paritair beheerd door vertegenwoordigers van de werkgevers en van de werknemers van de betrokken bedrijfstak.

4.De jaarrekeningen, het jaarverslag en het verslag van de revisor(en) of de accountant(s), moeten jaarlijks worden overgemaakt aan de voorzitter van het bevoegd paritair comité die ze onmiddellijk voorlegt aan het paritair comité.

De voorzitter van het paritair comité bezorgt vervolgens onmiddellijk een afschrift aan de minister van Tewerkstelling en Arbeid.

De Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen kan, op grond van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, en op schriftelijke vraag, inzage verlenen in de jaarverslagen, jaarrekeningen en verslagen van de revisor/accountant.

5.De regelgeving over de fondsen voor bestaanszekerheid wordt gekenmerkt door het autonome en paritair beheer van de fondsen door de sociale partners zelf én de beperkte staatstussenkomst.

Tussenkomst van de staat in het autonoom beheer van de fondsen is slechts mogelijk voorzover de regelgeving dit voorzien heeft.

Zo kan, wanneer blijkt dat de jaarrekening een negatief saldo vertoont dat niet kan worden aangezuiverd met eerder aangelegde reserves, wanneer er dus sprake is van een financieel onevenwicht, de Koning de nodige herstelmaatregelen van overheidswege opleggen.

De ambtenaren van de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg zijn belast met het toezicht op de naleving van de wet van 7 januari 1958 betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid en haar uitvoeringsbesluiten.

6.De fondsen worden gefinancierd met privé-gelden, namelijk met werkgeversbijdragen die autonoom worden afgesproken in een algemeen verbindend te verklaren collectieve arbeidsovereenkomst.

7.De FOD WASO houdt geen statistieken bij over de inkomsten en/of de vermogens van de autonome en private fondsen voor bestaanszekerheid.

Maar indien u dat wenst, kan de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen, op grond van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, u inzage verlenen in de jaarverslagen, jaarrekeningen en verslagen van de revisor/accountant.

8 en 9. Overeenkomstig artikel 1, eerste lid van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid kunnen de paritaire comités fondsen voor bestaanszekerheid oprichten met het oog op:

- het financieren, toekennen en uitkeren van sociale voordelen aan bepaalde personen;

- het financieren en organiseren van de vakopleiding van de werknemers en van de jongeren;

- het financieren en verzekeren van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers in het algemeen.

Er bestaan een 170-tal fondsen voor bestaanszekerheid.

De voordelen die worden toegekend, verschillen van sector tot sector.

De begunstigden, de aard, de omvang en de toekenningsvoorwaarden van al deze voordelen worden vastgesteld in de vorm van een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.

FONDS SLUITING ONDERNEMINGEN

1. Wet van 26 juni 2002 betreffende de sluiting van de ondernemingen, Belgisch Staatsblad van 9.augustus.2002 (voorheen de wet van 28 juni 1966 betreffende de schadeloosstelling van de werknemers die ontslagen worden bij sluiting van ondernemingen).

2. Het FSO heeft als opdracht in het geval van sluiting van onderneming aan de werknemers uit te betalen:

- de sluitingsvergoeding indien de werkgever, de curator of de vereffenaar deze niet heeft uitbetaald;

- de lonen, vergoedingen en voordelen (geplafonneerd), wanneer de werkgever zijn geldelijke verplichtingen tegenover zijn werknemers niet nakomt;

- een overbruggingsvergoeding aan de werknemers wier activiteit werd onderbroken ten gevolge van het faillissement en die opnieuw in dienst werden genomen door de werkgever die de activa heeft overgenomen.

Het FSO heeft eveneens als opdracht uit te betalen bij verzuim van de werkgever:

- de vergoedingen aan de personeelsafgevaardigden in de ondernemingsraden en in de comités voor preventie en bescherming op het werk;

- de aanvullende vergoeding bij brugpensioen.

Daarnaast neemt het FSO een deel ten laste van de werkloosheidsuitkeringen die door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) worden uitbetaald aan de werknemers wier arbeidsovereenkomst in haar uitvoering is geschorst (tijdelijke werkloosheid).

3.Het FSO werd opgericht bij de RVA. Het FSO heeft rechtspersoonlijkheid.

Het FSO wordt beheerd door een beheerscomité, dat samengesteld is uit de leden die zetelen in het beheerscomité van de RVA. De administrateur-generaal van de RVA en zijn adjunct worden belast met het dagelijks beheer van het FSO.

4.De rapportering door het FSO gebeurt in het kader van de rapportering door de RVA. Aldus bevat het jaarverslag van de RVA een hoofdstuk over het FSO. Dit jaarverslag is openbaar en wordt gepubliceerd op de website van de RVA.

5. Het beheer van en het toezicht op het FSO worden uitgeoefend overeenkomstig de wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op het beheer van en het toezicht op de RVA. Het toezicht op het FSO wordt uitgeoefend door de regeringscommissarissen en de revisoren die toezicht uitoefenen op de RVA.

6.a)De inkomsten van het FSO bestaan vooreerst uit de opbrengst van bijdragen betaalbaar door de werkgevers respectievelijk aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid of aan de Hulp- en Voorzorgskas voor zeevarenden onder Belgische vlag, alsook uit de bijdrage-opslagen en nalatigheidsintresten hierop verschuldigd.

De Koning bepaalt jaarlijks de bijdragevoet, na advies van het beheerscomité van het FSO en van de Nationale Arbeidsraad. De bijdragen worden berekend op basis van het loon dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen.

Voor 2008 bedraagt de FSO-bijdragevoet (koninklijk besluit van 10.februari 2008):

0,15 % voor de werkgevers die gedurende het kalenderjaar 2007 gemiddeld ten minste twintig werknemers hebben tewerkgesteld;

0,14 % voor de werkgevers die gedurende het kalenderjaar 2007 gemiddeld minder dan twintig werknemers hebben tewerkgesteld;

0,13 % voor werkgevers uit de social profit (slechts verschuldigd voor het tweede en derde kwartaal).

Voor 2009 werd advies uitgebracht door de Nationale Arbeidsraad om de bijdragen te verlagen naar respectievelijk 0,10 %, 0,09 % en 0,12 % (advies nr.1666 van 4 februari 2009).

In 2008 ontving het FSO aan bijdragen een bedrag van 112 894 730,18 euro (waarvan 7 914 000,00 euro van de social-profit).

Daarnaast zijn er de bijdragen voor de financiering van de tijdelijke werkloosheid. Deze bedragen 0,15 % (koninklijk besluit van 10.februari 2008). In 2008 ontving het FSO 140 192 527,00 euro voor de tijdelijke werkloosheid. De uitbetaling aan de tijdelijk werklozen gebeurt door de RVA, aan wie het FSO dient door te storten.

b)De inkomsten van het FSO kunnen ook bestaan uit een financiering van de federale Staat (“alternatieve financiering”). De reden hiervoor is een uitbreiding van de sluitingpremie tot ondernemingen waar vijf werknemers waren tewerkgesteld (voordien twintig werknemers) (koninklijk besluit van 3.juni 2007).

Het bedrag van de alternatieve financiering werd voor het jaar 2008 vastgesteld op 3 400 000 euro (koninklijk besluit van 28.september 2008).

c)Teneinde het hoofd te bieden aan onvoorziene uitgaven, kan het FSO leningen aangaan onder de vorm van kredietvoorschotten ten belope van de werkelijke behoeften, behalve voor de ondernemingen zonder handels- of industriële finaliteit.

In 2008 heeft het FSO geen leningen aangegaan.

d)Daarnaast heeft het FSO inkomsten uit terugvorderingen bij de curatoren en vereffenaars.

Het FSO ontving in 2008 het bedrag van 37 330 484 69 euro ingevolge terugvorderingen.

7.Het FSO had op 1 januari 2009 een bedrag van: 285 712 941,71 euro.

Statutaire opdracht klassieke taken:

262 185 822,08 euro

Extra statutaire opdracht:

16 762 798,34 euro

Social Profit:

6 764 321,29 euro

Totaal:

285 712 941,71 euro

8.De begunstigden van een FSO-tussenkomst zijn de werknemers (inclusief de bruggepensioneerden) aan wie de werkgevers hun ver-plichtingen niet nakomen bij sluiting van de onderneming (zoals bij faillissement).

De vergoeding voor de tijdelijke werklozen wordt weliswaar gefinancieerd door de FSO-bijdragen, maar uitbetaald door de RVA. Zij worden daarom niet meegerekend in onderstaande tabel.


Aantal begunstigden

Bedrag:bruto+patronale bijdragen

Vlaams gewest

9 403

68 826 810,60

Waals gewest

6 639

42 389 547,79

Brussel Hoofdstedelijk gewest

1 666

10 823 552,98

Buitenland

372

2 671 831,55

Totaal

18 080

124 711 742,92