SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
12 janvier 2009 12 januari 2009
________________
Question écrite n° 4-2422 Schriftelijke vraag nr. 4-2422

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
SNCB - Suicides et tentatives de suicide - Chiffres - Coûts NMBS - Zelfmoord en zelfmoordpogingen - Aantallen - Kosten 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
suicide
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
zelfmoord
________ ________
12/1/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
2/2/2009Antwoord
12/1/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
2/2/2009Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1275 Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1275
________ ________
Question n° 4-2422 du 12 janvier 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-2422 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Je lis à la page 70 du rapport d’activité 2007 de la police fédérale que le nombre de suicides et de tentatives de suicide tend à augmenter dans les constats de la police des chemins de fer. Davantage de personnes choisissent donc de se suicider en se jetant par exemple sous un train. Il y a eu 116 cas en 2007, 84 en 2006 et 82 en 2005.

La SNCB se fait généralement rembourser les coûts (dégâts aux rames, retards, etc.) par la famille de la personne qui a voulu se suicider.

D’où mes questions :

1. Combien de cas de suicides ou de tentatives de suicide la police des chemins de fer a-t-elle constatés entre le 1er janvier 2008 et le 30 juin 2008 ? Ce chiffre est-il comparable à celui de l’année dernière pour la même période ?

2. Combien d’heures de retard et de trains supprimés de tels incidents ont-ils coûté à la SNCB entre le 1er janvier 2008 et le 30 juin 2008, en 2007 et en 2006 ?

3. À combien la SNCB évalue-telle la perte financière (dégâts aux rames, retards, etc.) pour ces périodes ? Quelle partie de ces montants a-t-elle été récupérée auprès des proches ?

 

In het Activiteitenverslag van de Federale Politie 2007 lees ik op pagina 70 dat het aantal zelfmoord(pogingen) een stijgende trend aangeeft in de vaststellingen van de spoorwegpolitie. Meer mensen kiezen dus om zelfmoord te plegen door zich bijvoorbeeld voor een trein te gooien. In 2007 waren er 116 gevallen, in 2006 waren dat er 84, en in 2005, 82.

De NMBS verhaalt meestal de kosten (beschadiging aan treinstellen, opgelopen vertragingen, enz.) aan de familie van diegene die zichzelf van het leven (wou) beroven.

Vandaar mijn vragen:

1. Hoeveel gevallen van zelfmoord(pogingen) heeft de spoorwegpolitie tussen 1 januari 2008 en 30 juni 2008 vastgesteld? Is dit cijfer vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar?

2. Hoeveel uren aan vertragingen, en aantal afgeschafte treinen hebben dergelijke incidenten de NMBS tussen 1 januari 2008 en 30 juni 2008, in 2007 en in 2006 gekost?

3. Hoeveel begrootte de NMBS het financiële verlies (beschadiging treinstellen, opgelopen vertragingen, enz.) in deze periodes? Hoeveel van deze bedragen werden gerecupereerd via de nabestaanden?

 
Réponse reçue le 2 février 2009 : Antwoord ontvangen op 2 februari 2009 :
  1. Cette question relève de la compétence de la Police fédérale.

  2. Le retard encouru au niveau du trafic voyageurs et le nombre de trains de voyageurs supprimés suite à des suicides ou tentatives de suicide sont les suivants :

  • du 01.01.2006 au 31.12.2006 : 42.265 minutes de retard et 635 trains supprimés ;

  • du 01.01.2007 au 31.12.2007: 45.082 minutes de retard et 819 trains supprimés ;

  • du 01.01.2008 au 30.06.2008 : 26.937 minutes de retard et 437 trains supprimés.

  1. La perte financière de la Société nationale de chemins de fer belges (SNCB) (dommages au matériel roulant, retards encourus, etc.) est la suivante :

  • 01.01.2006 au 31.12.2006: 330.113,41 euros.

  • 01.01.2007 au 31.12.2007: 294.799,99 euros.

    La politique actuelle de la SNCB privilégie de s'adresser en priorité à l'assurance familiale. A défaut d'assurance familiale, la SNCB s'adresse au notaire chargé de régler la succession. Si la succession ne peut supporter les coûts, la SNCB a décidé de ne pas poursuivre la récupération des dommages encourus auprès des membres de la famille de la personne qui s'est suicidée.

    A ce jour, cinq dossiers de 2006 et trois dossiers de 2007 ont été récupérés via le notaire.

    Cela correspond à un montant total récupéré de 15.372,80 euros pour 2006 et de 3.190,36 euros pour 2007.

    Pour l'exercice 2008, il n'est pas encore possible de fournir ces données: les dossiers sont toujours en cours de traitement.

  1. Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van de Federale politie.

  2. Het aantal minuten vertraging aan het reizigersverkeer en het aantal afgeschafte reizigerstreinen als gevolg van zelfdoding (of poging) liep op tot:

  • 01.01.2006 tot 31.12.2006:

    42.265 minuten vertraging en 635 afgeschafte treinen ;

  • 01.01.2007 tot 31.12.2007:

    45.082 minuten vertraging en 819 afgeschafte treinen;

  • 01.01.2008 tot 30.06.2008:

    26.937 minuten vertraging en 437 afgeschafte treinen.

  1. Het financiële verlies van de Nationale maatschappij van Buurtspoorwegen (NMBS) (schade aan rollend materieel, opgelopen vertragingen enz.) bedraagt:

  • 01.01.2006 tot 31.12.2006: 330.113,41 euro.

  • 01.01.2007 tot 31.12.2007: 294.799,99 euro.

    Het huidige beleid van NMBS kiest ervoor om zich in de eerste plaats tot de familiale verzekeraar te richten. Indien deze onbestaande is, richt de NMBS zich tot de notaris die de nalatenschap regelt. Indien de nalatenschap deze kosten niet kan dragen, heeft de NMBS besloten de schade niet bij de familieleden van de zelfdoder te recupereren.

    Tot nu toe werden er vijf dossiers van 2006 gerecupereerd via de notaris en drie van 2007.

    Voor 2006 kwam dit op een totaal gerecupereerd bedrag van 15.372,80 euro en 3190,36 euro voor 2007.

    Voor het jaar 2008 is het niet mogelijk om al cijfers te geven: deze dossiers zijn nog in behandeling.