SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1932 Schriftelijke vraag nr. 4-1932

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Justice et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Institutionele Hervormingen
________________
Service des créances alimentaires - Rôle central - Enregistrement de décisions dans le registre national Dienst voor alimentatievorderingen - Centrale rol - Opname beslissingen in het rijksregister 
________________
obligation alimentaire
Registre national des personnes physiques
alimentatieplicht
Rijksregister van de natuurlijke personen
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
17/12/2008Antwoord
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
17/12/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1931
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1933
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1931
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1933
________ ________
Question n° 4-1932 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1932 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le Service des créances alimentaires (SECAL) a été créé il y a déjà plusieurs années. Sa mission consiste à récupérer le montant mensuel des créances alimentaires et leurs arriérés ainsi qu'à payer des avances sur pension alimentaire.

Selon la commission d'évaluation du SECAL, le degré de récupération serait en augmentation mais il risquerait de stagner voire de diminuer.

Même si le nombre de dossiers augmente, le nombre de personnes susceptibles de faire appel au SECAL devrait pouvoir être évalué:

des données chiffrées pourraient éventuellement provenir des enquêtes SILC (Statistics on Income and Living Conditions);

l'informatisation de la Justice devrait permettre d'obtenir des renseignements;

Les déclarations aux administrations provinciales devraient pouvoir fournir certaines données pour autant que les utilisateurs du SECAL les introduisent.

Le SECAL pourrait jouer le rôle de centralisateur de décisions (ou extraits) judiciaires, ce qui permettrait de faire figurer des décisions relatives à des mineurs dans un registre national afin de pouvoir intervenir plus rapidement en cas de non-exécution de l'obligation alimentaire. Cette intervention permettrait d'alléger la procédure pour le créancier et favoriserait la simplification administrative.

Je souhaite une réponse aux questions suivantes.

1. Dispose-t-on de chiffres permettant d'évaluer le nombre de personnes susceptibles de faire appel au SECAL ? Dans l'affirmative, quels sont ces chiffres?

2. Des décisions relatives aux enfants mineurs figurent-elles au registre national? Dans la négative, envisage-t-on un tel enregistrement ?

 

Reeds verschillende jaren geleden is de Dienst voor alimentatievorderingen (DAVO) opgericht met als opdracht het invorderen van het maandelijks bedrag van het onderhoudsgeld, de achterstallen daarvan en het betalen van voorschotten op het onderhoudsgeld.

De invorderingsgraad zou volgens de evaluatiecommissie van de DAVO stijgen maar het gevaar zou bestaan dat hij op een bepaald ogenblik stagneert of zelfs daalt.

Zelfs als het aantal dossiers stijgt zou het aantal personen dat op de DAVO een beroep zou kunnen doen, moeten kunnen geëvalueerd worden:

cijfers kunnen misschien worden gevraagd van de ‘silc’-enquête (Statistics on Income and Living Conditions);

de informatisering van Justitie zou het mogelijk moeten maken inlichtingen te bekomen;

De aangiftes in de provinciale besturen zouden bepaalde gegevens kunnen opleveren voor zover de DAVO-klanten die indienen.

De DAVO zou de rol kunnen spelen van centralisator van gerechtelijke beslissingen (of uittreksels) waarbij beslissingen over minderjarige kinderen zouden kunnen worden opgenomen in een rijksregister met als doel sneller tussen te kunnen komen in geval van niet-uitvoering van de onderhoudsverplichting. Deze tussenkomst zou een verlichting betekenen van de procedure voor de schuldeiser en zou de administratieve vereenvoudiging in de hand werken.

Vandaar mijn vragen:

1.Zijn er cijfergegevens voorhanden waaruit het aantal personen dat op de DAVO een beroep kan doen kan worden geëvalueerd? Zo ja, welke zijn deze cijfers?

2.Worden beslissingen over minderjarige kinderen opgenomen in het rijksregister? In ontkennend geval, bestaat de intentie de opname ervan in overweging te willen nemen?

 
Réponse reçue le 17 décembre 2008 : Antwoord ontvangen op 17 december 2008 :
  1. Le Service des créances alimentaires est de la compétence du ministre des Finances.

    Mes services ne disposent pas de données chiffrées permettant d'évaluer le nombre de personnes pouvant recourir au Service des créances alimentaires.

    Pour connaître le nombre de personnes pouvant recourir au Service des créances alimentaires, il faudrait connaître non seulement le nombre de décisions judiciaires exécutoires, de conventions et d'accords exécutoires fixant une pension alimentaire, mais aussi les ressources mensuelles des créanciers d'aliments.

    L'article 4 de la loi du 21 février 2003 créant un Service des créances alimentaires au sein du Service public fédéral (SPF) Finances prévoit en effet que le droit aux avances sur pension alimentaire est attribué quand les ressources mensuelles, soit du père ou de la mère non débiteur d'aliments ou de la personne s'étant vu attribuer par décision judiciaire la garde de l'enfant, soit de l'enfant si celui- ci est majeur et ne vit pas avec la personne précitée, ne sont pas supérieures au montant visé à l'article 1409, § 1, alinéa l, du Code judiciaire, majoré le cas échéant du montant fixé par l'article 1 409, § ler, alinéa 4, précité et indexé conformément aux dispositions du Code judiciaire.

  2. Les questions relatives au Registre national sont de la compétence du ministre de l'Intérieur.

    Je souhaite toutefois attirer l'attention sur le fait que, selon moi, la simple mention dans le Registre national de décisions en matière de pension alimentaire concernant des enfants mineurs ne suffirait pas à permettre une intervention plus rapide en cas de non- exécution de l'obligation alimentaire. L'intégralité de la décision, ou du moins ses éléments essentiels tels que le montant de la pension alimentaire, la durée de cette pension et, pour son adaptation aux coûts de la vie, l'éventuelle alternative à l'adaptation à l'indice des prix à la consommation, devraient figurer au Registre national.

    Or le Registre national est un système de traitement de l'information qui permet l'encodage, la mémorisation et la communication d'informations relatives à l'identification de personnes physiques et qui n'est pas destiné -à l'enregistrement de décisions judiciaires.

  1. De Dienst voor Alimentatievorderingen valt onder de bevoegdheid van de minister van Financiën.

    Mijn diensten beschikken niet over cijfergegevens waaruit het aantal personen dat op de Dienst voor Alimentatievorderingen een beroep kan doen, kan worden geëvalueerd.

    Om het aantal personen te kennen dat op de Dienst voor Alimentatievorderingen beroep kan doen, zouden niet alleen het aantal uitvoerbare gerechtelijke beslissingen, overeenkomsten en uitvoerbare schikkingen die een onderhoudsgeld vastleggen, gekend moeten zijn maar ook de maandelijkse bestaansmiddelen van de onderhoudsgerechtigden.

    Artikel 4 van de wet van 21 februari 2003 tot oprichting van een Dienst vooralimentatievorderingen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën, bepaalt immers dat het recht op voorschotten op het onderhoudsgeld wordt toegekend wanneer de maandelijkse bestaansmiddelen, hetzij van de niet- onderhoudsplichtige vader of moeder of van de persoon aan wie bij rechterlijke beslissing de bewaring van het kind werd toegekend, hetzij van het kind indien het meerderjarig is en niet rnet bovenvermelde persoon leeft, niet hoger zijn dan het bedrag vermeld in artikel 1409, § 1, eerste lid van het Gerechtelijk Wetboek, in voorkomend geval verhoogd met het bedrag vastgesteld in artikel 1 409, § 1, vierde lid en geïndexeerd overeenkomstig de bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek.

  2. De vragen met betrekking tot het Rijksregister vallen onder de bevoegdheid van de Minister van Binnenlandse Zaken.

    ik wil er evenwel de aandacht op vestigen dat het mij voorkomt dat een eenvoudige vermelding van beslissingen over minderjarige kinderen die betrekking hebben onderhoudsgelden in het Rijksregister niet zou volstaan om sneller tussen te kunnen komen in geval van niet- uitvoering van de onderhoudsverplichting. De volledige beslissing, of minstens de essentiële elementen zoals het bedrag van het onderhoudsuitkering, de duur van de onderhoudsuitkering en het eventuele andere systeem van aanpassing van de uitkering aan de kosten van levensonderhoud dan de aanpassing aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, zou dan moeten worden opgenomen in het Rijksregister.

    Het Rijksregister is evenwel een systeem van informatieverwerking dat instaat voor de opneming, memorisatie en de mededeling van informatie betreffende de identificatie van natuurlijke personen en dat niet gericht is op het opnemen van rechterlijke beslissingen.