SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1931 Schriftelijke vraag nr. 4-1931

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen
________________
Service des créances alimentaires - Rôle central - Enregistrement de décisions dans le registre national Dienst voor alimentatievorderingen - Centrale rol - Opname beslissingen in het rijksregister 
________________
obligation alimentaire
Registre national des personnes physiques
alimentatieplicht
Rijksregister van de natuurlijke personen
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
27/11/2008Antwoord
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
27/11/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1932
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1933
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1932
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1933
________ ________
Question n° 4-1931 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1931 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le Service des créances alimentaires (SECAL) a été créé il y a déjà plusieurs années. Sa mission consiste à récupérer le montant mensuel des créances alimentaires et leurs arriérés ainsi qu'à payer des avances sur pension alimentaire.

Selon la commission d'évaluation du SECAL, le degré de récupération serait en augmentation mais il risquerait de stagner voire de diminuer.

Même si le nombre de dossiers augmente, le nombre de personnes susceptibles de faire appel au SECAL devrait pouvoir être évalué:

des données chiffrées pourraient éventuellement provenir des enquêtes SILC (Statistics on Income and Living Conditions);

l'informatisation de la Justice devrait permettre d'obtenir des renseignements;

Les déclarations aux administrations provinciales devraient pouvoir fournir certaines données pour autant que les utilisateurs du SECAL les introduisent.

Le SECAL pourrait jouer le rôle de centralisateur de décisions (ou extraits) judiciaires, ce qui permettrait de faire figurer des décisions relatives à des mineurs dans un registre national afin de pouvoir intervenir plus rapidement en cas de non-exécution de l'obligation alimentaire. Cette intervention permettrait d'alléger la procédure pour le créancier et favoriserait la simplification administrative.

Je souhaite une réponse aux questions suivantes.

1. Dispose-t-on de chiffres permettant d'évaluer le nombre de personnes susceptibles de faire appel au SECAL ? Dans l'affirmative, quels sont ces chiffres?

2. Des décisions relatives aux enfants mineurs figurent-elles au registre national? Dans la négative, envisage-t-on un tel enregistrement ?

 

Reeds verschillende jaren geleden is de Dienst voor alimentatievorderingen (DAVO) opgericht met als opdracht het invorderen van het maandelijks bedrag van het onderhoudsgeld, de achterstallen daarvan en het betalen van voorschotten op het onderhoudsgeld.

De invorderingsgraad zou volgens de evaluatiecommissie van de DAVO stijgen maar het gevaar zou bestaan dat hij op een bepaald ogenblik stagneert of zelfs daalt.

Zelfs als het aantal dossiers stijgt zou het aantal personen dat op de DAVO een beroep zou kunnen doen, moeten kunnen geëvalueerd worden:

cijfers kunnen misschien worden gevraagd van de ‘silc’-enquête (Statistics on Income and Living Conditions);

de informatisering van Justitie zou het mogelijk moeten maken inlichtingen te bekomen;

De aangiftes in de provinciale besturen zouden bepaalde gegevens kunnen opleveren voor zover de DAVO-klanten die indienen.

De DAVO zou de rol kunnen spelen van centralisator van gerechtelijke beslissingen (of uittreksels) waarbij beslissingen over minderjarige kinderen zouden kunnen worden opgenomen in een rijksregister met als doel sneller tussen te kunnen komen in geval van niet-uitvoering van de onderhoudsverplichting. Deze tussenkomst zou een verlichting betekenen van de procedure voor de schuldeiser en zou de administratieve vereenvoudiging in de hand werken.

Vandaar mijn vragen:

1.Zijn er cijfergegevens voorhanden waaruit het aantal personen dat op de DAVO een beroep kan doen kan worden geëvalueerd? Zo ja, welke zijn deze cijfers?

2.Worden beslissingen over minderjarige kinderen opgenomen in het rijksregister? In ontkennend geval, bestaat de intentie de opname ervan in overweging te willen nemen?

 
Réponse reçue le 27 novembre 2008 : Antwoord ontvangen op 27 november 2008 :

1) Les seuls chiffres qui sont disponibles sont les données statistiques et financières du Rapport d’évaluation du Service des créances alimentaires (SECAL). Le chiffre relatif au nombre de dossiers mentionné dans le rapport concerne le nombre de dossiers qui ont réellement été introduits. Ce chiffre, combiné avec d’autres données connues, ne permet pas d’extrapoler, et donc de déterminer, combien de personnes pourraient faire appel au SECAL.

En fin de compte, la seule solution est une étude socio-démographique qui, du point de vue des conditions de fond pour pouvoir faire une demande au SECAL, étudie les statistiques existantes ou effectue les enquêtes nécessaires. Une telle étude exige un budget. Des contacts ont lieu entre mon cabinet et le cabinet du secrétaire d’État Wathelet qui est compétent pour la Politique des familles.

2) Les (extraits de) décisions judiciaires ou les actes notariés concernant la détermination de la pension alimentaire ne sont actuellement pas centralisés. Néanmoins, une telle centralisation pourrait avoir des avantages : ce pourrait être une source d’information statistique, et pour les créanciers d’aliments (pas seulement les enfants mais aussi les ex-conjoints), cela pourrait signifier une simplification administrative étant donné que le SECAL disposerait déjà des données du titre de la pension alimentaire.

La mise sur pied de cette base de données dépend aussi du Service public fédéral (SPF) Justice.

1) De enige cijfers die beschikbaar zijn, zijn de statistieken en financiële gegevens uit het Evaluatieverslag van de Dienst voor alimentatievorderingen (DAVO). Het in het verslag vermelde cijfer van het aantal dossiers betreft het aantal dossiers die daadwerkelijk werden ingediend. Dit cijfer, gecombineerd met andere bekende gegevens, laat niet toe om te extrapoleren en dus te berekenen hoeveel personen een beroep op de DAVO zouden kunnen doen.

Eigenlijk is de enige oplossing een socio-demografische studie die, vanuit het perspectief van de grondvoorwaarden om een beroep te kunnen doen op de DAVO, de bestaande statistieken bestudeert of de noodzakelijke enquêtes verricht. Voor een dergelijke studie is een budget vereist. Contacten worden genomen tussen mijn kabinet en het kabinet van Staatssecretaris Wathelet die bevoegd is voor het Familiebeleid.

2) De (uittreksels van) gerechtelijke beslissingen of notariële akten betreffende de vaststelling van onderhoudsgeld worden vandaag niet gecentraliseerd. Nochtans zou een dergelijke centralisatie voordelen kunnen opleveren: het zou een bron zijn van statistische informatie en in hoofde van de onderhoudsgerechtigden (niet alleen de kinderen maar ook de ex-partners) zou het een administratieve vereenvoudiging betekenen omdat de DAVO reeds over de gegevens van de titel van het onderhoudsgeld zou beschikken.

De oprichting van deze gegevensbank is ook afhankelijk van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie.