SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
14 janvier 2008 14 januari 2008
________________
Question écrite n° 4-176 Schriftelijke vraag nr. 4-176

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
SNCB - Modification de la composition de trains - Plaintes NMBS - Treinen in gewijzigde samenstelling - Klachten 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
________ ________
14/1/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2008)
14/2/2008Antwoord
14/1/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2008)
14/2/2008Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-91 Herindiening van : schriftelijke vraag 4-91
________ ________
Question n° 4-176 du 14 janvier 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-176 d.d. 14 januari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De plus en plus souvent, semble-t-il, les trains circulent avec une composition dite modifiée. Ainsi, pour le train de pointe (train IC de 8 h 16) entre Anvers central et Bruxelles, on a utilisé un train qui circule habituellement sur la ligne Anvers-Hasselt (train qui ne roule pas à l’électricité). Certes, je me réjouis que l’on n’ait pas supprimé un train, qui plus est, durant les heures de pointe. Je constate cependant que les trains dont la composition est modifiée peuvent souvent accueillir moins de voyageurs.

Si certains trains peuvent circuler avec une composition normale, il s’avère que la capacité est souvent insuffisante durant les heures de pointe. Sur le site de la SNCB, ces trains apparaissent avec l’indication suivante : « Possibilité de manque de places assises. »

Je souhaite dès lors que le secrétaire d’État réponde aux questions suivantes :

1. Combien de fois des trains ont-ils dû circuler avec une composition modifiée en 2007 ?

2. Combien de plaintes le médiateur de la SNCB a-t-il reçues concernant des trains bondés ?

 

Steeds vaker, zo lijkt het althans, worden treinen van de NMBS in wat men noemt ‘gewijzigde samenstelling’ ingezet. Zo reed onder andere de piekuurtrein (IC-trein van 8u16) tussen Antwerpen Centraal en Brussel op woensdag 21 november via een stel dat normaal ingezet wordt op de lijn Antwerpen-Hasselt (een treinstel dat niet op elektriciteit rijdt). Uiteraard ben ik blij dat een trein niet afgeschaft wordt, zeker niet in de spits. Maar toch stel ik vast dat treinen met een gewijzigde samenstelling vaak een kleinere capaciteit van reizigers aankunnen.

Als bepaalde treinen al in een normale samenstelling kunnen rijden, dan blijkt de capaciteit vaak onvoldoende tijdens de spits. Op de site van de NMBS krijgen dergelijke treinen bij een opzoeking de volgende vermelding mee: “Aantal vrije zitplaatsen mogelijk beperkt door grote drukte”.

Vandaar mijn vraag aan de geachte Staatssecretaris:

1. Hoe vaak werden in 2007 treinen in gewijzigde samenstelling ingezet?

2. Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de NMBS omtrent overvolle treinen?

 
Réponse reçue le 14 février 2008 : Antwoord ontvangen op 14 februari 2008 :

1. Des modifications sont apportées à la composition des trains pour diverses raisons, tant commerciales que techniques. Il peut parfois arriver que la composition soit effectivement réduite par manque de matériel suite à des problèmes techniques.

Les données relatives à tous les trains en 2007 ne sont pas disponibles.

2. Entre le 1er janvier 2007 et le 15 décembre 2007, le service de médiation a reçu au total 290 plaintes concernant la composition des trains.

1. Wijzigingen aan samenstelling gebeuren om diverse redenen, zowel om commerciële als technische redenen. Soms kan bij gebrek aan materieel wegens technische redenen de samenstelling inderdaad verminderd worden.

De gegevens voor alle treinen voor 2007 zijn niet beschikbaar.

2. De ombudsman ontving van 1 januari 2007 tot 15 december 2007 in totaal 290 klachten over de samenstelling van treinen.