SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
14 janvier 2008 14 januari 2008
________________
Question écrite n° 4-150 Schriftelijke vraag nr. 4-150

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Loi réglant des activités économiques et individuelles avec des armes - Évaluation Wet houdende regeling van economische en individuele activiteiten met wapens - Evaluatie 
________________
arme personnelle
arme à feu et munitions
arme prohibée
arme de petit calibre
persoonlijk wapen
vuurwapen
verboden wapen
handvuurwapens
________ ________
14/1/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2008)
28/2/2008Antwoord
14/1/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2008)
28/2/2008Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-65 Herindiening van : schriftelijke vraag 4-65
________ ________
Question n° 4-150 du 14 janvier 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-150 d.d. 14 januari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le 8 juin 2006, la nouvelle « loi sur les armes » est entrée en vigueur. Il s’avère qu’il faut plus que les quatre mois prévus pour obtenir un permis de port d’armes.

Mes questions sont donc les suivantes :

1. Cette loi sur les armes a-t-elle déjà été évaluée ?

2. A ce jour, quels en sont les résultats ? La ministre peut-elle expliquer les points forts et les points faibles de cette loi ?

 

Op 8 juni 2006 werd de nieuwe “wapenwet” van kracht. Wapenvergunningen blijken langer op zich te laten wachten dan de vooropgestelde vier maanden.

Vandaar mijn vragen aan de geachte minister:

1. Is deze wapenwet al geëvalueerd?

2. Wat zijn de resultaten tot op heden? Kan zij de sterktes en zwaktes van deze wet toelichten?

 
Réponse reçue le 28 février 2008 : Antwoord ontvangen op 28 februari 2008 :

1. La nouvelle loi sur les armes a effectivement déjà été évaluée par une commission qui a été créée spécialement à cet effet par la Chambre des représentants, et qui s'est réunie les 16, 25 et 30 janvier, 6, 15 et 27 février et 6 mars 2007. Diverses instances et divers groupes d'intérêts ont été entendus.

Le rapport de cette évaluation a été fait le 20 mars 2007 par M. Philippe Monfils (doc. Chambre, nº 51-3008/001).

2. Faiblesses et forces de la loi du 8 juin 2006 réglant des activités économiques et individuelles avec des armes

Faiblesses de cette loi:

Les problèmes (juridiques et pratiques) que la nouvelle loi sur les armes entraîne sur le terrain sont évoqués. Vu que lors des auditions, des instances et des groupes d'intérêts très divers ont eu la parole, les problèmes évoqués sont également très divers. Il n'est pas opportun de les énumérer tous ici. Cependant, un certain nombre d'entre eux est cité par plusieurs de ces groupes. En résumé, il s'agit des problèmes suivants :

a) le manque d'une possibilit&eacub°Clte; de détention « passive » d'armes (armes acquises par héritage ou armes à valeur émotionnelle). De nombreux détenteurs d'armes préfèrent ne pas déclarer de telles armes de peur de devoir les abandonner;

b) la durée limitée de validité des autorisations (et agréments). Selon les amateurs d'armes, cela met en péril la sécurité juridique. C'est pourquoi ils plaident pour des autorisations à durée indéterminée;

c) les répercussions financières de la nouvelle loi sur les armes sur la détention d'armes : les redevances. Surtout les amateurs possédant plusieurs armes estiment ces redevances beaucoup trop élevées car il faut payer une redevance par arme;

d) la carence d'un certain nombre d'arrêtés d'ex&eacutb°Cle;cution importants. Certains arrêtés d'exécution ont été élaborés entre-temps, mais ils ne peuvent être pris qu'au moment où un nouveau gouvernement aura été installé.

Forces de cette loi:

Tout d'abord, la loi a mis fin au risque d'achats impulsifs d'armes et aux nombreuses discussions techniques sur la nature prohibée ou non de certaines armes. Son plus grand mérite est d'avoir apporté de la clarté dans cette matière complexe.

Que la loi ait obtenu d'autres succès apparaît par exemple aussi de la récolte d'armes des particuliers : 110 046 armes à feu ont été abandonnées pour destruction durant la période d'amnistie (jusqu'au 30 juin 2007).

En outre, la création du Service fédéral des armes et du Conseil consultatif des armeb°Cls peut être considérée comme un succès :

— les tâches du Service fédéral des armes sont diverses, mais le soin d'une application uniforme de la législation sur les armes dans tout le pays est sans aucun doute primordial.

Afin de réaliser cet objectif, le Service fédéral des armes organise chaque mois une réunion de concertation avec tous les services provinciaux des armes. Le fait que le Service fédéral des armes agit comme instance de recours (contre les décisions des gouverneurs) contribue à un résultat uniforme puisque tous les dossiers sont évalués selon les mêmes critères;

— l'utilité du Conseil consultatif des armes a également été prouvée. Grâce à sa composition (représentants des différentes autorités et db°Cles différents groupes d'intérêts), tous les acteurs concernés peuvent avancer leurs arguments.

Un autre point positif est l'opportunité que le Registre central des armes (RCA) saisit pour corriger les nombreuses erreurs du passé et pour évoluer ainsi vers un instrument fiable.

Il va de soi que beaucoup d'objectifs de la nouvelle loi sur les armes n'ont pas encore été réalisés. La loi n'a qu'un an et demi et nombre de résultats ne deviendront visibles que dans un stade ultérieur. L'influence des nouvelles dispositions pénales par exemple n'est pas encore claire en ce moment. À condition que les parquets poursuivent de manière sévère les infractions à la législation sur les armes, un changement de mentalité peut se produire et inciter un plus grand nombre de détenteurs d'armes illégales à faire enregisb°Cltrer leurs armes. Il faut donc de la patience.

1. De nieuwe wapenwet werd inderdaad reeds geëvalueerd door een commissie die hiervoor speciaal werd opgericht door de Kamer van volksvertegenwoordigers, en die vergaderde op 16, 25 en 30 januari, 6, 15 en 27 februari en 6 maart 2007. Verschillende instanties en belangengroepen werden gehoord.

Het verslag van deze evaluatie werd uitgebracht op 20 maart 2007 door de heer Philippe Monfils (stuk Kamer, nr. 51-3008/001).

2. Zwaktes en sterktes van de wet van 8 juni 2006 houdende regeling van economische en individuele activiteiten met wapens

Zwaktes van deze wet:

Vooral de problemen (juridische en praktische) die de nieuwe wapenwet op het terrein met zich meebrengt komen aan bod. Aangezien tijdens de hoorzittingen zeer uiteenlopende instanties en belangengroepen aan het woord waren, zijn de problemen die werden aangekaart ook zeer uiteenlopend. Het is niet opportuun ze hier allemaal te vernoemen. Toch zijn er een aantal pijnpunten die door meerdere van deze groeperingen naar voren werden geschoven. Kort samengevat betreft het volgende problemen :

a) het ontbreken van de mogelijkheid tot « passief » wapenbezit (wapens verkregen uit een erfenis of wapens met een emotionele waarde). Heel wat wapenbezitters kiezen er bewust voor dergelijke wapens niet aan te geven uit angst ze te zullen moeten afstaan;

b) de beperkte geldigheidsduur van vergunningen (en erkenningen). Volgens de wapenliefhebbers komt hierdoor de rechtszekerheid in het gedrang. Zij pleiten dan ook voor vergunningen van onbepaalde duur;

c) de financiële weerslag van de nieuwe wapenwet op het wapenbezit : de retributies. Vooral liefhebbers die meerdere wapens bezitten vinden de retributies veel te hoog aangezien er per wapen een retributie betaald dient te worden;

d) het uitblijven van een aantal belangrijke uitvoeringsbesluiten. Enkele uitvoeringsbesluiten zijn intussen we ! uitgewerkt, maar kunnen pas genomen worden van zodra er een nieuwe regering is samengesteld.

Sterktes van deze wet:

Vooreerst heeft de wet een einde gemaakt aan het risico van impulsieve wapenaankopen en aan veel technische discussies over de al dan niet verboden aard van sommige wapens. Dat ze klaarheid heeft geschapen in deze complexe materie is haar grootste verdienste.

Dat de nieuwe wapenwet daarnaast ook andere successen heeft geboekt blijkt bijvoorbeeld uit de inzameling van particuliere wapens : 110 046 vuurwapens werden tijdens de amnestieperiode (tot 30 juni 2007) afgestaan voor vernietiging.

Ook de oprichting van de Federale Wapendienst en de Adviesraad mogen gezien worden als een succes :

— de taken van de Federale Wapendienst zijn divers, maar de zorg voor een uniforme toepassing van de wapenwetgeving over het gehele land is ongetwijfeld primordiaal.

Om deze doelstelling te bereiken organiseert de Federale Wapendienst elke maand een overlegvergadering met alle provinciale wapendiensten. Ook het feit dat de Federale Wapendienst optreedt als beroepsinstantie (tegen beslissingen van de gouverneur) draagt bij tot een uniform resultaat aangezien alle dossiers beoordeeld worden op grond van dezelfde criteria;

— het nut van de Adviesraad is eveneens bewezen. Dankzij haar samenstelling (vertegenwoordigers van de verschillende overheden én van de verschillende belangengroepen) kunnen alle betrokken actoren hun argumenten kenbaar maken.

Een ander positief punt is de kans die het Centraal Wapenregister (CWR) nu ten bate neemt om veel fouten uit het verleden recht te zetten en zo te evolueren tot een betrouwbaar instrument.

Het spreekt voor zich dat heel wat doelstellingen van de nieuwe wapenwet nog niet zijn verwezenlijkt. De wet is nog maar anderhalf jaar oud, en heel wat resultaten zullen pas in een later stadium zichtbaar worden. De invloed van de nieuwe strafbepalingen bijvoorbeeld is momenteel nog niet duidelijk. Op voorwaarde dat de parketten daadwerkelijk streng zullen optreden inzake inbreuken op de wapenwetgeving, kan er een mentaliteitsverandering ontstaan waardoor meer illegale wapenbezitters toch zullen opteren hun wapens te registreren. Geduld is dus noodzakelijk.