SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
23 juin 2008 23 juni 2008
________________
Question écrite n° 4-1164 Schriftelijke vraag nr. 4-1164

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

au secrétaire d'État au Budget, adjoint au premier ministre, et secrétaire d'État à la Politique des familles, adjoint à la ministre de l'Emploi, et en ce qui concerne les aspects du droit des personnes et de la famille, adjoint au ministre de la Justice

aan de staatssecretaris voor Begroting, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor Gezinsbeleid, toegevoegd aan de minister van Werk, en wat de aspecten inzake personen- en familierecht betreft, toegevoegd aan de minister van Justitie
________________
Services publics - États financiers intermédiaires des recettes et des dépenses - Transparence Overheidsdiensten - Tussentijdse financiële staten van ontvangsten en uitgaven - Transparantie 
________________
comptabilité publique
Cour des comptes (Belgique)
budget
imputation comptable
contrôle budgétaire
administration publique
overheidsboekhouding
Rekenhof (België)
begroting
boekhoudkundige afschrijving
begrotingscontrole
overheidsadministratie
________ ________
23/6/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/7/2008)
22/7/2008Antwoord
23/6/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/7/2008)
22/7/2008Antwoord
________ ________
Question n° 4-1164 du 23 juin 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1164 d.d. 23 juni 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dernièrement, la Cour des comptes a formulé des critiques sur les états financiers intermédiaires des recettes et des dépenses que la plupart des services à gestion séparée doivent élaborer. Les règles de gestion n’en déterminent pas la forme et le contenu, ni la finalité. La plupart de ces règles ne contiennent pas davantage de dispositions en ce qui concerne le contenu et la forme du compte d’exécution du budget.

Tout comme pour le budget, les informations contenues dans le compte d’exécution du budget sont très condensées. Ce compte ne donne pas une idée précise des activités sous-jacentes ni des programmes du service. En matière de transparence, les comptes d’exécution présentent les mêmes lacunes que les budgets. Élaborés sur la base de systèmes d’imputation différents, ils ne sont pas totalement comparables entre eux. En outre, ils ne contiennent pas d’informations concernant les engagements reportés.

Quelles instructions le secrétaire d’État a-t-il déjà données pour combler ces lacunes des états financiers intermédiaires des recettes et des dépenses et pour améliorer la transparence des comptes d’exécution ?

 

Het Rekenhof liet zich onlangs kritisch uit over de tussentijdse financiële staten van ontvangsten en uitgaven die de meeste staatsdiensten opstellen. De beheersregels bepalen noch de vorm, noch de inhoud, noch het doel ervan. De meeste beheersregels bepalen evenmin de inhoud en vorm van de uitvoeringsrekening van de begroting.

Zoals de begroting wordt ook de informatie in de uitvoeringsrekening op een sterk samengevat niveau weergegeven. Ze biedt geen zicht op de achterliggende activiteiten en programma’s van de Staatsdienst. Inzake transparantie lijden de uitvoeringsrekeningen aan dezelfde gebreken als de begroting. Daar ze tot stand komen op basis van verschillende stelsels van aanrekeningen, zijn ze onderling niet volledig vergelijkbaar. In de uitvoeringsrekeningen is ook geen informatie beschikbaar over de overgedragen vastleggingen.

Welke instructies heeft de geachte Staatssecretaris reeds gegeven om deze tekortkomingen bij de tussentijdse financiële staten van ontvangsten en uitgaven weg te werken en om de transparantie van de uitvoeringsrekeningen te verbeteren?

 
Réponse reçue le 22 juillet 2008 : Antwoord ontvangen op 22 juli 2008 :

Par lettre du 28 février 2008, mon prédécesseur à informé le premier président de la Cour des comptes qu'il partageait les conclusions de l'audit horizontal comparatif de la Cour des comptes sur certains services de l'État à gestion séparée. Il a également pris acte des recommandations de la Cour, auxquelles le SPF Budget et Contrôle de la gestion tentera de trouver des solutions.

Les directives pratiques concernant la confection du projet de budget de l'année 2009 contiendront déjà les premières mesures. D'autres seront réglées dans les arrêtés d'exécution de la loi du 22 mai 2003 portant organisation du budget et de la comptabilité de l'État fédéral, dont l'entrée en vigueur est fixée au 1er janvier 2009.

Bij brief van 28 februari 2008 heeft mijn voorganger de eerste voorzitter van het Rekenhof meegedeeld dat hij het eens was met de conclusies van de vergelijkende horizontale audit van het Rekenhof omtrent sommige staatsdiensten met afzonderlijk beheer. Hij heeft ook akte genomen van de aanbevelingen van het Hof, waarvoor de FOD Begroting en Beheerscontrole oplossingen zal pogen te vinden.

De praktische richtlijnen voor het opstellen van de ontwerpbegroting 2009 zullen reeds de eerste maatregelen bevatten. Andere maatregelen zullen worden geregeld in de uitvoeringsbesluiten van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat, die op 1 januari 2009 in werking treden.