SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2007-2008 | Zitting 2007-2008 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
3 juin 2008 | 3 juni 2008 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 4-1047 | Schriftelijke vraag nr. 4-1047 | ||||||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
van Martine Taelman (Open Vld) |
||||||||
à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques |
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
SNCB - Gare de Mol - Ouverture de trois concessions | NMBS - Station Mol - Opening van drie concessies | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Société nationale des chemins de fer belges concession de services gare ferroviaire marché public |
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen concessieovereenkomsten voor dienstverlening spoorwegstation overheidsopdrachten |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 4-1047 du 3 juin 2008 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 4-1047 d.d. 3 juni 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
La gare de Mol offre un emplacement à trois concessions que la SNCB veut exploiter. Il s’agit de l’espace entre le nouveau bâtiment de la gare et le passage à niveau (où est situé l’ancien bâtiment). Des question se posent toutefois au sujet de la faisabilité de l’exploitation et de la viabilité de ces concessions. Le quartier de la gare est connu pour la succession de locaux inoccupés et de faillites. C’est un quartier complètement mort, en dehors de quelques vieux bistrots, d’une friterie et d’une librairie (depuis environ trois mois). Il est de notoriété publique que ces commerces survivent déjà difficilement et voilà que la SNCB veut encore y lancer trois concessions. Les habitants craignent que les trois nouvelles concessions de la SNCB n’aggravent le déclin du quartier et ne réduisent complètement à néant la viabilité de la Stationstraat. Je souhaite une réponse aux questions suivantes. 1. Quelle est la situation concernant ces trois concessions ? 2. La SNCB a-t-elle tenu compte du fait qu’il s’agit d’un quartier difficile et de la viabilité économique de l’offre de concessions dans ce quartier ? |
Het station in Mol biedt plaats aan drie ruimtes (3 concessies) die de NMBS wil uitbaten. Het gaat hier over de plaats tussen het nieuwe stationsgebouw en de spoorwegovergang (waar het oude stationsgebouw staat). Er dringen zich echter een aantal vragen op betreffende de haalbaarheid van het uitbaten en de leefbaarheid van deze concessies. De buurt rond het station staat er voor gekend om een buurt te zijn waar leegstand en faillissementen elkaar afwisselen. Het is een compleet dode hoek. Buiten een aantal bruine cafés, een frituur en een krantenwinkel (sinds ongeveer 3 maanden), is het daar volledig doods. Het is algemeen gekend dat deze zaken al moeilijk overleven, nu wil de NMBS daar ook nog eens starten met drie concessies. De buurtbewoners vrezen dat de drie nieuwe concessies van de NMBS enkel zullen leiden tot nog meer verpaupering van de buurt en de leefbaarheid van de Stationstraat helemaal tot nul zullen herleiden. Vandaar mijn vragen aan de geachte minister: 1. Wat is de stand van zaken met betrekking tot deze drie concessies? 2. Heeft de NMBS rekening gehouden met de moeilijke buurt en de economische leefbaarheid van het aanbieden van concessies in deze buurt? |
||||||||
Réponse reçue le 8 juillet 2008 : | Antwoord ontvangen op 8 juli 2008 : | ||||||||
|
|