BELGISCHE SENAAT | ||||||
________ | ||||||
Zitting 2012-2013 | ||||||
________ | ||||||
30 april 2013 | ||||||
________ | ||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8908 | ||||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
||||||
aan de minister van Justitie |
||||||
________ | ||||||
Federale overheidsdiensten - Communicatie met burgers - Gebruik van sociale media | ||||||
________ | ||||||
ministerie virtuele gemeenschap bewustmaking van de burgers betrekking tussen overheid en burger sociale media |
||||||
________ | ||||||
|
||||||
________ | ||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918 |
||||||
________ | ||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8908 d.d. 30 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||
Bedrijven en overheden hebben de afgelopen jaren de kracht van de sociale media ontdekt om op een vlotte en toegankelijke manier contact te onderhouden met (potentiële) klanten of burgers. Enkele federale overheidsdiensten maken intussen ook gebruik van sociale media, zo kan men via @FOD_Financien nieuws volgen over en contact opnemen met deze federale overheidsdienst via Twitter en worden via @belgiumbe de officiële persberichten verspreid via ditzelfde medium. Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen: 1) Maken de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen gebruik van sociale media voor de communicatie met burgers? Zo ja, welke? Indien niet, zijn er plannen om dat in de toekomst te doen? 2) Hoe evalueert u het gebruik van sociale media door de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Welke reacties worden er van burgers ontvangen? 3) Hoe wordt de informatie geselecteerd die via de sociale media wordt verspreid bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Is hier een specifiek beleid voor? 4) Zijn er bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen, gevallen van misbruik bekend, waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk vanuit de federale overheid afkomstig zou zijn? Is er vanuit uw bevoegdheidsdomein hiervoor permanente aandacht ? |
||||||
Antwoord ontvangen op 28 januari 2014 : | ||||||
1) De Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie maakt vandaag nog geen structureel gebruik van sociale media in zijn communicatie naar de burger toe. Er werden wel al enkele ad hoc initiatieven genomen, zoals het organiseren van een wedstrijd voor studenten om een nieuw HR-concept voor Justitie uit te werken via Facebook. De FOD Justitie werkt vandaag aan een strategisch communicatieplan met daarin de communicatiekrachtlijnen voor de komende jaren. In dit plan zullen de sociale media uiteraard een belangrijke plaats innemen. 2) Deze vraag is zonder voorwerp, gezien de FOD Justitie vandaag nog geen systematisch gebruik maakt van sociale media. 3) Deze vraag is zonder voorwerp, gezien de FOD Justitie vandaag nog geen systematisch gebruik maakt van sociale media. Het beleid omtrent sociale media zal wel verder uitgewerkt worden in het uit te werken strategisch communicatieplan. 4) Er zijn bij de FOD Justitie tot op heden geen misbruiken bekend waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk van de FOD justitie afkomstig zou zijn. De houding die deze FOD hier tegenover zal aannemen, komt ook aan bod in het uit te werken strategisch communicatieplan. |