BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitting 2012-2013 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 december 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-7558 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Nele Lijnen (Open Vld) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aan de minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grootschalige ICT-projecten - Kostprijs - Beroep op Fedict of extern bedrijf - Samenwerkingsverbanden - Perceptie door personeel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ministerie toepassing van informatica elektronische overheid bedrijfsbeheerssysteem |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7551 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7554 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7563 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-7558 d.d. 13 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een tijd geleden was er veel ophef over het zogenaamde eHR-project. Het doel was de volledige informatisering van het personeelsbeheer van de federale overheidsdiensten. Het project werd opgestart in 2007. Vijf jaar later blijkt dat het project allesbehalve is gerealiseerd. Nu moet men vanaf nul herbeginnen. Sinds 2007 werd al ongeveer 22 miljoen euro aan het project besteed en de kosten zullen nu nog verder oplopen. Ik kan het toenemende gebruik van informaticatoepassingen binnen de overheid alleen maar toejuichen: het maakt de werking van de overheid efficiënter, sneller en toegankelijker. Het bevordert de communicatie en stelt de overheid in staat om transparant te werken. Nieuwe toepassingen op het vlak van informatica zijn dan ook nodig. Dit betekent echter niet dat elke kost die in het kader van ICT wordt gemaakt, ook de gewenste verhoogde efficiëntie en effectiviteit oplevert. Een grondige voorbereiding, een degelijke implementatie en een correcte (tussentijdse) evaluatie blijven zeer belangrijk. Daarom had ik u graag enkele vragen gesteld omtrent dit thema: 1) Zijn op uw departement de jongste jaren (grootschalige) projecten uitgevoerd in het kader van ICT? Zo ja, wat was de kostprijs van deze projecten? Werd het vooropgestelde doel bereikt, en dit binnen de vooraf bepaalde tijd en kostenraming? 2) Indien er projecten uitgevoerd zijn: werd hiervoor een beroep gedaan op Fedict of op een extern bedrijf? Heeft u een extern bedrijf overwogen? Waarom de keuze voor Fedict of een extern bedrijf? 3) Indien er ICT-projecten zijn uitgevoerd: gebeurde dit in overleg of in samenwerking met andere departementen of Federale Overheidsdiensten? 4) Indien er projecten zijn uitgevoerd in het kader van ICT: wat waren de belangrijkste redenen? Werd het project als wenselijk of noodzakelijk ervaren door het personeel? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antwoord ontvangen op 11 maart 2013 : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Overzicht grootschalige projecten 1.1. In uitvoering van de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, diende de federale overheid over te schakelen van een kasboekhouding naar een boekhouding op transactiebasis. Daartoe moest een volledig nieuw informaticasysteem geïnstalleerd worden. De Federale Overheidsdienst (FOD) Budget en Beheerscontrole heeft hiertoe een openbare aanbesteding uitgeschreven en in 2007 een contract getekend met IBM/CSC. Het project draagt de naam FEDCOM. 1.2. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de verschillende contractuele fasen en de bedragen die eraan werden besteed:
Op 30 april 2007 werd een contract gesloten met de firma’s IBM en CSC om het SAP ERP-systeem te installeren. De oorspronkelijke kostprijs van het project werd geraamd op 17,1 miljoen euro. Het was eerst de intentie om de overheidscomptabiliteit te beperken tot een budgettaire boekhouding op transactiebasis, en dus niet over te gaan tot een volledige algemene boekhouding, in tegenstelling tot wat de wet bepaalde. De verschillende uitbreidingen hadden met de volgende elementen te maken :
1.3. Na herziening van de toepassing in 2008 en de roll-out fase werd het doel van het project bereikt om een algemene boekhouding en geïntegreerde budgettaire en analytische boekhouding te kunnen voeren in het algemeen bestuur, dat alle federale overheidsdiensten hergroepeert. De laatste organisaties startten zoals gepland op 1 januari 2012 en gaan pas nu hun eerste balans en resultatenrekening kunnen presenteren. Er is een overgangsperiode van 5 jaar voorzien voor het invoeren van de inventaris van de vaste activa. Het betekent niet dat er geen kinderziekten zijn. Het Rekenhof heeft viermaal een audit van het project gemaakt. De verslagen zijn allemaal te vinden op zijn website. Wat de kostenraming betreft heeft de FOD B&B er geen idee van of er een jaarlijkse besparing bij de federale overheidsdiensten is genoteerd ten gevolge van de invoering van een centraal systeem. 2.1. Voor de uitvoering van het FEDCOM-project werd een beroep gedaan op consultants van de firma’s IBM en CSC; de kennis om een ERP-systeem te configureren was niet beschikbaar binnen de federale overheid. 2.2. FEDICT was wel vertegenwoordigd in de stuurgroep van het project. De stuurgroep vergaderde maandelijks van midden 2007 tot februari 2012. 3.1. Het FEDCOM-project werd in nauwe samenwerking met alle FOD’s en POD’s uitgevoerd in 4 fases, voorafgegaan door het opstellen van een blauwdruk waarbij vertegenwoordigers van alle FODs betrokken waren:
3.2. Elk jaar wisselde de samenstelling van de stuurgroep en kwamen de voorzitters van de FODs, vertegenwoordigd door hun directeurs B&B, evenals de interne projectleiders van de FODs aan boord voor de duur van de roll-outperiode. Binnen elk departement fungeerden telkens ook een aantal sleutelgebruikers om de lokale gebruikers te ondersteunen bij de overgang naar het nieuwe systeem. 4.1. De uitvoering van het FEDCOM-project was noodzakelijk om tegemoet te komen aan de bepalingen van de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat. Deze wet volgde op de wet van 15 maart 1991 (B.S. van 22.5.1991) houdende hervorming van de algemene rijkscomptabiliteit en van de provinciale comptabiliteit. Daarbij werd het initiatief genomen om een dubbele boekhouding in te voeren en te starten met de uitwerking van de verschillende modaliteiten. 4.2. De personeelsleden van de verschillende FOD’s en POD’s erkenden de noodzaak van de invoering van een nieuw informaticasysteem om een geïntegreerde algemene, budgettaire en analytische boekhouding te kunnen voeren in overeenstemming met de wetgeving. |