BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
4 september 2012 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6975 | ||||
de Bart Tommelein (Open Vld) |
||||
aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee |
||||
________ | ||||
Schuldhulpverlening - Financieel adviseur - Budgetcoach - Kosten - Malafide praktijken - Controle - Klachten | ||||
________ | ||||
Nederland schuldenlast misbruik van vertrouwen bescherming van de consument fraude bemiddelaar |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6974 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6975 d.d. 4 september 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
"Foute" budgetcoaches en bewindvoerders storten zich op de snelgroeiende markt van mensen met financiële problemen, die daardoor juist nog verder in de schulden raken. In Nederland regent het klachten van mensen met schulden die met "foute" bureaus in zee zijn gegaan en daardoor nóg dieper in problemen zijn gekomen. Deze malafide budgetcoaches doen zich hulpvaardig voor, maar rekenen torenhoge kosten voor simpele handelingen en maken de problemen van schuldenaren alleen maar groter. Slachtoffers krijgen aldus soms rekeningen van duizenden euro's, zonder dat hun geldproblemen zijn opgelost. Het beroep van financieel adviseur of budgetcoach is noch in Nederland, noch in ons land gereguleerd. Door dat massale aanbod ziet de consument door de bomen het bos niet meer. De Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening is terecht bezorgd over het lot van schuldenaren. Het gaat hier immers om een groeiend aantal kwetsbare burgers die in een benarde financiële situatie verkeren. Deze mensen verdienen adequate hulp. Die wordt niet geboden door deze bureaus. Graag had ik dan ook volgende vragen voorgelegd aan de geachte minister: 1) Hoe reageert u op de Nederlandse berichtgeving als zouden malafide budgetvoorlichters, budgetcoaches en financiële adviseurs de hulpzoekende mensen met schulden misleiden en onterecht verder op kosten jagen? 2) Hebben uw diensten reeds gelijkaardige klachten ontvangen wat ons land betreft of is de situatie niet vergelijkbaar? Kunt u gedetailleerd toelichten? 3) Waar kunnen mensen terecht die het slachtoffer zijn van deze malafide praktijken en wat zijn hun rechten? Volstaat dit naar uw aanvoelen of moet er meer gebeuren? Zo ja, wat gaat u concreet doen? 4) Bent u voorstander van een strenger toezicht op deze sector en/of andere maatregelen in samenspraak met de betrokken beroepsverenigingen om wanpraktijken te voorkomen? Kunt u concreet en gedetailleerd toelichten? |
||||
Antwoord ontvangen op 9 oktober 2012 : | ||||
Ziehier mijn antwoord op de vraag van het geachte lid:
|