BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
4 mei 2012 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6187 | ||||
de Yves Buysse (Vlaams Belang) |
||||
aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee |
||||
________ | ||||
Belgische handelsschepen - Piraterij - Gewapende private bewakingsfirma's | ||||
________ | ||||
piraterij koopvaardijvloot beveiliging en bewaking veiligheid op zee vuurwapen |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6188 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6187 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Piraterij blijft een groot probleem voor de oostkust van Afrika. In 2011 zijn er 299 aanvallen geregistreerd, waarvan 25% tegen op schepen onder een Europese vlag. Steeds meer westerse landen - onder meer Noorwegen, Denemarken, Luxemburg, Spanje, Italië, Cyprus en Malta - geven scheepseigenaars de toelating om te beslissen of ze op dit gevaarlijke traject "gewapende private bewakingsdiensten" (private armed guards - PAG) aan boord nemen. Met succes: schepen met PAG's aan boord worden niet meer of minder aangevallen door piraten. Zij weten immers perfect welke vlaggen wapens aan boord toestaan. De Belgische reders dringen al maanden aan op een gelijkaardige regeling. De redenen daarvoor liggen voor de hand. De verhoogde beveiliging bij anderen verhoogt immers het risico voor onze schepen, waardoor Belgische schepen een geliefkoosd doelwit dreigen te worden. Naast de veiligheid van de bemanning, die prioritair is, mag nog een andere factor niet uit het oog worden verloren: rederijen worden steeds vaker door klanten onder druk gezet om uit te vlaggen naar landen die wel gewapende privébeveiliging toestaan. Mijn vragen: 1) In februari deed minister Vande Lanotte de toezegging dat hij de legalisering van wapens aan boord van Belgische handelsschepen op de eerstkomende ministerraad zou verdedigen. Is dat ondertussen gebeurd? 2) Bestaat er binnen de regering een akkoord over het toestaan van gewapende private bewakingsdiensten aan boord van Belgische handelsschepen? 3) Wanneer mogen we een concreet wetgevend initiatief/wetsontwerp verwachten? |
||||
Antwoord ontvangen op 1 juni 2012 : | ||||
|