BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2010-2011 | ||||
________ | ||||
7 maart 2011 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-1672 | ||||
de Christine Defraigne (MR) |
||||
aan de minister van Binnenlandse Zaken |
||||
________ | ||||
Alarmsysteem niet aangesloten op een alarmcentrale - Registratie - Meldpunt alarmsystemen - Website www.policeonweb.be - Cijfers - Vertrouwelijkheid - Mogelijkheden tot alternatieve registratie - Telefoon en papieren formulier | ||||
________ | ||||
beveiliging en bewaking politie elektronische overheid internetsite |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-1672 d.d. 7 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Frans) | ||||
Artikel 7, § 1, zoals gewijzigd van het koninklijk besluit van 15 februari 2010 (in werking getreden op 13 maart 2010) tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor installatie, onderhoud en gebruik van alarmsystemen en beheer van alarmcentrales bepaalt dat de gebruikers die niet zijn aangesloten op een alarmcentrale de informatie bedoeld in paragraaf 2 moeten melden via de website www.policeonweb.be. Er wordt ook bepaald dat de toegang tot het meldpunt alarmsystemen via die website kosteloos is en geschiedt door middel van de elektronische identiteitskaart van de gebruiker of een op zijn vraag aan hem via de FOD Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict) afgeleverde “token voor burgers”. Alle alarmsystemen moeten voor 1 maart 2010 bij een meldpunt worden geregistreerd. Elke burger die beschikt over een alarmsysteem dat niet is aangesloten op een alarmcentrale, beschikt echter over vier maanden extra om het te registreren en aldus zijn wettelijke verplichtingen na te komen. 1) Kent u het juiste aantal inwoners dat over een alarmsysteem beschikt en dat is geregistreerd bij een meldpunt via de website www.policeonweb.be? 2) Is de vertrouwelijkheid van de gegevens die via die site gaan gegarandeerd? 3) Hebt u statistieken over het succes van de online-inschrijving? 4) Kan de burger zich rechtstreeks tot een overheidsdienst wenden om die veiligheidsprocedure te regelen? 5) Hoe kan een burger, die niet over een computer beschikt of er geen toegang toe heeft of niet is aangesloten op het internet, zijn alarmsysteem registreren bij het meldpunt alarmsystemen? 6) Overweegt u een papieren formulier voor mensen die niet met een computer werken? 7) De FOD Binnenlandse Zaken onderzoekt de mogelijkheden voor registratie per telefoon wanneer er problemen zijn met de onlineregistratie. Hoever staat dit project? Is het al van toepassing? Zo neen, zal dit project snel worden uitgevoerd om de problemen te voorkomen die een burger zou kunnen hebben met het onlineregistratiesysteem? |
||||
Antwoord ontvangen op 20 juni 2011 : | ||||
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag. 1. Op 20 april 2011 zijn er 110 030 goederenalarmsystemen, die niet aangesloten zijn op een alarmcentrale, aangegeven via de website www.policeonweb.be. De alarmcentrales moeten de gegevens van hun klanten nog overmaken. 2. Alleen de provinciale Communicatie- en Informatiecentra (CIC) van de Federale Politie en de lokale politie, voor de alarmsystemen die in hun politiezone werden geïnstalleerd, hebben toegang tot de gegevens van het ‘meldpunt alarmsystemen’. Binnen mijn administratie hebben een beperkt aantal personen toegang tot deze gegevens. Zowel bij de politiediensten als bij mijn administratie kan men met de login-gegevens controleren wie welke gegevens heeft geraadpleegd en op welk moment. 3. Wij hebben geen exacte cijfers over het aantal alarmsystemen dat in België werd geïnstalleerd. Men schat dat er tussen de 100 000 en 150 000 alarmsystemen, die niet aangesloten zijn op een alarmcentrale, werden geïnstalleerd. Hiervan werd er 109 249 aangegeven via police on web. 5. Van bij de opstart van dit project werd er rekening gehouden met het feit dat niet alle gebruikers over een internetaansluiting beschikken. Hiervoor werden de volgende oplossingen voorzien:
4. en 6 en 7. Er was inderdaad voorzien dat de aangifte telefonisch kan gebeuren via een callcenter. Aangezien de Privacy-Commissie een negatief advies heeft gegeven over dit project, hebben wij een andere soort van “papieren” procedure voorzien. Voor de personen die dus niet de middelen hebben om een beroep te doen op bovenvermelde mogelijkheden, kan mijn administratie ter hulp komen door zelf over te gaan tot de registratie aan de hand van een papieren formulier dat werd ingevuld door de gebruiker van het systeem. Deze werkwijze mag evenwel slechts als laatste redmiddel worden gebruikt. Momenteel hebben er al 97 personen gebruik gemaakt van deze procedure. |