BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2008-2009
________
17 maart 2009
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-3233

de Joris Van Hauthem (Vlaams Belang)

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________
Belgacom - Teleboetieks - Gecoördineerde wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken - Naleving
________
overheidsbedrijf
Proximus
Vaste Commissie voor Taaltoezicht
taalgebruik
________
17/3/2009Verzending vraag
16/4/2009Antwoord
________
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-3233 d.d. 17 maart 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de zogenaamde teleboetieks van Belgacom in Vlaanderen worden via het beeldscherm eigen diensten en producten in de Franse taal aangeprezen. Via e-post worden ook tweetalige berichten gestuurd aan Vlaamse klanten. In haar advies 38.066 van 5 juli 2007 stelt de Vaste Commissie voor taaltoezicht dat de teleboetieks plaatselijke diensten zijn in de zin van de samengevoegde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (SWT) en dat zij volgens artikel 11, § 1, van de SWT voor berichten en mededelingen die voor het publiek bestemd zijn, uitsluitend de taal van hun gebied mogen gebruiken. Volgens artikel 41, § 1, van de SWT mogen berichten die per e-post verzonden worden aan klanten, uitsluitend in de taal van de klant opgesteld worden.

1. Welke maatregelen heeft de geachte minister reeds genomen om de naleving van de taalwetten in de teleboetieks van Belgacom af te dwingen?

2. Werden sindsdien nog soortgelijke overtredingen vastgesteld?

Antwoord ontvangen op 16 april 2009 :

Aangezien in de gestelde vraag geen precisering gegeven wordt met betrekking tot de plaats (verkooppunt dat rechtstreeks door Belgacom wordt uitgebaat of verkooppunt van Belgacom-producten dat door een andere dienstverlener wordt uitgebaat) en het precieze moment van de feiten die u zegt te hebben vastgesteld, kan ik u enkel informatie verschaffen over de bij Belgacom gangbare praktijken inzake het gebruik van de talen in de directe verkooppunten (door Belgacom zelf uitgebaat) en de indirecte verkooppunten (uitgebaat door doorverkopers onder contract bij Belgacom) en inzake haar schriftelijke commerciële communicatie met haar klanten.

Directe en indirecte verkooppunten:

  • Mediascreen: een groot beeldscherm dat geïnstalleerd is in het verkooppunt. Op dit scherm worden animaties over de producten en diensten van Belgacom uitgezonden (voornamelijk de aanbiedingen/ promoties van de maand). De inhoud van deze aankondigingen wordt centraal gecreëerd door het verkoopteam van Belgacom en een extern bureau. De inhoud wordt gecontroleerd vóór de uitzending. De taal van de animaties hangt af van de ligging van het verkooppunt (Nederlands in eentalig Vlaams gebied, Frans in eentalig Franstalig gebied, Nederlands en Frans in Brussel) in strikte naleving van de wet op het gebruik van de talen.

  • Touchscreens: aanraakschermen die geïnstalleerd zijn in de verkooppunten. Klanten kunnen er op een gebruiksvriendelijke manier door de inhoud navigeren door het scherm aan te raken. Om de schermen voor zoveel mogelijk klanten bruikbaar te maken, ook voor zij die niet in de betrokken regio gevestigd zijn, wordt de inhoud overal in België in het Frans en in het Nederlands weergegeven (met uitzondering van Halle, waar op uitdrukkelijk verzoek van het verkooppunt zelf uitsluitend Nederlands wordt gebruikt). De klant beslist zelf welke taal hij kiest en kan de gekozen taal op elk moment wijzigen. Als de klant klaar is, blijft het scherm gedurende 30 seconden tot 2,5 minuten in de taal van de klant die het scherm het laatst heeft gebruikt.

Schriftelijke commercïële communicatie (mailings)

Schriftelijke communicaties worden in principe in het Nederlands verstuurd in eentalig Nederlandstalig gebied en in het Frans in eentalig Franstalig gebied. Een menselijke of technische fout bij de verzending kan uiteraard niet worden uitgesloten. Dit soort fouten komt echter heel weinig voor en in de mate van het mogelijke worden ze rechtgezet zodra Belgacom er kennis van genomen heeft.