BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2007-2008
________
11 juli 2008
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-1239

de Martine Taelman (Open Vld)

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________
NMBS - Lijn Herentals-Brussel - Inlassen van een bijkomende halte te Vilvoorde
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
pendel
________
11/7/2008Verzending vraag
28/8/2008Antwoord
________
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-1239 d.d. 11 juli 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recentelijk werd een bijkomende piekuurtrein ingelast op de spoorlijn Herentals-Brussel die om 7u54 vertrekt in Herentals en die in Lier voor een bijkomende verbinding naar Brussel zorgt.

Deze bijkomende trein houdt reeds een aanzienlijke verbetering in voor mensen uit de Kempen die in Brussel-centrum werken, doch voor degenen die in Vilvoorde of Evere werken is een vlotte bereikbaarheid nog steeds geen sinecure.

Iemand die 's morgens de trein om 6u21 neemt in Herentals richting Brussel met eindbestemming Vilvoorde of Evere dient een overstap te maken in Mechelen waar de trein omstreeks 7u03 vertrekt richting Brussel-Geraardsbergen. Degene die naar Evere moeten, dienen bijkomend over te stappen in Vilvoorde waar men omstreeks 7u10 zou moeten toekomen en men zich, niet altijd met evenveel succes, van spoor 2 naar spoor 5 moet begeven om de aansluiting naar Halle te kunnen nemen die vertrekt om 7u12.

Reizigers missen dan ook dikwijls hun aansluiting aangezien de trein richting Halle van 7u12 niet wacht op aansluiting of de trein naar Brussel-Geraarsbergen later in Vilvoorde toekomt dan voorzien. Hierdoor zitten reizigers dikwijls 20 minuten vast in Vilvoorde wat voor veel ongenoegen zorgt.

Indien de trein op het traject Herentals-Brussel van 6u21 een korte halte zou maken te Vilvoorde zouden de reizigers naar Evere voldoende tijd hebben om de trein van 7u12 te kunnen vervoegen en zouden zij niet nodeloos kostbare tijd verliezen, te meer nu deze trein in Brussel-Noord 5 minuten stilstaat.

Bovendien zouden de reizigers komende van Herentals met bestemming Vilvoorde een vlottere verbinding hebben en niet genoodzaakt zijn om over te stappen in Mechelen.

Vandaar mijn vraag aan de geachte minister :

Bestaat er geen mogelijkheid om in het traject Herentals-Brussel een bijkomende halte in te lassen te Vilvoorde ?

Antwoord ontvangen op 28 augustus 2008 :

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is zich bewust van de vraag die bestaat om de treinen van de IC-R-relatie Turnhout-Brussel te laten stoppen in Vilvoorde. Deze mogelijkheid wordt momenteel onderzocht. Deze stop zou waarschijnlijk echter ten koste gaan van de stop in Mechelen-Nekkerspoel.

Vooraleer dergelijke beslissing kan genomen worden, moet dus bekeken worden hoeveel reizigers gebruik maken van de halte Mechelen-Nekkerspoel en zouden gehinderd worden door een dergelijke aanpassing.

Een bijkomende stop heeft immers tot gevolg dat de trein over het gehele verdere traject of het voorgaande traject enkele minuten dient te verschuiven. Door het intensieve gebruik van de Brusselse noord-zuidverbinding is dit evenwel niet evident, daar als gevolg van een dergelijke verschuiving andere treinen ook zullen dienen te verschuiven.

Bovendien biedt het enkelsporige karakter van het lijngedeelte tussen Herentals en Turnhout en het feit dat de trein op zijn traject tussen Mechelen en Herentals enkele kruisingen moet uitvoeren, ook weinig marge.