SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2020-2021 Zitting 2020-2021
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26 janvier 2021 26 januari 2021
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Question écrite n° 7-949 Schriftelijke vraag nr. 7-949

de Guy D'haeseleer (Vlaams Belang)

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang)

au vice-premier ministre et ministre de la Justice et de la Mer du Nord

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee
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Réfugiés - Marché locatif - Faux agents immobiliers - Lutte - Mesures - Concertation avec l'Institut professionnel des agents immobiliers (IPI), le ministre flamand du Logement et le secrétaire d'État à l'Asile et à la Migration Vluchtelingen - Huurmarkt - Schijnmakelaars - Strijd - Maatregelen - Overleg met het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars (BIV), met de Vlaams minister van Wonen en met de staatssecretaris voor Asiel en Migratie 
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politique du logement
réfugié
demandeur d'asile
courtier
marché immobilier
criminalité organisée
woningbeleid
vluchteling
asielzoeker
makelaar
onroerendgoedmarkt
georganiseerde misdaad
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26/1/2021 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2021 )
23/6/2021 Antwoord
26/1/2021 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2021 )
23/6/2021 Antwoord
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Aussi posée à : question écrite 7-950 Aussi posée à : question écrite 7-950
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Question n° 7-949 du 26 janvier 2021 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 7-949 d.d. 26 januari 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le logement est une matière qui relève des Régions, mais l'accès à la profession et la Justice sont (essentiellement) des compétences fédérales.

Le 5 décembre 2020, un article intitulé «Undercover op de huurmarkt voor vluchtelingen» paraissait dans le journal De Standaard et, le 7 décembre 2020, un autre article, ayant pour titre «De schande van de schijnmakelaar», était publié dans le même journal.

Ces deux articles traitent du même sujet, à savoir les pratiques proprement mafieuses de faux agents immobiliers sur le marché locatif au détriment de réfugiés qui ne trouvent pas de logement. Par le biais des groupes Facebook de la communauté arabe, ces faux agents font de la publicité pour leur commerce lucratif de logements locatifs.

D'après l'enquête que le journal De Standaard a lui-même réalisée et qu'il présente dans l'un de ses articles, ce réseau de faux agents serait particulièrement vaste. Il y a non seulement les faux agents qui opèrent sur le marché, mais il y a aussi de nombreux étrangers qui servent d'intermédiaires afin d'obtenir une part du gâteau. Les réfugiés qui osent parler de ces pratiques reçoivent des menaces de la part de ces faux agents. Il s'agit d'un réseau mafieux très étendu, contre lequel il faut agir.

Au Parlement flamand, j'ai déjà interrogé le ministre flamand du Logement, Matthias Diependaele, au sujet de cette problématique (demande d'explications n° 997 (2020 2021) du 7 janvier 2021, https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1459038/verslag/1461511). Il a répondu qu'il était absolument inacceptable d'abuser de personnes dans une situation aussi vulnérable dans le but d'en tirer un bénéfice financier. Les infractions pénales étant une compétence fédérale, c'est vers vous que je me tourne. La réglementation légale de la profession d'agent immobilier est une compétence fédérale et l'Institut professionnel des agents immobiliers (IPI) est habilité à agir contre tout abus en l'espèce. Il est prévu que l'administration du ministre flamand Diependaele prenne contact avec les collègues compétents au niveau fédéral afin de régler ce problème. Le ministre Diependaele a déclaré que la politique migratoire en vigueur n'est pas adaptée au marché actuel du logement et qu'elle exerce directement une pression supplémentaire sur celui-ci.

Je souhaiterais poser les questions suivantes :

1) Que pensez-vous de ces pratiques mafieuses largement répandues dans le secteur de la location ?

2) Quelles mesures allez-vous prendre afin de freiner le développement de ces pratiques et d'y mettre un terme ?

3) L'Institut professionnel des agents immobiliers (IPI) a-t-il pris contact ou s'est-il concerté avec vous afin de voir en quoi vous pouviez, en vertu de votre compétence, contribuer à la lutte contre ces pratiques ?

4) L'administration du ministre flamand du Logement, Matthias Diependaele, a-t-elle pris contact avec vous afin de discuter du problème ? Dans l'affirmative, qu'en est-il ressorti ? Avez-vous pris l'engagement de prendre des mesures à cet égard ?

5) Allez-vous également vous concerter avec votre collègue, le secrétaire d'État à l'Asile et à la Migration, Sammy Mahdi, au sujet de cette problématique, étant donné que celle-ci présente un lien évident avec la politique migratoire et la pression croissante qui en résulte sur le marché du logement ?

6) Quelles autres initiatives comptez-vous prendre afin d'éviter que de telles pratiques se reproduisent à l'avenir ?

 

Wonen is een aangelegenheid van de Gewesten, maar de toegang tot het beroep en Justitie zijn (grotendeels) een federale bevoegdheid.

Op 5 december 2020 verscheen er in De Standaard het artikel «Undercover op de huurmarkt voor vluchtelingen», en op 7 december 2020, in dezelfde krant, het artikel «De schande van de schijnmakelaar».

Beide artikels gaan over hetzelfde onderwerp, namelijk ware maffiapraktijken op de huurmarkt door zogenaamde schijnmakelaars ten behoeve van vluchtelingen die geen woonst vinden. Via Facebookgroepen van de Arabische gemeenschap maken deze schijnmakelaars reclame voor hun lucratieve handel in huurwoningen.

Het onderzoek dat De Standaard zelf gevoerd heeft en in één van de artikels beschrijft, toont aan dat het bewuste netwerk van deze makelaars een omvang heeft dat nauwelijks te overschatten is. Niet enkel schijnmakelaars zijn zo actief, er zijn ook talloze vreemdelingen die als bemiddelaars optreden om zo ook een deel van de koek te krijgen. Vluchtelingen die het wagen om iemand in te lichten over de praktijken worden bedreigd door de schijnmakelaars. Een wijdverspreid maffianetwerk, waar actie moet tegen ondernomen worden.

Ik heb in het Vlaamse Parlement over deze problematiek reeds Vlaams minister van Wonen, Matthias Diependaele, bevraagd (vraag om uitleg nr. 997 (2020-2021) van 7 januari 2021, https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1459038/verslag/1461511). Hij vond dat het misbruik maken van mensen in een dergelijke kwetsbare situatie, om er eigen financieel gewin uit te halen, absoluut onaanvaardbaar is. Strafbare feiten zijn een federale bevoegdheid en daarom richt ik mij tot u. De wettelijke regeling van het beroep van makelaars is een federale bevoegdheid en het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars (BIV) kan hiertegen optreden. De administratie van Vlaams minister Diependaele zou contact opnemen met de federale bevoegde collega's om dit probleem aan te pakken. Minister Diependaele stelde dat het huidige migratiebeleid niet afgestemd is op de huidige woningmarkt en er rechtstreeks extra druk op uitoefent.

Hieromtrent enkele vragen:

1) Wat is uw visie over deze wijdverspreide maffiapraktijken in de huursector?

2) Welke stappen gaat u ondernemen om deze praktijken af te remmen en te stoppen?

3) Heeft het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars (BIV) contact met u opgenomen of heeft u met hen overlegd om te zien waar u vanuit uw bevoegdheid kan helpen om deze praktijken aan te pakken?

4) Heeft de administratie van Vlaams minister van Wonen, Matthias Diependaele, contact met u opgenomen om deze problematiek te bespreken? Wat is er uit dit contact naar voor gekomen? Hebt u garanties gegeven dat u de problematiek zou aanpakken?

5) Gaat u over deze problematiek ook met uw collega staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Sammy Mahdi, overleggen aangezien het duidelijk gerelateerd is aan het migratiebeleid en de stijgende druk op de woningmarkt hierdoor?

6) Welke initiatieven gaat u nog nemen om dergelijke praktijken in de toekomst te vermijden?

 
Réponse reçue le 23 juin 2021 : Antwoord ontvangen op 23 juni 2021 :

1) De telles pratiques malfaisantes dont des personnes vulnérables sont les victimes doivent bien entendu être combattues à tous les niveaux et dans tous les milieux visés par des individus malhonnêtes qui abusent de la position ou de la situation de vulnérabilité de certaines personnes.

En outre, il est également possible que, dans le cadre de cette problématique, il y ait des liens avec l’infraction de traite des êtres humains, contre laquelle il faut également agir sévèrement.

L’article 433decies du Code pénal dispose qu’abuser de la situation de vulnérabilité d’une personne en vendant, louant ou mettant à disposition des biens dans l’intention de réaliser un profit anormal, autrement dit le phénomène des marchands de sommeil, est une infraction.

Quiconque aura abusé, soit directement, soit par un intermédiaire, de la situation de vulnérabilité dans laquelle se trouve une personne en raison de sa situation administrative illégale ou précaire, de sa situation sociale précaire, de son âge, d’un état de grossesse, d’une maladie, d’une infirmité ou d’une déficience physique ou mentale, en vendant, louant ou mettant à disposition, dans l’intention de réaliser un profit anormal, un bien meuble, une partie de celui-ci, un bien immeuble, une chambre (d’étudiant) dans des conditions incompatibles avec la dignité humaine, sera puni d’un emprisonnement de six mois à trois ans et d’une amende de cinq cents euros à vingt-cinq mille euros. L’amende sera appliquée autant de fois qu’il y a de victimes.

En outre, il peut être renvoyé à la loi du 11 février 2013 organisant la profession d’agent immobilier (Moniteur belge du 22 août 2013). Cette législation prévoit également des dispositions pénales correctionnelles à l’égard des faux agents immobiliers.

Les personnes qui, sans y être autorisées, se seront attribué publiquement le titre professionnel d’agent immobilier et celles qui auront porté un titre ou auront ajouté à celui qu’elles portent une mention pouvant prêter à confusion avec le titre professionnel d’agent immobilier seront punies d’un emprisonnement de huit jours à trois mois et d’une amende de 500 euros à 5 000 euros ou d’une de ces peines seulement.

L’habitat et le logement sont toutefois des compétences régionales. Un cadre légal visant à lutter contre la location de taudis existe également au niveau régional.

Bien entendu, un fait punissable ne peut être constaté que s’il y a une plainte, soit de la part de la victime elle-même, soit de la part d’un tiers. Qu’il s’agisse ici de la police, d’un fonctionnaire communal ou régional, ou de certains fonctionnaires fédéraux, l’article 29, alinéa premier, du Code d’instruction criminelle oblige tout fonctionnaire qui, dans l’exercice de ses fonctions, acquiert la connaissance d’un crime ou d’un délit, d’en donner avis au procureur du Roi.

Enfin, dans ce cadre, certains points nécessitent quand même des éclaircissements.

Il est indiqué dans la question que le fait que la politique migratoire ne soit pas adaptée au marché du logement actuel exerce une pression sur ce dernier.

Tout d’abord, le problème de la location d’habitations ne répondant pas aux normes de qualité à des prix exorbitants par de faux agents immobiliers est bien plus large que cela, et ne touche pas seulement les réfugiés ou les migrants, mais plusieurs groupes vulnérables de la société.

Ensuite, lorsqu’une personne fait une demande de protection internationale, elle est prise en charge dans un centre d’accueil de Fedasil pendant toute la durée de la procédure.

Les demandeurs d’asile ne deviennent une cible potentielle pour ces agents ou réseaux malhonnêtes que lorsqu’ils doivent quitter ces centres d’accueil. Cela peut aussi se produire lorsque le réfugié reconnu doit trouver lui-même un logement sur le marché de l’immobilier régulier dans un délai relativement court, mais également lorsque la demande est refusée et qu’il lui est demandé de quitter le territoire. Dans ce dernier cas, ces personnes peuvent être une proie facile en raison du caractère illégal de leur séjour en Belgique.

2) La Justice traite déjà la problématique des marchands de sommeil comme un délit.

Ce phénomène est poursuivi comme une infraction autonome, sur la base des articles 433decies à 433quinquiesdecies du Code pénal.

Sur la base des articles susmentionnés, 17 condamnations ont été prononcées en 2016, 28 marchands de sommeil ont été condamnés en 2017 et il y a eu respectivement 22 et 14 condamnations en 2018 et en 2019.

La problématique des marchands de sommeil se distingue de l’infraction de traite des êtres humains. Compte tenu de leur vulnérabilité, les victimes des marchands de sommeil peuvent cependant être également victimes de la traite des êtres humains et inversement.

Dans le cadre de la recherche et du constat de l’infraction liée aux marchands de sommeil, les instances judiciaires accorderont chaque fois également l’attention nécessaire à l’existence éventuelle de liens avec l’infraction de traite des êtres humains.

En outre, le ministère public collabore également avec les autorités régionales afin de poursuivre les infractions commises dans les domaines dans lesquels les Régions ou les Communautés sont compétentes pour fixer les peines.

À titre d’exemple, la circulaire commune COL 04/2019 fixe les priorités pour lesquelles un traitement pénal est rendu possible pour des faits sanctionnables en vertu de la réglementation flamande. On retrouve également parmi ces priorités la lutte contre les locations de taudis par le traitement pénal des normes minimales de qualité de logement et la lutte contre la fraude dans le cadre de la location de logements sociaux.

La lutte concrète contre le phénomène des faux agents immobiliers est également menée grâce à des contrôles réguliers de la salubrité des habitations par les services d’inspection compétents, ce qui est une responsabilité régionale.

L’Institut professionnel des agents immobiliers (IPI) veille à ce que les règles d’accès à la profession d’agent immobilier soient aussi réellement respectées. Les faux agents ne sont pas des agents immobiliers (c’est-à-dire agréés par l’IPI).

L’IPI est chargé de la recherche de ces faux agents. Les dossiers sont ouverts sur la base de plaintes d’agents immobiliers, de tiers ou sur la base de contrôles, enquêtes et constats faits par les détectives de l’IPI.

Ces dossiers sont alors transmis aux instances judiciaires pour être traités.

L’IPI relève de la compétence du ministre des Classes moyennes, des Indépendants, des PME. Pour de plus amples détails sur le fonctionnement de l’IPI, je vous renvoie donc au ministre compétent.

3) À ma connaissance, l’IPI ne m’a pas contacté au sujet de cette question.

4) À ma connaissance, l’’administration du ministre flamand du Logement, Matthias Diependaele, ne m’a pas contacté pour aborder cette problématique.

5) Bien entendu, il est toujours possible d’améliorer les règles. Le secrétaire d’État à l’Asile et la Migration, Sammy Mahdi, n’est pas directement compétent à ce sujet. La lutte contre ce phénomène doit aussi passer par des contrôles réguliers en matière d’insalubrité qui est une compétence locale.

6) La Justice est au service des citoyens. Les possibilités d’aide juridique pour les populations les plus vulnérables qui font face à une multitude de problèmes juridiques et sociaux seront pour cette raison évaluées et des adaptations seront apportées si nécessaire.

La politique criminelle relative à la problématique des marchands de sommeil et des faux agents immobiliers et la collaboration avec les différentes autorités et instances compétentes seront poursuivies.

Étant donné qu’il peut y avoir des liens avec le phénomène de la traite des êtres humains, il peut également être renvoyé à l’exécution des plans d’action nationaux de lutte contre la traite et le trafic des êtres humains, avec une attention spécifique pour les groupes vulnérables.

Au sein du gouvernement, la lutte contre la traite et le trafic des êtres humains est menée en exécution de l’accord de gouvernement. À cet effet, des moyens suffisants sont prévus pour tous les services spécialisés, les magistrats, les services de police et d’inspection, etc. On investira également dans la détection des victimes, en accordant une attention particulière aux profils vulnérables.

En outre, également en exécution de l’accord de gouvernement, le gouvernement fédéral investira dans l’orientation des migrants et des personnes en séjour illégal sur le territoire belge afin d’offrir une information transparente et complète sur les possibilités en matière d’asile, de séjour et de retour et de les accompagner plus rapidement et de manière plus ciblée vers les procédures de séjour ou de retour existantes.

Pour plus de détails, je vous renvoie vers les membres du gouvernement compétents.

1) Dergelijke verderfelijke praktijken waarvan kwetsbare personen het slachtoffer zijn, moeten uiteraard worden bestreden op alle niveaus en in alle milieus die geviseerd worden door malafide individuen die misbruik willen maken van de kwetsbare positie of situatie van bepaalde personen.

Bovendien is het ook mogelijk dat in deze problematiek linken bestaan met het misdrijf mensenhandel, dat eveneens streng moeten worden aangepakt.

Artikel 433decies van het Strafwetboek bepaalt dat het misbruik maken van andermans kwetsbare toestand door de verkoop, verhuur of terbeschikkingstelling van goederen met de bedoeling een abnormaal profijt te realiseren, ofwel huisjesmelkerij, strafbaar is.

Diegene die rechtstreeks of via een tussenpersoon misbruik maakt van de kwetsbare toestand van een persoon ten gevolge van zijn onwettige of precaire administratieve toestand, zijn precaire sociale toestand, zijn leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of een geestelijk gebrek of onvolwaardigheid door, met de bedoeling een abnormaal profijt te realiseren, een roerend goed, een deel ervan, een onroerend goed, of een (studenten)kamer te verkopen, te verhuren of ter beschikking te stellen in omstandigheden die in strijd zijn met de menselijke waardigheid, wordt bestraft met een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van vijfhonderd euro tot vijfentwintigduizend euro. De boete wordt zo veel keer toegepast als er slachtoffers zijn.

Daarnaast kan gewezen worden op de wet van 11 februari 2013 houdende de organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar (Belgisch Staatsblad van 22 augustus 2013). Deze wetgeving legt ook correctionele strafbepalingen vast ten aanzien van nepmakelaars.

Personen die, zonder daartoe gemachtigd te zijn, zich openbaar een beroepstitel van vastgoedmakelaar toe-eigent, evenals hij die een titel voert of die aan de beroepstitel die hij voert een vermelding toevoegt, welke tot verwarring kan leiden met die van vastgoedmakelaar, worden bestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van 500 euro tot 5 000 euro of met slechts een van die straffen alleen.

Wonen en huisvesting vallen echter onder de bevoegdheden van de Gewesten. Ook op het gewestelijk niveau bestaat een wettelijk kader voor de bestrijding van bijvoorbeeld krotverhuur.

Uiteraard kan een strafbaar feit alleen worden vastgesteld als er een klacht is, hetzij van het slachtoffer zelf, hetzij van een derde. Of het hier dan gaat om de politie, een gemeentelijke, gewestelijke of bepaalde federale ambtenaren, artikel 29, alinea 1, van het Wetboek van strafvoordering verplicht iedere ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, dit te melden aan de procureur des Konings.

Tot slot dienen in deze context toch een paar punten geduid te worden.

In de vraag wordt verwezen naar het feit dat de onaangepastheid van het huidige migratiebeleid aan de bestaande woningmarkt, waardoor deze laatste onder druk komt te staan.

Ten eerste is het probleem van de verhuur van woningen die niet voldoen aan de kwaliteitsnormen, tegen exorbitante prijzen, via nepmakelaars, veel breder en treft het niet enkel vluchtelingen of migranten maar verscheidene kwetsbare groepen in de samenleving.

Ten tweede; wanneer een persoon om internationale bescherming verzoekt, wordt hij of zij gedurende de gehele procedure opgevangen binnen een opvangcentrum van Fedasil.

Asielzoekers worden pas een potentieel doelwit voor deze malafide makelaars of netwerken wanneer zij deze opvangcentra dienen te verlaten. Dit kan zich ook voordoen wanneer de erkende vluchteling binnen een betrekkelijk korte termijn zelf een woning op de reguliere woningmarkt moet zien te vinden, maar ook wanneer de aanvraag wordt afgewezen en hem wordt gevraagd het grondgebied te verlaten. In dit laatste geval kunnen deze mensen een gemakkelijke prooi vormen omwille van het illegale karakter van hun verblijf in België.

2) De problematiek van huisjesmelkerij wordt door Justitie al strafrechtelijk aangepakt.

Huisjesmelkerij wordt vervolgd als autonoom misdrijf, op basis van de artikelen 433decies tot 433quinquiesdecies van het Strafwetboek.

Op basis van voornoemde artikelen werden in 2016 zo 17 veroordelingen uitgesproken, in 2017 werden 28 huisjesmelkers veroordeeld, en in 2018 en 2019 waren dit er respectievelijk 22 en 14.

Huisjesmelkerij onderscheidt zich van het misdrijf mensenhandel. Rekening houdend met hun kwetsbaarheid, zouden de slachtoffers van huisjesmelkerij evenwel tevens slachtoffers van mensenhandel kunnen zijn en omgekeerd.

In het kader van het onderzoek naar en het vaststellen van het misdrijf huisjesmelkerij zullen de gerechtelijke instanties telkens ook de nodige aandacht besteden aan mogelijke verbanden met het misdrijf mensenhandel.

Daarnaast werkt het openbaar ministerie ook samen met de regionale overheden om misdrijven te vervolgen die gepleegd werden binnen de domeinen waarin de Gewesten of Gemeenschappen bevoegd zijn om straffen te bepalen.

Als voorbeeld kan gewezen worden op de gemeenschappelijke omzendbrief COL 04/2019 die de prioriteiten afbakent waarvoor een strafrechtelijke afhandeling mogelijk wordt van feiten die op grond van de Vlaamse regelgeving gesanctioneerd kunnen worden. Tot deze prioriteiten behoort ook de aanpak van de krotverhuur, door de strafrechtelijke handhaving van minimale woningkwaliteitsnormen; en de bestrijding van de fraude in het kader van de sociale woningverhuur.

De concrete bestrijding van het fenomeen van de nepmakelaardij gebeurt ook op basis van regelmatige controles op de onbewoonbaarheid van woningen door de bevoegde inspectiediensten, hetgeen een regionale verantwoordelijkheid is.

Het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars (BIV) ziet er op toe dat de regels die toegang geven tot het beroep van vastgoedmakelaar ook effectief worden nageleefd. Nepmakelaars zijn geen vastgoedmakelaars (dat wil zeggen daartoe gemachtigd door het BIV).

Het BIV staat in voor de opsporing van deze nepmakelaars. Dossiers worden geopend op basis van klachten van vastgoedmakelaars, van derden of op basis van controles, onderzoeken, en vaststellingen door de detectives van het BIV.

Deze dossiers worden dan overgemaakt aan de gerechtelijke instanties voor verdere afhandeling.

Het BIV ressorteert onder de minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO’s. Voor verdere details over de werking van het BIV wordt dan ook verwezen naar de bevoegde minister.

3) Het BIV heeft bij mijn weten geen contact opgenomen over het onderwerp van deze vraag.

4) De administratie van de Vlaamse minister van Wonen, Matthias Diependaele, heeft bij mijn weten geen contact opgenomen om deze problematiek te bespreken.

5) Natuurlijk is het altijd mogelijk om de regels te verbeteren. De staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Sammy Mahdi, is niet rechtstreeks verantwoordelijk voor deze kwestie. De bestrijding van dit verschijnsel moet ook regelmatige controles van het gebrek aan hygiëne omvatten, hetgeen een lokale bevoegdheid is.

6) Justitie staat ten dienste van de burgers. Daarom zullen de mogelijkheden van juridische bijstand voor kwetsbare bevolkingsgroepen die geconfronteerd worden met een veelheid aan juridische en sociale problemen, geëvalueerd worden en zal bijgestuurd worden waar nodig.

Het strafrechtelijk beleid met betrekking tot de problematiek van huisjesmelkerij en nepmakelaardij, en de samenwerking ter zake met de verschillende bevoegde overheden en instanties zal worden verdergezet.

Aangezien er mogelijke verbanden kunnen zijn met het fenomeen mensenhandel, kan ook verwezen worden naar de uitvoering van de Nationale Actieplannen Mensenhandel en Mensensmokkel, specifiek met aandacht voor kwetsbare groepen.

Binnen de Federale regering wordt, in uitvoering van het regeerakkoord, de strijd tegen zowel mensenhandel als mensensmokkel opgevoerd. Hierbij horen voldoende middelen, voor alle gespecialiseerde diensten, magistraten, politie- en inspectiediensten, enz. Er zal ook geïnvesteerd worden in de slachtofferdetectie, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen.

Verder zal, eveneens in uitvoering van het regeerakkoord, de Federale regering investeren in de oriëntatie van migranten en personen zonder wettig verblijf op het Belgische grondgebied teneinde transparante en volledige informatie te verstrekken over de mogelijkheden inzake asiel, verblijf en terugkeer, en hen sneller en gerichter te begeleiden naar bestaande verblijfsprocedures of terugkeer.

Voor meer details wordt verwezen naar de bevoegde regeringsleden.