SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2014-2015 Zitting 2014-2015
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23 octobre 2014 23 oktober 2014
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Question écrite n° 6-177 Schriftelijke vraag nr. 6-177

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au vice-premier ministre et ministre de la Sécurité et de l'Intérieur, chargé de la Régie des bâtiments

aan de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der gebouwen
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Usage du téléphone sans kit « mains libres » en voiture - Amendes - Augmentation - Analyse - Réglage d'un GPS Niet handenvrij telefoneren in de wagen - Boetes - Stijging - Analyse - Instellen van een GPS 
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téléphone mobile
amende
répartition géographique
navigation par satellite
sécurité routière
communication mobile
mobiele telefoon
geldboete
geografische spreiding
satellietnavigatie
verkeersveiligheid
mobiele communicatie
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23/10/2014 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2014 )
26/2/2015 Antwoord
23/10/2014 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2014 )
26/2/2015 Antwoord
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Question n° 6-177 du 23 octobre 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-177 d.d. 23 oktober 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onze mille amendes pour usage du téléphone sans kit « mains libres » en voiture, voilà la moisson de 2013. C'est une hausse de 15 %. La police explique cette évolution en partie par le renforcement des contrôles.

Mes questions sont les suivantes.

1) Comment les amendes se répartissent-elles sur notre territoire en 2013 ? La ministre peut-elle donner une proportion pondérée (a) pour chacune des trois régions ; (b) en fonction du nombre d'habitants des villes ; c) par province ; (d) selon la puissance de la voiture ; (e) selon le moment où l'infraction a été constatée et (f) éventuellement en fonction d'autres critères pertinents ?

2) Quelles conclusions la ministre peut-elle tirer de ces statistiques ? Des corrélations scientifiques et des liens de causalité peuvent-ils être établis ?

3) Dispose-t-on déjà de données sur les risques éventuels pour la sécurité qu'entraîne le réglage d'un GPS ? Dans l'affirmative, lesquelles ? Des mesures s'imposent-elles également dans ce domaine, selon la ministre ?

 

Elfduizend boetes voor niet handenvrij telefoneren in de wagen: de oogst van 2013. Meteen een stijging met 15 %. De politie verklaart dit gedeeltelijk door een scherpere controle.

Hierover de volgende vragen.

1) Hoe zijn deze boetes (2013) verspreid over ons land. Kan de geachte minister een gewogen verhouding aangeven voor (a) de drie gewesten, (b) naar aantal inwoners van de steden (c) naar provincie, (d) naar soort wagen qua vermogen, (e) moment van vaststelling van de overtreding en (f) eventueel andere relevante criteria?

2) Welke conclusies kan de geachte minister uit deze cijfers afleiden? Zijn er wetenschappelijk correlaties en causale verbanden te leggen?

3) Bestaan er al gegevens over de mogelijke veiligheidsrisico's met betrekking tot het instellen van een GPS? Zo ja, welke en dringen zich volgens de geachte minister ook hier maatregelen op?

 
Réponse reçue le 26 février 2015 : Antwoord ontvangen op 26 februari 2015 :

L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions: 

1.

En 2013, 118.641 contraventions ont été rédigées pour avoir téléphoné au volant, sans le kit main-libre. 

La répartition sur les 3 régions donne les résultats suivants : 

Bruxelles : 29.208

Flandres : 56.063

Wallonie : 33.361 

Toutefois, pour 9 infractions la localisation n’a pas été possible. 

La répartition par province est la suivante: 

Anvers : 23.057

Brabant Wallon : 5.063

Bruxelles-Capitale : 29.208

Hainaut : 13.500

Liège : 11.058

Limbourg : 5.296

Luxembourg : 2.038

Namur : 1.702

Flandre-Orientale : 10.482

Brabant Flamand : 8.807

Flandre-Occidentale : 8.421 

Je ne peux pas vous fournir des chiffres sur base de la marque de la voiture et de sa puissance. 

La répartition des faits selon le moment de la semaine se présente comme suit: 

Pendant la semaine : 106.374

Pendant le Week-end : 12.267

Pendant la journée : 117.400

Pendant la nuit : 1.241 (période entre 22.00 heures et 05.59 heures) 

La répartition des constatations selon les jours de la semaine :

Lundi : 19.852

Mardi : 23.411

Mercredi : 23.134

Jeudi : 21.611

Vendredi : 18.366

Samedi : 8.339

Dimanche : 3.928 

Comme je ne dispose pas des données morphologiques récentes des provinces, il est impossible de vous fournir la pondération demandée. 

2 et 3.

Je ne peux pas vous fournir une réponse sur ces questions car je ne dispose pas d’enquêtes scientifiques récentes et validées sur ces deux thèmes.

Pour plus d’information à ce sujet, je vous renvoie vers ma collègue, la Ministre de la Mobilité.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen: 

1.

In 2013 werden 118.641 boetes uitgeschreven voor het niet handenvrij telefoneren. 

Verdeeld over de drie gewesten geeft dit volgend resultaat: 

BRUSSEL: 29.208

VLAANDEREN: 56.063

WALLONIË: 33.361 

Voor 9 inbreuken kon men geen exacte plaatsbepaling achterhalen. 

De verdeling per provincie ziet er als volgt uit: 

Antwerpen: 23.057

Waals Brabant: 5.063

Brussel Hoofdstad: 29.208

Henegouwen: 13.500

Luik: 11.058

Limburg: 5.296

Luxemburg: 2.038

Namen: 1.702

Oost-Vlaanderen: 10.482

Vlaams Brabant: 8.807

West-Vlaanderen: 8.421 

De uitsplitsing naar het soort wagen qua vermogen is technisch niet mogelijk. 

De uitsplitsing naar het moment van vaststelling: 

Tijdens de week: 106.374

Tijdens het weekend: 12.267

Tijdens de dag: 117.400

Tijdens de nacht*: 1.241 (* nacht : periode tussen 22.00 en 05.59 uur). 

Verdeling van de vaststellingen over de dagen van de week: 

Maandag: 19.852

Dinsdag: 23.411

Woensdag: 23.134

Donderdag: 21.611

Vrijdag: 18.366

Zaterdag: 8.339

Zondag: 3.928 

Aangezien ik niet beschik over de meest recente morfologische gegevens van de provincies kan de gevraagde weging niet uitgevoerd worden. 

2 en 3.

Op deze beide vragen kan ik u geen antwoord verschaffen. Ik beschik niet over

recente en gevalideerde wetenschappelijke onderzoeken, met betrekking tot deze beide thema.

Voor meer informatie hierover verwijs ik u naar mijn collega de minister van Mobiliteit.