SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2014-2015 Zitting 2014-2015
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23 octobre 2014 23 oktober 2014
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Question écrite n° 6-161 Schriftelijke vraag nr. 6-161

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au vice-premier ministre et ministre de la Sécurité et de l'Intérieur, chargé de la Régie des bâtiments

aan de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der gebouwen
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Agressivité au volant - Évolution - Police - Approche Verkeersagressie - Evolutie - Politie - Aanpak 
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sécurité routière
poursuite judiciaire
infraction au code de la route
verkeersveiligheid
gerechtelijke vervolging
overtreding van het verkeersreglement
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23/10/2014Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2014)
26/2/2015Antwoord
23/10/2014Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2014)
26/2/2015Antwoord
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Question n° 6-161 du 23 octobre 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-161 d.d. 23 oktober 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Des chiffres récents indiquent une forte augmentation des comportements agressifs au volant. En 2008, on enregistrait encore 24 victimes et en 2013, 51 dont un décès. Les chiffres indiquent également qu'un tiers des comportements agressifs au volant se produisent entre des cyclistes et des automobilistes, mais que les discussions pour des places de stationnement sont très fréquentes également.

D'où les questions suivantes.

1) La ministre confirme-t-elle une augmentation frappante du nombre de cas d'agressivité au volant ?

2) Comment explique-t-elle cette augmentation ?

3) Quelle politique mène-t-elle en matière de poursuite des comportements agressifs au volant ? Des directives particulières sont-elles applicables ?

4) La ministre s'est-elle concertée avec sa collègue de la Justice sur la manière dont la justice doit réagir par rapport à l'agressivité au volant ?

 

Recente cijfers geven aan dat verkeersagressie sterk toeneemt. In 2008 registreerde men nog 24 slachtoffers, in 2013 bleken dit er 51, waaronder één dode. De cijfers geven ook aan dat een derde van de gevallen van verkeersagressie zich voordoet tussen fietsers en auto's, maar ook de discussie over een parkeerplaats scoort bijzonder hoog.

Hierover de volgende vragen.

1) Bevestigt de minister een opvallende stijging van het aantal gevallen van verkeersagressie?

2) Hoe verklaart zij deze stijging?

3) Welk beleid voert de politie met betrekking tot de vaststellingen bij verkeersagressie? Gelden er bijzondere richtlijnen?

4) Pleegde de minister hieromtrent overleg met haar collega van Justitie inzake de wijze waarop het gerecht met verkeersagressie moet omgaan?

 
Réponse reçue le 26 février 2015 : Antwoord ontvangen op 26 februari 2015 :

L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions: 

Cette question parlementaire ne relève pas de mes compétences mais des compétences de mes collègues, la ministre de la Mobilité et le ministre de la Justice. 

Une réponse exhaustive a été donnée dans le passé par des collègues compétents. Je fais référence à la réponse parlementaire du 5 avril 2011 suite à la question nr. 109 du député Dierick le 23 février 2011.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen: 

Deze parlementaire vraag valt niet onder mijn bevoegdheden, maar behoort tot die van mijn collega’s, de minister van Mobiliteit en de minister van Justitie.  

Ook is in het verleden hierop uitgebreid geantwoord door de bevoegde collega’s. Ik verwijs hiervoor naar het parlementaire antwoord van 5 april 2011, op de vraag nr. 109 van de volksvertegenwoordiger Dierick van 23 februari 2011.