SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2016-2017 Zitting 2016-2017
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22 juin 2017 22 juni 2017
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Question écrite n° 6-1503 Schriftelijke vraag nr. 6-1503

de Jean-Jacques De Gucht (Open Vld)

van Jean-Jacques De Gucht (Open Vld)

au ministre des Classes moyennes, des Indépendants, des PME, de l'Agriculture, et de l'Intégration sociale

aan de minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie
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Indépendants - Habitation familiale - Protection contre les créanciers - Chiffres - Promotion de la mesure - Tracasseries administratives - Prix Zelfstandigen - Gezinswoning - Bescherming tegen schuldeisers - Cijfers - Promotie van de maatregel - Administratieve rompslomp - Kostprijs 
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profession indépendante
profession libérale
créance
saisie de biens
frais généraux
notaire
logement
zelfstandig beroep
vrij beroep
schuldvordering
beslag op bezittingen
algemene kosten
notaris
huisvesting
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22/6/2017Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/7/2017)
25/7/2017Antwoord
22/6/2017Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/7/2017)
25/7/2017Antwoord
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Aussi posée à : question écrite 6-1501
Aussi posée à : question écrite 6-1502
Aussi posée à : question écrite 6-1501
Aussi posée à : question écrite 6-1502
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Question n° 6-1503 du 22 juin 2017 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-1503 d.d. 22 juni 2017 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Quant au caractère transversal de la question: la sixième réforme de l'État prévoit le transfert aux Régions de compétences fédérales déterminées. Ces compétences incluent un paquet « accès à la profession » en général, et l'exercice d'une activité ambulante en particulier. L'agence flamande pour l'innovation et l'entreprise (Agentschap Innoveren & Ondernemen) en sera chargée. Par ailleurs, la Région flamande est déjà compétente pour l'appui et le conseil aux entreprises, les implantations et les baux commerciaux, la politique des prix, le commerce extérieur, etc. Toutefois, les autorités fédérales conservent certaines compétences économiques. Il s'agit donc d'une compétence régionale transversale.

Il importe de protéger l'habitation familiale contre la saisie par les créanciers avant que des problèmes financiers ne surgissent. Annuellement, à peine 900 indépendants se protègent contre le risque de saisie de l'habitation familiale par les créanciers. Dix ans après son introduction, la mesure permettant de protéger l'habitation familiale semble avoir manqué son but.

Depuis 2007, l'indépendant ou le titulaire d'une profession libérale peut protéger son habitation contre les créanciers, y compris le fisc et l'Office national de sécurité sociale (ONSS). En 2013, cette faculté a encore été élargie aux indépendants à titre complémentaire et aux pensionnés qui font des petits boulots.

La protection n'est pas accordée automatiquement à l'indépendant: celui-ci doit faire établir une déclaration d'insaisissabilité. Elle coûte, selon la complexité du dossier, entre 1 250 et 1 550 euros (TVA comprise). Les honoraires du notaire sont fixés par la loi à 500 euros, auxquels s'ajoutent 500 euros de frais administratifs, 50 euros de droit d'écriture, 50 euros de droits d'enregistrement, et la TVA.

Bien que nous comptions plus d'un million d'indépendants, chaque année, seuls 900 d'entre eux protègent leur domicile contre la saisie. Pourtant, les spécialistes estiment que la dépense se justifie.

D'après le témoignage d'un notaire bruxellois, nombre d'indépendants ne sont pas au courant de cette faculté.

Je souhaiterais poser les questions suivantes :

1) Comment réagissez-vous face à ce faible nombre de 900 indépendants qui, chaque année, font protéger leur habitation contre les créanciers ?

2) Êtes-vous prêt à lancer, éventuellement en collaboration avec les Régions, une campagne ciblée visant à mieux faire connaître cette possibilité ? Dans la négative, pourquoi et comment pensez-vous alors promouvoir cette mesure ? Dans l'affirmative, pouvez-vous en détailler le calendrier et la teneur ?

3) Vous-êtes vous déjà concerté avec les organisations d'indépendants afin de mieux faire connaître cette mesure ? Pouvez-vous préciser ?

4) Quelle autre raison expliquerait que si peu d'indépendants protègent leur habitation contre les créanciers ? Pouvez-vous commenter et indiquer les éventuels obstacles ?

5) Êtes-vous disposé à agir pour faire diminuer le coût de cette protection, qui se situe actuellement entre1 250 et 1 550 euros, dont 500 de frais administratifs, 50 de droits fixes et 50 de droits d'enregistrement, sans oublier la TVA. Si non, pourquoi ? Si oui, pouvez-vous préciser ?

6) Au total, combien d'indépendants ont-ils fait acter cette protection chez un notaire ? Pouvez-vous, le cas échéant, ventiler ce total entre les indépendants à titre principal, les indépendants à titre complémentaire (possible depuis 2013) et les retraités qui exercent encoe une activité ?

7) Quelles autres mesures politiques, en accord avec les Régions, estimez-vous indiquées en vue de renforcer la protection de l'habitation familiale ? Pouvez-vous fournir des précisions ?

 

Wat het transversale karakter van de vraag betreft, voorziet de zesde staatshervorming in de overgang van bepaalde federale bevoegdheden naar het gewestelijke niveau. Onder die bevoegdheden valt ook het pakket rond "toegang tot het beroep " in het algemeen en de uitoefening van ambulante activiteiten in het bijzonder. Het Agentschap Innoveren & Ondernemen wordt hiervoor bevoegd. Daarnaast was het Vlaams Gewest reeds bevoegd voor steun en advies aan bedrijven, handelsvestiging en handelshuur, prijsbeleid en buitenlandse handel, enz. De federale overheid behoudt evenwel bepaalde economische bevoegdheden. Het betreft dus een transversale gewestbevoegdheid.

Het is belangrijk de gezinswoning te beschermen tegen beslag door schuldeisers vóór er financiële problemen opduiken. Jaarlijks beschermen amper negenhonderd zelfstandigen zich tegen het risico dat schuldeisers beslag kunnen leggen op hun gezinswoning. Tien jaar na het invoeren van de mogelijkheid om de gezinswoning te beschermen, blijkt deze maatregel zijn doel volledig te missen.

Een zelfstandige of vrije beroeper die zich in de schulden werkt, kan sinds 2007 zijn gezinswoning beschermen tegen schuldeisers, inclusief de fiscus en de Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ). In 2013 werd deze optie zelfs nog uitgebreid, waardoor sindsdien ook bijberoepers en gepensioneerden die bijklussen, zich ermee kunnen indekken.

Deze bescherming krijgt de zelfstandige niet automatisch. Hij moet bij de notaris een verklaring " niet-vatbaarheid voor beslag " laten opstellen. Dat kost 1 250 à 1 550 euro (inclusief btw), afhankelijk van de complexiteit van het dossier. Het ereloon van de notaris ligt wettelijk vast op 500 euro, daarbovenop komen 500 euro administratieve kosten, 50 euro recht op geschriften, 50 euro registratierechten en btw.

Hoewel wij meer dan een miljoen zelfstandigen hebben, beschermen per jaar slechts negenhonderd zelfstandigen hun gezinswoning tegen beslag. Specialisten vinden het nochtans de investering waard.

Veel zelfstandigen blijken luidens de getuigenis van een Brusselse notaris niet op de hoogte te zijn van deze mogelijkheid.

Daarom heb ik volgende vragen voor u :

1) Hoe reageert u op dit bijzonder lage cijfer van negenhonderd zelfstandigen per jaar die hun gezinswoning beschermen tegen schuldeisers ?

2) Bent u bereid een gerichte campagne te voeren, desgevallend in samenspraak met de gewesten, om meer ruchtbaarheid te geven aan deze mogelijkheid ? Zo neen, waarom niet en hoe gaat u deze maatregel dan wel kenbaar maken ? Zo ja, kunt u toelichten wat het tijdschema en de inhoud zijn ?

3) Hebt u hieromtrent reeds overleg gehad met de zelfstandigenorganisaties om deze maatregel beter te promoten ? Kunt u dit toelichten ?

4) Om welke andere redenen wordt deze bescherming tegen beslag op de eigen woonst bij zelfstandigen zo weinig geactiveerd ? Kunt u dit toelichten en eventuele hinderplanen aanduiden ?

5) Bent u bereid om iets te doen aan het kostenplaatje van deze bescherming? Deze kost ligt tussen de 1 250 en de 1 550 euro, waarvan 500 euro administratiekosten, een vast recht van 50 euro en een registratierecht van 50 euro plus btw. Indien niet, waarom niet ? Zo ja, kan u dit toelichten ?

6) Hoeveel zelfstandigen in het totaal hebben deze bescherming laten vastleggen via de notaris? Kunt u dit cijfer desgevallend opdelen naar zelfstandigen in bijberoep (mogelijk sinds 2013), zelfstandigen en gepensioneerden die bijklussen ?

7) Welke andere beleidsmaatregelen acht u, in samenspraak met de gewesten, aangewezen om de bescherming van de gezinswoning te verbeteren ? Kunt u dit uitvoerig toelichten ?

 
Réponse reçue le 25 juillet 2017 : Antwoord ontvangen op 25 juli 2017 :

1) Le dispositif relatif à la protection de la résidence principale du travailleur indépendant, mis en œuvre par la loi du 25 avril 2007, trouve son inspiration dans la législation française et fait suite à des contacts entre les ministres belges et français des PME de l’époque afin d’échanger les bonnes pratiques entre nos deux pays.

En France, cette protection a été mise en œuvre par la loi n° 2003-721 du 1er août 2003 sur l'initiative économique.

Entre 2003 et 2015, 30 000 déclarations ont été effectuées en France, soit plus ou moins 2 500 déclarations par an pour plus ou moins 2,3 millions de travailleurs indépendants à titre principal.

En Belgique, le nombre de déclarations communiquées par les notaires à l’administration en 2015 et 2016 est de plus ou moins 900 déclarations par an pour 714 329 travailleurs indépendants à titre principal (source : INASTI – 2016).

Ces chiffres montrent que le taux de pénétration du dispositif légal de protection est meilleur en Belgique qu’en France où il a été initié.

2) J’ai entamé des concertations avec les organisations représentatives des travailleurs indépendants et les instituts qui encadrent les professionnels du chiffre (comptables-fiscalistes et experts-comptables). Il en ressort que ce dispositif est une manière de protéger la résidence principale du travailleur indépendant parmi d’autres, dont l’exercice de l’activité dans le cadre d’une personne morale (société, …).

Mon collègue en charge de la Justice finalise actuellement une ambitieuse réforme du droit des sociétés, dont une des ambitions est de favoriser le recours à la société pour exercer son activité (simplification, diminution du capital minimum, …).

Une éventuelle réforme du dispositif mis en œuvre par la loi du 25 avril 2007 me semble dès lors prématurée et devoir être envisagée à la lumière de la réforme du droit des sociétés.

3) Il a été répondu à cette question ci-dessus.

4) Il a été répondu à cette question ci-dessus.

5) Il a été répondu à cette question ci-dessus.

6) La Fédération royale du notariat belge (FRNB) indique qu’en 2015 et 2016, les notaires ont envoyé à l’administration plus ou moins 900 déclarations par an. Les notaires indiquent ne pas disposer d’autres chiffres, que pourraient vous communiquer les ministres de tutelle des administrations compétentes.

7) Il a été répondu à cette question ci-dessus.

1) De voorziening betreffende de bescherming van de hoofdverblijfplaats van de zelfstandige, ingevoerd door de wet van 25 april 2007, is geïnspireerd op de Franse wetgeving en volgde op contacten tussen de toenmalige Belgische en Franse ministers van KMO’s om de best practices tussen onze twee landen uit te wisselen.

In Frankrijk werd deze bescherming ingevoerd door wet nr. 2003-721 van 1 augustus 2003 betreffende het economisch initiatief.

Tussen 2003 en 2015 werden 30 000 verklaringen uitgevoerd in Frankrijk, of min of meer 2 500 verklaringen per jaar voor min of meer 2,3 miljoen zelfstandigen in hoofdberoep.

In België werden in 2015 en 2016 min of meer 900 verklaringen per jaar gecommuniceerd door de notarissen aan de administratie voor 714 329 zelfstandigen in hoofdberoep (bron : RSVZ – 2016).

Deze cijfers tonen aan dat de penetratiegraad van de wettelijke beschermingsvoorziening beter is in België dan in Frankrijk waar zij werd geïnitieerd.

2) Ik heb overleg opgestart met de representatieve zelfstandigenorganisaties en de instituten die de cijferberoepen omkaderen (boekhouders-fiscalisten en accountants). Daaruit blijkt dat deze voorziening een van de manieren is om de hoofdverblijfplaats van de zelfstandige te beschermen, net zoals de uitoefening van de activiteit in het kader van een rechtspersoon (vennootschap, …).

Mijn collega belast met Justitie legt momenteel de laatste hand aan een ambitieuze hervorming van het vennootschapsrecht, waarvan een van de ambities erin bestaat het beroep op de vennootschap te bevorderen om zijn activiteit uit te oefenen (vereenvoudiging, verlaging van het minimumkapitaal, …).

Een mogelijke hervorming van de voorziening ingevoerd door de wet van 25 april 2007 lijkt mij dan ook voorbarig en moet bekeken worden in het licht van de hervorming van het vennootschapsrecht.

3) Deze vraag werd hierboven beantwoord.

4) Deze vraag werd hierboven beantwoord.

5) Deze vraag werd hierboven beantwoord.

6) De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (KFBN) wijst erop dat in 2015 en 2016 de notarissen min of meer 900 verklaringen per jaar hebben verzonden naar de administratie. De notarissen zeggen dat zij niet beschikken over andere cijfers die de voogdijministers van de bevoegde administraties u zouden kunnen communiceren.

7) Deze vraag werd hierboven beantwoord.