SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
30 décembre 2011 30 december 2011
________________
Question écrite n° 5-5121 Schriftelijke vraag nr. 5-5121

de Nele Lijnen (Open Vld)

van Nele Lijnen (Open Vld)

au secrétaire d'État à la Fonction publique et à la Modernisation des Services publics, adjoint au ministre des Finances et du Développement durable, chargé de la Fonction publique

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken
________________
Lesbigays - Discrimination sur les lieux de travail - Situation - Mesures Holebi's - Discriminatie op de werkvloer - Situatie - Maatregelen 
________________
lieu de travail
minorité sexuelle
lutte contre la discrimination
administration publique
discrimination fondée sur l'orientation sexuelle
werkplek
seksuele minderheid
bestrijding van discriminatie
overheidsadministratie
discriminatie op grond van seksuele geaardheid
________ ________
30/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord
30/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-372 Herindiening van : schriftelijke vraag 5-372
________ ________
Question n° 5-5121 du 30 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5121 d.d. 30 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

L'an dernier, ont été publiées plusieurs études sur la situation des lesbigays sur les lieux de travail. Il s'agit plus spécialement de l'étude du professeur John Vincke  : « Discriminatie van holebi’s op de werkvloer: over inkomensverschillen, sectorsegregatie en het roze plafond » (Discrimination des lesbigays au travail  : à propos des différences de revenu, la ségrégation sectorielle et le plafond rose) et de l'étude réalisée par le service flamand de l'Émancipation sur « (on)Zichtbaar Holebi. De situatie van homoseksuele, lesbische en biseksuele werknemers op de werkvloer van de Vlaamse overheid » (L'homosexuel, la lesbienne et le bisexuel (in)visibles. La situation des travailleurs homosexuels, bisexuels et des travailleuses lesbiennes au sein de l'administration flamande). Il ressort de ces études qu'indéniablement, les lesbigays rencontrent des problèmes au travail. Ces problèmes sont plus prononcés dans les services techniques. Les lesbigays sont en butte à l'attitude négative à la fois des collègues plus jeunes et plus âgés. On peut attendre que l'administration fédérale montre l'exemple en ce qui concerne la mise au point d'un milieu de travail davantage favorable pour les lesbigays.

1. A-t-on découvert des problèmes concernant le coming-out de travailleurs lesbigays dans les services administratifs et les entreprises publiques relevant de vos compétences ?

2. Les travailleurs se retiennent-ils plus ou moins de déclarer leur orientation sexuelle selon que travaillent dans leur service des supérieurs ou des collègues qui ont déjà fait leur coming-out ?

3. Dans les services administratifs et les entreprises publiques relevant de vos compétences, a-t-on détecté durant les dernières années des problèmes sur les lieux de travail ou des comportements de stigmatisation envers des travailleurs lesbigays ?

4. Si oui, ces problèmes sont-ils fréquents et quelle en est la nature ?

5. Ces problèmes ont-ils été détectés par des catégories spécifiques de travailleurs (âge, sexe, religion, niveau scolaire, origine,...) ?

6. Combien de fois a-t-on réagi et comment ?

7. Dans les services administratifs et les entreprises publiques relevant de vos compétences, a-t-on pris des mesures spécifiques pour rendre le milieu de travail plus favorable aux lesbigays ?

8. Si oui, quelles sont ces mesures ?

9. Dans le cas contraire, des mesures seront-elles prises à court terme ?

 

Vorig jaar verschenen enkele studies over de situatie van holebi’s op de werkvloer. Meer bepaald gaat het om het onderzoek van prof. J. Vincke “ Discriminatie van holebi’s op de werkvloer: over inkomensverschillen, sectorsegregatie en het roze plafond “ en de studie “ (on)Zichtbaar Holebi. De situatie van homoseksuele, lesbische en biseksuele werknemers op de werkvloer van de Vlaamse overheid “ van de dienst Emancipatiezaken. Uit de studies blijkt ontegensprekelijk dat holebi’s op de werkvloer een aantal problemen ervaren. De problemen blijken meer uitgesproken te zijn in technische diensten. Tevens ervaren holebi’s in het algemeen meer negativiteit bij jongere en oudere collega’s. Van de federale overheid mag worden verwacht dat ze zichzelf een voorbeeldfunctie oplegt met betrekking tot het creëren van een holebivriendelijke werkvloer.

1. Worden er in de administratieve diensten en eventuele overheidsbedrijven die onder uw bevoegdheid vallen, problemen gedetecteerd met betrekking tot de coming-out van homo-, bi- of transseksuele werknemers?

2. Ervaart men een verschil in de terughoudendheid van werknemers om voor hun geaardheid uit te komen naargelang er al dan niet oversten en andere collega’s op de betrokken diensten werken die al uit de kast zijn gekomen?

3. Werden er in de administratieve diensten en eventuele overheidsbedrijven die onder uw bevoegdheid vallen het afgelopen jaar problemen op de werkvloer of pestgedrag gedetecteerd ten aanzien van homo-, bi- of transseksuele werknemers?

4. Zo ja, hoe vaak is dit gebeurd en van welke aard waren die problemen?

5. Zijn die problemen gedetecteerd bij specifieke categorieën van werknemers (leeftijd, geslacht, religie, scholingsgraad, afkomst, …)?

6. Hoe vaak en op welke manier werd hier tegen opgetreden?

7. Werden in de administratieve diensten en eventuele overheidsbedrijven die onder uw bevoegdheid vallen specifieke maatregelen genomen om een holebivriendelijke werkomgeving te creëren?

8. Zo ja, welke initiatieven werden genomen?

9. Zo neen, zal dat alsnog op korte termijn gebeuren?

 
Réponse reçue le 30 janvier 2012 : Antwoord ontvangen op 30 januari 2012 :

J’ai l’honneur de communiquer à l’honorable membre les informations demandées.

1. L’administration fédérale dans son ensemble et le Service public fédéral (SPF) P&O en particulier veulent être un exemple pour d’autres employeurs sur le plan des conditions de travail. Ils désirent également respecter totalement les choix privés de chacun de leurs membres du personnel.

Le suivi de problèmes éventuels relatifs au coming out de membres du personnel homo-, bi- ou transsexuels s’effectue à l’aide des informations fournies, d’une part, par le réseau interne de personnes de confiance en concertation avec le conseiller en prévention externe pour les aspects psychosociaux et, d’autre part, par le responsable diversité du SPF P&O.

En outre, on pose à chaque membre du personnel qui part la question suivante lors de l’entretien de départ :

“Avez-vous jamais été confronté à des faits de discrimination au sein du SPF P&O sur la base de votre orientation sexuelle?”

Si, à cette occasion, des discriminations étaient constatées, des mesures seraient proposées notamment dans le rapport biannuel des départs (un rapport reprenant les données et résultats globaux des entretiens de départ). Ce rapport est présenté au comité de direction.

Aucun problème n’a été détecté jusqu’à ce jour.

2. voir réponse sous 1

3. voir réponse sous 1

4. voir réponse sous 1

5. voir réponse sous 1

6. voir réponse sous 1

7. La politique de diversité fait référence au respect pour toutes les différences visibles et non visibles. Les offres d’emploi du SPF P&O comportent d’ailleurs une clause de diversité rédigée comme suit : « La diversité est un principe important pour le SPF P&O. L’essentiel est de disposer des compétences appropriées, quels que soient le sexe, la couleur de la peau, les convictions religieuses, le handicap éventuel, les préférences sexuelles, l’âge, ... »

Le SPF P&O a également organisé une formation pour les dirigeants le 14 décembre 2010 et le 31 mars 2011 afin qu’ils puissent gérer la diversité dans leur service. La formation visait à reconnaître les préjugés (également ceux basés sur l’orientation sexuelle), à les gérer, à mieux évaluer les interactions entre les différents collaborateurs au sein de l’équipe et à aborder les tensions éventuelles de manière professionnelle.

En ce qui concerne les agents, l’arrêté royal du 14 juin 2007 a modifié le chapitre “Des droits et des devoirs” de l’arrêté du 2 octobre 1937 portant le statut des agents de l’État. La disposition de l’article 7 vise les relations avec les collègues et le respect mutuel. L’agent de l’État « doit traiter ses supérieurs hiérarchiques, ses collègues et ses subordonnés avec dignité et courtoisie. Il évite toute parole, toute attitude, toute présentation qui pourrait compromettre cette dignité et cette courtoisie ou obérer le bon fonctionnement du service. ».

La politique de la diversité reste l’un de mes points d’attention. À l’aide de cette politique, nous sensibilisons les dirigeants et tous les agents au respect de toutes les différences.

8. voir réponse sous 7

9. voir réponse sous 8.

Ik heb de eer het geachte lid de gevraagde gegevens mee te delen.

1. De federale overheid in het algemeen en de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O in het bijzonder, wil een voorbeeld zijn voor andere werkgevers op het vlak van arbeidsvoorwaarden. Ze wenst ook de privé-keuzes van elk van haar personeelsleden volledig te eerbiedigen.

De opvolging van eventuele problemen met betrekking tot de coming out van homo-, bi- of transseksuele personeelsleden gebeurt aan de hand van info verstrekt door enerzijds het intern netwerk van vertrouwenspersonen samen met de externe psychosociale preventieadviseur en anderzijds door de diversiteitsverantwoordelijke van de FOD P&O.

Tevens wordt aan elk vertrekkend personeelslid tijdens het exitgesprek expliciet de volgende vraag gesteld:

“Bent u ooit geconfronteerd geweest met feiten van discriminatie binnen de FOD P&O op basis van uw seksuele geaardheid?”

Indien we desgevallend discriminaties zouden vaststellen, worden er maatregelen voorgesteld onder andere in het tweejaarlijks exitrapport (een rapport met de globale gegevens/bevindingen van exitgesprekken). Dit rapport wordt voorgelegd aan het directiecomité.

Er werden tot nog toe geen problemen vastgesteld.

2. zie antwoord onder 1

3. zie antwoord onder 1

4. zie antwoord onder 1

5. zie antwoord onder 1

6. zie antwoord onder 1

7. Het diversiteitsbeleid verwijst naar het respect voor alle zichtbare en niet zichtbare verschillen. De vacatures van de FOD P&O bevatten overigens een diversiteitsclausule die als volgt luidt: « Diversiteit is een belangrijk principe voor de FOD P&O. Het belangrijkste is dat je over de geschikte competenties beschikt, ongeacht je geslacht, huidskleur, geloofsovertuiging, eventuele handicap, seksuele geaardheid, leeftijd, … »

De FOD P&O organiseerde tevens een opleiding voor leidinggevenden op 14 december 2010 en op 31 maart 2011 om diversiteit binnen hun dienst te managen. De opleiding was erop gericht om vooroordelen (ook op basis van seksuele geaardheid) te herkennen en hiermee om te gaan en om interacties tussen verschillende medewerkers binnen het team beter in te schatten en eventuele spanningsvelden op een professionele wijze te benaderen.

Wat de ambtenaren betreft, heeft het koninklijk besluit van 14 juni 2007 het hoofdstuk “Rechten en plichten” van het besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel gewijzigd. De bepaling van artikel 7 beoogt de relaties met de collega’s en het wederzijds respect. De rijksambtenaar « dient zijn collega's, zijn hiërarchische meerderen en zijn ondergeschikten met waardigheid en hoffelijkheid te behandelen. Hij vermijdt elk woord, elke houding, elk voorkomen dat deze waardigheid en deze hoffelijkheid in het gedrang zou kunnen brengen of de goede werking van de dienst zou kunnen schaden. ».

Het diversiteitsbeleid blijft een van mijn aandachtspunten. Aan de hand van dit beleid sensibiliseren we de leidinggevenden en alle ambtenaren omtrent het respect voor alle verschillen.

8. zie antwoord onder 7

9. zie antwoord onder 8.