3-142 | 3-142 |
De heer Wouter Beke (CD&V). - Minister Dupont stelde mij in zijn antwoord op mijn vraag van 14 april 2005 over de aansluiting van de OCMW's op de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gerust. Heel wat OCMW's waren op dat ogenblik al aangesloten op het netwerk van de Kruispuntbank. Een deel daarvan werkte ook al actief met het netwerk. Veel OCMW's hadden al deelgenomen aan één of twee opleidingssessies die door de helpdesk werden georganiseerd. Er werden faciliteiten gegeven voor de aanstelling van de veiligheidsconsulenten en er werd een alternatief voorzien voor de kleinere OCMW's. Om een dure aansluiting op het netwerk van de KSZ te vermijden werd een webtoepassing gefinancierd die gratis ter beschikking werd gesteld van de centra die dat wensen.
De problemen die wij toen hadden opgesomd, zijn echter nog niet helemaal van de baan.
De grote afhankelijkheid van softwarehuizen blijft heel wat problemen veroorzaken. Vooral kleine OCMW's hebben onvoldoende kennis van informatica om het nodige weerwerk te bieden.
De webapplicatie die het ministerie als alternatief ter beschikking stelt, moet nog verder ontwikkeld worden om gelijkwaardige informatie te kunnen bieden. Dat is een gevolg van de houding van de KSZ die met een nieuw communicatieprotocol de zaken niet vergemakkelijkt. De webapplicatie zou met heel wat problemen kampen. Vandaag zouden 26 besturen van plan zijn om met die toepassing te werken, maar aanvankelijk waren er dubbel zoveel kandidaten. Lokale besturen haken af omdat het systeem niet goed functioneert en de opleidingen ondermaats zijn. Bovendien heeft de investering hopen geld gekost en zullen uiteindelijk slechts weinig besturen van de toepassing gebruik maken. Dat is een vicieuze cirkel, want het is onverantwoord om nog bijkomende investeringen te doen voor zo'n klein aantal besturen, maar als men ze niet doet zullen niet meer besturen er gebruik van maken.
Een ander probleem blijft de uitwisseling van gegevens van het rijksregister. Ondanks de talrijke pogingen tot verbetering zijn er nog altijd verschillen tussen een consultatie via de KSZ en een consultatie van het rijksregister on line.
De OCMW's kregen heel wat verplichtingen inzake informatieveiligheid. De helpdesk, die voorzag in opleiding en ondersteuning voor de OCMW's, is slechts zeer kort ter beschikking geweest en wordt vanaf 2006 afgebouwd. In maart zal er geen Nederlandstalige ondersteuning meer zijn.
Ook het feit dat opeens nieuwe ontwikkelingen en procedures verplicht worden, met het gevolg dat vaak onjuiste of onvolledige communicatie wordt verspreid, zorgt voor veel frustratie en verwarring bij de OCMW's. De verplichtingen in verband met de Kruispuntbank vormen slechts een bijkomend element in de alsmaar nieuwe en meer ingewikkelde reglementering en opdrachten.
Wat zal de minister ondernemen om deze blijvende problemen op te lossen?
Denkt de minister dat meer besturen gebruik zullen maken van de webapplicatie als ze beter functioneert en er meer aangepaste opleidingen komen?
Is 1 januari 2006 nog steeds een realistische datum voor het vlot functioneren van de aansluiting van de OCMW's op de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid?
De heer Christian Dupont, minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen. - Ik wil er eerst op wijzen dat in november 2005, 564 van de 589 OCMW's aangesloten waren op het netwerk van de Kruispuntbank en aanvaard werden in een testfase. Er waren 393 OCMW's actief op het netwerk. Het gaat hier om een belangrijke technische hervorming waarvan we al heel wat gerealiseerd hebben.
Om de relatie tussen de OCMW's en de softwarefirma's te verbeteren en de onafhankelijkheid van de OCMW's te vergroten, heb ik verschillende maatregelen genomen.
Mijn administratie heeft een overlegplatform opgericht met de softwarefirma's waarop bepaalde OCMW's een beroep doen. Het doel van dit platform is de activiteiten te coördineren, de stand van zaken op te volgen en moeilijkheden via overleg op te lossen. Het gaat hier echter wel om een kleine, gesloten markt, waarin de OCMW's eigenlijk gevangen zitten.
Op de website van de POD Maatschappelijke Integratie staat een overzicht van de beschikbare stromen per informaticafirma, zodat de OCMW's het aanbod van de verschillende firma's kunnen vergelijken.
Ik heb de regionale afdelingen van de Vereniging van Steden en Gemeenten in 2005 de opdracht gegeven de centra op het terrein te begeleiden en geregelde contacten te onderhouden met de informaticabedrijven die voor de centra werken, precies om de belangen van de OCMW's te verdedigen en om te beletten dat overdreven prijzen worden gevraagd.
De helpdesk veiligheid van de POD Maatschappelijke Integratie heeft bij de OCMW's vaststellingen gedaan waarover verslag werd opgemaakt. De helpdesk heeft daarenboven zelf ook contact opgenomen met de informaticafirma's om aan te dringen op verbeteringen.
Om de OCMW's niet te verplichten een beroep te doen op een softwarefirma, wordt een gratis webapplicatie ter beschikking gesteld. Ik wou immers niet dat ook maar één OCMW zou worden uitgesloten wegens de gevraagde prijs. Dit alternatief omvat niet alleen de integratie in het netwerk van de sociale zekerheid, maar ook de opmaak van sociale dossiers, een rekenmodule en het verzenden van formulieren om de staatstoelage aan te vragen.
Tot op heden heeft een honderdtal OCMW's de opleiding voor Prima-web gevolgd. Een dertigtal van hen werkte voorheen al met een softwarefirma en zal dit blijven doen omwille van de geïntegreerde pakketten die de firma's aanbieden. Een vijftigtal OCMW's werkte in november met de webtoepassing in de testomgeving. Op verzoek van verschillende OCMW's worden in januari 2006 extra opleidingen georganiseerd. Volgend jaar worden stromen ontwikkeld die voor de centra belangrijk zijn in het kader van de wet van 2 april 1965, en dan zal de belangstelling zeker nog toenemen. De informaticafirma's moeten deze stromen ook nog ontwikkelen, en mijn administratie zal ervoor zorgen dat de webtoepassing hierop vooruitloopt.
De opleidingen vinden plaats in de testomgeving, die minder stabiel is dan de productieomgeving, waardoor soms bepaalde verbindingen uitvallen. Deze onderbrekingen worden zo veel mogelijk voorkomen en steeds zo spoedig mogelijk opgelost, maar zijn inderdaad hinderlijk. Er wordt de OCMW's uitgelegd dat deze onderbrekingen zich normaal gezien niet voordoen in de productieomgeving.
Op het maandelijkse overleg werd gesignaleerd dat bepaalde OCMW's van mening waren dat tijdens de opleiding te veel het accent werd gelegd op de formulieren en te weinig op het dossierbeheer. Dit is begrijpelijk omdat de opleiding gegeven wordt door ambtenaren van de POD Maatschappelijke Integratie, die expert zijn wat de formulieren betreft, maar geen ervaring hebben met dossierbeheer. Er werd dan ook beslist de opleiders van de POD een korte stage te laten volgen bij een OCMW, om hen meer vertrouwd te maken met het dossierbeheer.
Wat de webtoepassing zelf betreft: de huidige mogelijkheden van dossierbeheer, raadpleging van het rijksregister en het secundair netwerk, de rekenmodule, het verzenden van een formulier voor de aanvraag van de staatstoelage aan de POD MI en de opmaak van een notificatie aan de begunstigde of steunaanvrager, zijn zeker al zeer interessant voor de OCMW's.
Precies omdat ik het zo belangrijk vind dat de OCMW's een goed alternatief hebben voor een softwarefirma, heb ik in mijn budget de middelen voorzien om de toepassing nog te verbeteren en uit te breiden. De Kruispuntbank heeft een overzicht gemaakt van de gegevensstromen die ter beschikking kunnen worden gesteld in 2006. Op de volgende vergadering van het maandelijkse begeleidingscomité zullen de betrokken partners samen de prioritair te ontwikkelen stromen voor 2006 bepalen.
De gegevensuitwisseling met het rijksregister is een probleem dat door de Kruispuntbank en het rijksregister wordt aangepakt.
De helpdesk Veiligheid bestaat sedert 2004 en blijft in elk geval verder bestaan. De Ministerraad heeft beslist om het team te behouden tot juni 2006. Tegen midden 2006 wordt het team echter afgeslankt, omdat de opdrachten van deze helpdesk grotendeels gerealiseerd zijn: de opleidingen aan de veiligheidsconsulenten van de OCMW's zijn gegeven, de OCMW's hebben concrete adviezen gekregen en een voorbeeld van veiligheidsplan en van veiligheidskit werd uitgewerkt.
De helpdesk Veiligheid blijft echter bestaan om de opvolging te verzekeren, en de Vlaamse OCMW's mogen gerust zijn dat zij in de toekomst de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Ik weet niet wat precies wordt bedoeld met de communicatie die onjuist of onvolledig werd verspreid. Ik kan enkel zeggen dat mijn administratie de OCMW's als partners beschouwt en veel inspanningen doet om met hen te overleggen en hen zo snel en zo duidelijk mogelijk te informeren. Er wordt twee keer per jaar een rechtstreeks overleg georganiseerd op provinciaal vlak. De OCMW's worden uitgenodigd hieraan actief deel te nemen en hun wensen, vragen en problemen kenbaar te maken. Er is ook een tweemaandelijks overleg met de verantwoordelijken van de afdelingen maatschappelijk welzijn van de Verenigingen van Steden en Gemeenten, waarin alle onderwerpen die deze op de agenda wensen te plaatsen, aan bod komen. Er is de website, waarop de informatie systematisch ter beschikking wordt gesteld. Er is een jaarlijkse tevredenheidsmeting met daaraan gekoppelde voorstellen voor verbetering.
De meeste OCMW's zijn klaar tegen de datum van 1 januari 2006. Een aantal moet echter nog in productie gaan. Het heeft echter geen zin om de datum telkens te verschuiven. Alle betrokken partijen vangen dit zo goed mogelijk op. Om de centra die nog niet klaar zijn de mogelijkheid te bieden om zich, zonder zware financiële gevolgen, alsnog te integreren, heb ik voorgesteld om begin 2006 een voorschot op de staatstoelage voor drie maanden toe te kennen.
De heer Wouter Beke (CD&V). - Ik dank de minister voor zijn uitgebreid antwoord. Het lijkt een technische materie te zijn waar de mensen niet veel mee te maken hebben, maar als burgemeester weet u ook, mevrouw de voorzitter, dat de aansluiting op de Kruispuntbank voor de sociale zekerheid voor heel veel mensen die met het OCMW in contact komen, indirect van cruciaal belang is voor een goede afhandeling van hun dossier. Ik hoop dat de ambitie waarvan de minister hier blijk gaf ook kan worden waargemaakt zodat het systeem volledig operationeel wordt.