Deze doopscène vindt plaats in de Gentse Sint-Janskerk (nu de Sint-Baafskathedraal).

Filips, zoontje van Jacob Van Artevelde (1290-1345), ligt in de armen van zijn doopmeter Filippine van Henegouwen, die tevens koningin van Engeland was. Dit meterschap is een teken van dankbaarheid voor zijn vader Jacob, die als volksleider in het toen zeer rijke en machtige Gent tijdens Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland de zijde van de Engelsen koos, terwijl Gent bestuurlijk behoorde aan de Franse koning.

Met die keuze stelde hij de welvaart van Gent veilig: die hing voor haar lakenweverij immers af van de invoer van kwaliteitswol uit Engeland.

Dit wandtapijt voorgesteld door gids Cindy

 

wandtapijt doop Filips, zoontje van Jacob Van Artevelde

Dit wandtapijt voorgesteld door gids Cindy

[ Personeelsleden vertellen over hun favoriete plek of werk in de Senaat ]

In deze video staat gids Cindy in haar favoriete zaal van de Senaat, met name de voormalige rookkamer. De eyecatchers van deze ruimte zijn natuurlijk de prachtige wandtapijten die stuk voor stuk met de hand werden vervaardigd in de 19de eeuw.

Eén wandtapijt krijgt haar bijzondere aandacht, namelijk datgene waarop de doop van Philips van Artevelde, zoon van Jacob van Artevelde, in 1340 in de Sint-Janskerk, is afgebeeld.

Dit wandtapijt heeft niet alleen een grote historische waarde, het heeft ook een bijzonder en opmerkelijk detail. Het bloemenmeisje kijkt immers steeds naar de toeschouwer, waar in de ruimte hij zich ook bevindt. Het is een beetje zoals de Mona Lisa. Ook zij heeft zeer mooie ogen die je steeds aankijken.