Burgerschap in de Senaat

Index Terug

FR

Terug naar de discussietekst

Democratische opvoeding – Opvoeding tot democratie : valse struikelblokken en echte uitdagingen

Begeleidende vragen - Pedagogische aanpak

  1. Democratische vorming omvat kennis die kan worden beoordeeld, maar dat is veel moeilijker met het gedrag of de vaardigheden die als mogelijke einddoelen van die vorming gelden. Is onderwijs echter geloofwaardig indien het niet schools wordt beoordeeld ?
  2. Zingeving impliceert ook dat men het verband kan leggen tussen de persoonlijke levensloop en die van de gemeenschap. Hoe slagen we erin dat cultureel aspect van de vorming tot democratie vorm te geven ?
  3. Een van onze pedagogische geloofspunten is dat er een band bestaat tussen kennis en attitude. Op die hypothese berust ons geloof in opvoedbaarheid. Maar die hypothese wordt lang niet altijd geverifieerd. Hoe vangen we dat probleem op ?
  4. Hoe kunnen we er ons van vergewissen dat de lestijden die aan de vorming in democratie moeten worden gewijd daar ook werkelijk aan worden gewijd, terwijl het als een bijkomende verplichting kan overkomen binnen een reeds bestaand pakket ?
  5. Is de school een democratie of moet ze dat zijn ?

Pedagogische aanpak

  1. U kan met uw leerlingen werken rond de sociale uitbeelding van de politici (of van andere mediatiserende functies, zoals die van journalist) in strips, liedjes, televisiefilms, films, reclame, …
  2. Verschillen tussen stereotype en uitbeelding
  3. Verschillen tussen interculturaliteit, multiculturaliteit, transculturaliteit