Burgerschap in de Senaat
Democratische opvoeding Opvoeding tot
democratie : valse struikelblokken en echte uitdagingen
Begeleidende vragen - Pedagogische aanpak
- Democratische vorming omvat kennis die kan worden beoordeeld,
maar dat is veel moeilijker met het gedrag of de vaardigheden die als mogelijke
einddoelen van die vorming gelden. Is onderwijs echter geloofwaardig indien het
niet schools wordt beoordeeld ?
- Zingeving impliceert ook dat men het verband kan leggen tussen
de persoonlijke levensloop en die van de gemeenschap. Hoe slagen we erin dat
cultureel aspect van de vorming tot democratie vorm te geven ?
- Een van onze pedagogische geloofspunten is dat er een band
bestaat tussen kennis en attitude. Op die hypothese berust ons geloof in
opvoedbaarheid. Maar die hypothese wordt lang niet altijd geverifieerd. Hoe
vangen we dat probleem op ?
- Hoe kunnen we er ons van vergewissen dat de lestijden die aan de
vorming in democratie moeten worden gewijd daar ook werkelijk aan worden
gewijd, terwijl het als een bijkomende verplichting kan overkomen binnen een
reeds bestaand pakket ?
- Is de school een democratie of moet ze dat zijn ?
Pedagogische aanpak
- U kan met uw leerlingen werken rond de sociale uitbeelding van
de politici (of van andere mediatiserende functies, zoals die van journalist)
in strips, liedjes, televisiefilms, films, reclame,
- Verschillen tussen stereotype en uitbeelding
- Verschillen tussen interculturaliteit, multiculturaliteit,
transculturaliteit