Op vrijdag 17 december 2021 nam de plenaire vergadering het voorstel van resolutie aan betreffende een betere vertegenwoordiging van meisjes en vrouwen in STEAM-gerelateerde studierichtingen en beroepen. 38 senatoren stemden voor en er waren 12 onthoudingen.
In de resolutie wordt het volgende gevraagd aan de verschillende regeringen van het land:
om STEAM te blijven promoten binnen hun respectieve bevoegdheden, en daarbij extra aandacht te besteden aan een grotere genderdiversiteit in zowel STEAM-studies als STEAM-beroepen;
om gecoördineerd te werk te gaan met het oog op een nog grotere efficiëntie en doeltreffendheid;
om naast het ontwikkelen van rolmodellen, ad- hoccampagnes te voeren, gericht tot de hele samenleving, ter bestrijding van stereotypen over het vermogen van vrouwen en meisjes om te slagen in STEAM-studies en een STEAM-loopbaan uit te bouwen;
om in te zetten op een afstemming van de gegevens en indicatoren bij het monitoren van de genderdiversiteit in zowel de STEAM-studies als de STEAM-beroepen. Bijzondere aandacht dient hier te gaan naar een afstemming van de methode van gegevensverzameling tussen de onderwijssystemen;
om de sociaal-culturele dimensies en de herkomst op te nemen in de monitoring, de sensibilisering en andere initiatieven om STEAM-richtingen toegankelijker te maken.
Aan de federale regering wordt gevraagd:
om de verplichting in te voeren om jaarlijks cijfers te publiceren met betrekking tot genderdiversiteit in ondernemingen met een specifiek aantal werknemers, om zo over precieze gegevens ter zake te kunnen beschikken;
om haar bevoegdheid inzake Wetenschapsbeleid te benutten om vrouwelijke rolmodellen uit het verleden en het heden in de schijnwerpers te zetten en zo het gevoel van eigenwaarde te versterken van meisjes en vrouwen die STEAM-studies of een STEAM-loopbaan overwegen.
Tenslotte wordt aan de gemeenschapsregeringen gevraagd om de reeds bestaande regelingen in te voeren en te versterken om:
aandacht voor genderdiversiteit inzake STEAM op te nemen in het lessenpakket van de lerarenopleiding;
in het lessenpakket voor toekomstige leraren meer aangepaste methoden op te nemen om de aantrekkelijkheid van STEAM-richtingen te vergroten, en dat vooral bij meisjes;
ervoor te zorgen dat de schoolboeken en de media die in alle onderwijsnetten worden gebruikt geen seksistische stereotypen overbrengen, maar dat zij de genderdiversiteit in beroepen illustreren, met name in STEAM-richtingen, waarbij meer bepaald voorbeelden belicht worden van succesverhalen van vrouwen in deze domeinen;
ervoor te zorgen dat de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB en andere) ernaar streven om stereotypen te bestrijden en dat zij correcte en nauwkeurige informatie verstrekken aan meisjes die voor deze opleidingen kiezen (of die nog aarzelen om dat te doen).
Alle verdere informatie is terug te vinden in het dossier nr. 7-211.