Federaal adviescomité voor de Europese Aangelegen heden

Belangrijkste behandelde onderwerpen

Toekomst en Handvest van de Europese Unie

(wetgevingsdossiers : 2-965 en 2-1015)

Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie Gedachtewisseling met de regering vóór en na elke Europese Raad

(wetgevingsdossiers : 2-935,
2-988, 2-1081 et
2-1263)

Deelname aan de vergaderingen van de COSAC

(wetgevingsdossiers : 2-957,
2-1015 et 2-1215)

Gedachtewisseling met de Belgische vertegenwoordigers bij de Europese Conventie

(dossier : 2-1176)

Rol van de nationale parlementen

(dossier : 2-1176)

Hoorzittingen met Europese commissarissen, de sociale partners en vertegenwoordigers van de civiele maatschappij

(dossier : 2-796)

Economische en sociale gevolgen van de uitbreiding van de EU

(dossier : 2-1170)

Omzetting en toepassing van het Europees recht in België

(wetgevingsdossier : 2-1251)

 
   

Philippe Mahoux (PS) licht de rol van het federaal adviescomité Europese aangelegenheden toe en maakt een balans op van de sterke punten van zijn werking tijdens deze legislatuur.

 
28
Philippe Mahoux (PS)

Philippe Mahoux (PS): Het adviescomité is op een zeer originele wijze samengesteld. Het is een federale structuur met telkens tien leden van de Senaat, van de Kamer en van het Europees Parlement. De andere lidstaten hebben over het algemeen gespecialiseerde commissies die van één kamer afhangen. Nergens anders zijn Europese parlementsleden vertegenwoordigd in die structuren. Ons adviescomité vormt dus een verbinding tussen het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Het adviescomité heeft zich sterk ingezet voor de uitwerking van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Het heeft uiteraard geregeld contact gehad met de Belgische leden van de Conventie en hoorzittingen gehouden met magistraten, sociale partners en leden van de civiele maatschappij.

We passen dezelfde methode toe met de Europese Conventie die zich thans buigt over de toekomstige structuren van de Europese Unie. De Belgische afgevaardigden brengen ons geregeld verslag uit over de evolutie van de lopende werkzaamheden.

Versterking van de communautaire methode

Het Belgische standpunt is duidelijk: de versterking van de communautaire methode*. We moeten op onze hoede zijn wanneer ons wordt voorgesteld de voorzitter van de Raad voor lange tijd te benoemen, al ben ik geen voorstander van een wisseling van voorzitter om de zes maanden. Alles wat de Europese Raad versterkt, vooral door symbolische maatregelen van deze aard, dreigt de Commissie te verzwakken, hoewel die toch de hoeder is van de communautaire methode.

Europa dichter bij de burgers brengen

De Voorzitter van de Conventie, Valéry Giscard d'Estaing, heeft ook de oprichting van een Congres voorgesteld. Een extra instelling in de toch al zeer complexe Europese architectuur lijkt ons niet zeer nuttig. We moeten Europa absoluut dichter bij de burger brengen en niet verder verwijderen. De nationale parlementen moeten zeker een rol spelen op Europees gebied. Indien er dan al een structuur nodig is om de subsidiariteit te behandelen, moet die het Europees Parlement en de nationale parlementen daarbij betrekken.

Lees verder op de volgende pagina >>


*De communautaire methode geeft de beslissingsbevoegdheid aan de Europese instellingen in plaats van aan de nationale regeringen.

Opmerkingen voor de webmaster

texte français << ^ >>