Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9058

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 22 mei 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Nationale luchthaven - Staking van het bedrijf Swissport - Imago - Minimumdienstverlening

luchthaven
staking
stakingsrecht
gronddiensten op luchthavens
dienst van algemeen belang

Chronologie

22/5/2013Verzending vraag
18/9/2013Rappel
19/9/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9056
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9057

Vraag nr. 5-9058 d.d. 22 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De staking van het bedrijf Swissport en de daarmee verbonden problemen kregen de afgelopen dagen zeer veel aandacht in de media. De staking van de zowat 1500 personeelsleden duurde meerdere dagen doordat de discussies tussen de bonden en het bedrijf aanhielden. Swissport is de belangrijkste bagage-afhandelaar en heeft aldus een cruciale rol op de luchthaven van Zaventem.

Graag antwoord op volgende vragen.

1) Heeft de minister cijfers over het aantal manuren dat verloren is gegaan door de staking? Kan ze die meedelen?

2) Heeft de staking volgens haar een negatieve impact op het imago van onze luchthaven? Kan ze dat toelichten?

3) Vindt de minister dat er in de toekomst sprake moet zijn van een degelijk georganiseerde minimumdienstverlening, om capaciteitsproblemen zoals die ontstaan zijn door de staking, beter op te vangen? Kan ze haar antwoord toelichten met argumenten?

Antwoord ontvangen op 19 september 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1) Mijn diensten beschikken niet over gegevens betreffende het aantal manuren dat verloren gegaan is door deze staking.

2) Een staking van deze omvang heeft uiteraard een negatieve impact op het imago van onze luchthaven. Daarom heb ik mij ingezet om de duur en de impact ervan zoveel mogelijk, echter rekening houdend met het stakingsrecht, te beperken.

3) Het idee van een minimumdienstverlening werd in het verleden reeds meermaals ter sprake gebracht, ook in de media. Een van de problemen om dit in te voeren is het feit dat dit principe voor grondafhandeling moeilijk haalbaar is. Het kan bijvoorbeeld niet de bedoeling zijn dat slechts een bepaald “minimum” percentage van de vluchten of van de passagiers en hun bagage afgehandeld wordt en de rest niet. Bovendien vereist dit maatregelen die mijn bevoegdheden te buiten gaan.