Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8621

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 27 maart 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Bedrijven - Inzetten van privédetectives op de werkvloer - Ontslaan van werknemers - Stand van zaken

officiële statistiek
privédetective
ontslag

Chronologie

27/3/2013Verzending vraag
23/9/2013Rappel
24/9/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8622

Vraag nr. 5-8621 d.d. 27 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds meer grote bedrijven zetten privédetectives in om hun werknemers te bespioneren. Men gaat op zoek naar bezwarend materiaal om, in tijden van crisis, werknemers te kunnen ontslaan zonder daar dure ontslagvergoedingen voor te betalen. Het aantal bedrijven dat hiervan gebruik maakt, wordt steeds groter. De huidige detectivewet laat deze praktijken in de meeste gevallen toe, maar het is onduidelijk hoever bedrijven hierin kunnen gaan. De Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken pleit voor een nationale arbeidsovereenkomst tussen werkgevers en werknemers om duidelijk te stellen wat wel en niet mag.

Ik had dan ook volgende vragen voor de ministers:

1) Hoe staat u ten opzichte van de trend om privédetectives in te zetten om werknemers te controleren?

2) Zijn de gegevens die worden verzameld via privédetectives voldoende bewijsmateriaal om werknemers te ontslaan?

3) Bestaan er cijfers van ontslagen werknemers na het ingrijpen door een privédetective? Zo ja, dan had ik deze cijfers graag ontvangen voor 2010, 2011, 2012.

4) Welke overtredingen, die reden zijn voor ontslag, worden het vaakst vastgesteld door deze detectives?

5) Hoeveel detectives zijn er in loondienst van bedrijven? Hoeveel zelfstandige privédetectives worden ingehuurd voor dergelijk speurwerk?

6) Zult u maatregelen nemen om duidelijker te stellen wat mag en niet mag? Welke maatregelen zijn dat en wat is de timing?

Antwoord ontvangen op 24 september 2013 :

1) De relatie tussen werknemers en hun werkgever is gebaseerd op vertrouwen en een privaat onderzoek naar een werknemer kan natuurlijk dit vertrouwen op de proef stellen.. Vanuit dit oogpunt is het verkieslijk deze praktijk te vermijden of deze toch te reglementeren. Het is verder aanbevolen dat indien zich strafbare feiten hebben voorgedaan, het onderzoek toe te vertrouwen aan de politiediensten. Zij onderzoeken de feiten in alle onafhankelijkheid en met respect voor eenieders rechten. Indien het voor de rest noodzakelijk wordt geacht om voor bepaalde onderzoeken detectives in te schakelen gebeurt dat inderdaad het best binnen een met de sociale partners afgesproken kader. Dit kader is dan aanvullend op de wetgeving die op de privé-detectives van toepassing is.

2) Het is aan de rechter die over de feiten moet oordelen dat het toekomt de bewijswaarde van de vaststellingen van de privé-detective te beoordelen. Over het algemeen en in het verleden hechtten de rechters quasi geen waarde aan bevindingen verricht door privé-detectives. Men oordeelde dat de onderzoeken door hen gemaakt werden op vraag van een partij, zonder enige waarborg van objectiviteit, zonder gerechtelijke controle en in door de rechter niet gekende omstandigheden. In een aantal recentere zaken echter worden onderzoeken van privé-detectives positiever beoordeeld. Zo werden bepaalde bevindingen aanvaard als vermoeden of begin van bewijs in de mate dat ze bevestigd werden door andere elementen uit het dossier of de waarachtigheid van andere bewijselementen konden ondersteunen. Het verslag van een privé-detective wordt dus op gelijke voet gesteld met die van een eenzijdige expertise.

Voor de vragen 3) en 4) verwijs ik naar mijn collega, de minister van Werk.

5) Naar schatting zijn er een veertigtal vergunde privé-detectives in loondienst van bedrijven die ook worden ingezet om intern in het bedrijf feiten te onderzoeken..

6) Ik heb onlangs bij de regering een wetsontwerp neergelegd dat precies deze problematiek regelen zal. De middelen en methodes van de private onderzoeker moeten inderdaad gedefinieerd en afgestemd worden op de wetgeving inzake de bescherming van de privacy. Ze moeten in evenwicht zijn met de rechten van de door hem onderzochte persoon.