Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3728

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 16 november 2011

aan de minister van Landsverdediging

Aankoop Airbus A400M - Onderhoudscontract motoren - Kostprijs

militaire luchtvloot
luchtmacht
krijgsmacht

Chronologie

16/11/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-5114

Vraag nr. 5-3728 d.d. 16 november 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De levering van de eerste exemplaren van de Airbus A400M aan Frankrijk is gepland begin 2013. Ondanks de fouten bij het testen van de motor, waarvan de details zijn verwijderd uit het rapport, blijft het aanbod van Airbus open en heeft dit geen invloed op het leveringsschema. De algemeen afgevaardigde voor bewapening Laurent Collet-Billon dreigt er echter mee deze bestelling niet te betalen, met als reden het gebrek aan een aanvaardbaar voorstel omtrent het onderhoud van de Airbusmotoren, die worden gebouwd door een consortium van Snecma, Rolls-Royce, MTU en ITP.

Dit onderhoudscontract moet worden ondertekend ten laatste eind dit jaar maar naar verluidt ligt het huidige voorstel van Airbus 20 % hoger dan wat Frankrijk en Groot-Brittannië in een gezamenlijk contract bereid zijn te betalen.

Graag had ik hieromtrent dan ook een gedetailleerd antwoord ontvangen op volgende vragen:

1) Wanneer is de levering van deze vliegtuigen voor België gepland?

2) Ervaart de geachte minister gelijkaardige problemen zoals in Frankrijk wat betreft het onderhoud van de motoren?

3) Is hij op de hoogte van de discussies in Frankrijk rond de kostprijs van het onderhoudscontract?

4) Kan hij zeer gedetailleerd aangeven hoe het onderhoud bij ons gaat verlopen van de A400 toestellen en toelichten welke de kostprijs per toestel per jaar gaat zijn?

5) Werkt België met een gemeenschappelijk contract naar het voorbeeld Frankrijk en Groot-Brittannië inzake de aankoop van A400M vliegtuigen en dit met het oog op het drukken van de kosten? Zo ja, kan hij dit uitvoerig toelichten? Zo neen, waarom niet?

6) Kan hij aangeven hoe de kostprijs van het onderhoud van de A400 toestellen bij ons zich verhoudt tot de vooropgestelde prijs van Airbus in Frankrijk?