(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
De correctionele rechtbank van Dendermonde heeft een ouderpaar veroordeeld omdat het zijn jongste dochter niet had laten inenten tegen polio. De moeder en vader van het kind kregen elk een boete van 200 euro.
Sinds 1967 is het verplicht om kinderen vóór ze achttien maanden oud zijn te laten inenten tegen poliomyelitis, beter bekend als polio of kinderverlamming. Daarvoor bestaat een formulier dat ouders bij het gemeentebestuur moeten indienen, na de vaccinatie. Wie zijn kinderen niet laat inenten, riskeert een geldboete en een gevangenisstraf van acht dagen tot een maand.
Graag had ik van de geachte minister een antwoord gekregen op de volgende vragen :
1. Hoeveel ouders in België lieten hun kinderen de voorbije vijf jaar niet tegen polio inenten ?
2. Hoeveel personen werden de voorbije vijf jaar door de rechtbank veroordeeld voor het niet laten inenten tegen polio ?
Antwoord : Ik heb de eer u hierbij de gevraagde informatie met betrekking tot het niet-naieven van de verplichte inenting tegen poliomyelitis over te maken. De elementen van antwoorden werden mij verstrekt door de statistisch analisten van het parket bij het hof van beroep te Brussel.
De eerste tabel die u vindt hieronder geeft per jaar van binnenkomst een overzicht van het aantal zaken dat werd geregistreerd met de tenlasteleggingscode die in praktijk exclusief wordt gebruikt voor het registreren van processen-verbaal die werden opgesteld naar aanleiding van de niet-naleving van de verplichting tot inenting van jonge kinderen tegen poliomyelitis. De gegevens zijn afkomstig uit het informaticasysteem dat de correctionele parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg gebruiken. Ik merk volledigheidshalve op dat het parket te Eupen geen gebruik maakt van dit informaticasysteem en dat de analyse die volgt dus geen gegevens van Eupen bevat.
Tabel 2 heeft betrekking op de vooruitgangsstaat van de zaken die in tabel 1 werden opgenomen. Het betreft de stand van zaken op het moment van de extractie van de gegevens uit de databank, met name 11 juli 2005.
Luidens artikel 28quater alinea 1 van het Wetboek van strafvordering, ingevoegd door de Wet van 12 maart 1998, dient elke beslissing tot zonder gevolgstelling te worden gemotiveerd door de procureur des Konings. Een beslissing tot seponering kan gestoeld zijn op technische motieven of op opportuniteitsmotieven. De parketten beschikken over een verfijnde lijst van motieven tot zonder gevolgstelling die uniform is voor het hele land en die geformaliseerd is als gevolg van de Franchimont-hervorming. De verschillende motieven zijn weergegeven in bijlage 1 van de omzendbrief COL 12/98 van het College van procureurs-generaal betreffende de toepassing van de Wet van 12 maart 1998.
Ik wens hierbij te benadrukken dat meer dan 7 op 10 seponeringen (71,12 %) het gevolg zijn van een toestand die werd geregulariseerd (waarbij het kind dus alsnog werd ingeënt). Daarnaast werd in bijna 18 % van de zaken die zonder gevolg werden geklasseerd geoordeeld dat er geen sprake was van een misdrijf.
TABEL 1 : Verplichte inenting van jonge kinderen tegen poliomyelitis : aantal zaken per jaar van binnenkomst per verbaliserende instantie (n en %).
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005* | Totaal | |||||||
n | % | n | % | n | % | n | % | n | % | n | % | |
algemene politie | 147 | 8,18 | 15 | 0,87 | 173 | 11,50 | 168 | 9,40 | 73 | 9,24 | 576 | 7,58 |
inspectiediensten | 1 053 | 58,63 | 952 | 55,35 | 1 275 | 84,77 | 1 570 | 87,81 | 704 | 89,11 | 5 554 | 73,10 |
klachten en BP-stellingen | 1 | 0,06 | 1 | 0,07 | 2 | 0,03 | ||||||
andere zendingen | 596 | 33,18 | 752 | 43,72 | 55 | 3,66 | 50 | 2,80 | 13 | 1,65 | 1 466 | 19,29 |
België | 1 796 | 100,00 | 1 720 | 100,00 | 1 504 | 100,00 | 1 788 | 100,00 | 790 | 100,00 | 7 598 | 100,00 |
Bron : gegevensbank van het College van Procureurs-generaal/Statistisch analisten. | ||||||||||||
Voor het jaar 2005 betreft het hier het aantal zaken, binnengekomen tussen 1 januari en 30 juni. | ||||||||||||
(1) Deze rubriek omvat de lokale en de federale politiediensten.
(2) De inspectiediensten zijn de administratieve diensten met beperkte verbaliserende bevoegdheid. In het kader van deze problematiek betreft het vermoedelijk in de meerderheid van de gevallen zaken die werden overgemaakt door gezondheidsinspecteurs.
(3) Deze categorie heeft betrekking op klachten door particulieren, evenals klachten van gerechtsdeurwaarders of van particuliere organisaties en burgerlijke partijstellingen.
(4) Zendingen van andere parketten (ter beschikking stellingen) en rechtbanken, van andere secties van hetzelfde parket, van buitenlandse parketten of rechtbanken en van rechtbanken van hetzelfde gerechtelijk arrondissement geven aanleiding tot het creëren van een nieuwe zaak.
Deze categorie is tevens de restcategorie voor alle zaken die niet in één van de andere vier rubrieken konden worden ondergebracht.
TABEL 2 : Verplichte inenting van jonge, kinderen tegen poliomyelitis : vooruitgangsstaat van de zaken per jaar van binnenkomst (n en %), stand van zaken op 11 juli 2005.
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005* | Totaal | |||||||
n | % | n | % | n | % | n | % | n | % | n | % | |
zonder gevolg | 1 705 | 94,93 | 1 623 | 94,36 | 1,407 | 93,55 | 1 478 | 82,66 | 387 | 48,99 | 6 600 | 86,86 |
vooronderzoek | 32 | 1,78 | 44 | 2,56 | 56 | 3,72 | 242 | 13,53 | 383 | 48,48 | 757 | 9,96 |
voeging | 18 | 1,00 | 19 | 1,10 | 3 | 0,20 | 4 | 0,22 | 1 | 0,13 | 45 | 0,59 |
ter beschikking | 20 | 1,11 | 28 | 1,63 | 28 | 1,86 | 31 | 1,73 | 6 | 0,76 | 113 | 1,49 |
minnelijke schikking | 8 | 0,45 | 2 | 0,12 | 8 | 0,53 | 19 | 1,06 | 12 | 1,52 | 49 | 0,64 |
bemiddeling in strafzaken | 1 | 0,06 | 1 | 0,01 | ||||||||
rechtstreekse dagvaarding | 5 | 0,28 | 5 | 0,07 | ||||||||
zitting | 1 | 0,06 | 4 | 0,22 | 1 | 0,13 | 6 | 0,08 | ||||
vonnis en verder | 12 | 0,67 | 4 | 0,23 | 2 | 0,13 | 4 | 0,22 | 22 | 0,29 | ||
België | 1 796 | 100,00 | 1 720 | 100,00 | 1 504 | 100,00 | 1 788 | 100,00 | 790 | 100,00 | 7 598 | 100,00 |
Bron : gegevensbank van het College van procureurs-generaal/Statistisch analisten. | ||||||||||||
Voor het jaar 2005 betreft het hier het aantal zaken, binnengekomen tussen 1 januari en 30 juni. | ||||||||||||
(1) Deze categorie bevat alle zaken die op 11 juli 2005 zonder gevolg gesteld stonden. De zonder gevolgstelling is een voorlopige beslissing om af te zien van vervolging, waardoor een einde wordt gesteld aan het opsporingsonderzoek. Zolang de publieke vordering niet is vervallen kan de zaak opnieuw worden geopend.
(2) Deze categorie bevat alle zaken die zich op 11 juli 2005 nog in de fase van het vooronderzoek bevonden.
(3) Deze categorie bevat alle zaken die op 11 juli 2005 gevoegd waren aan een andere zaak.
(4) Deze categorie bevat alle zaken die op 11 juli 2005 ter beschikking gesteld stonden aan een ander parket.
(5) Door de betaling van de minnelijke schikking vervalt de publieke vordering. De vooruitgangsstaat « minnelijke schikking » blijft dan evenwel behouden. Als aan de minnelijke schikking niet wordt voldaan, blijft de zaak in deze vooruitgangsstaat zolang er geen andere beslissing wordt genomen. De observaties uit tabel 2 betreffen in 37 gevallen zaken die wel degelijk werden afgesloten na de effectieve betaling van de minnelijke schikking, in de 12 andere gevallen werd de minnelijke schikking voorgesteld zonder dat er op 11 juli 2005 reeds een (positief of negatief) gevolg aan werd gegeven.
(6) Deze rubriek bevat de zaken waarin het openbaar ministerie beslist om een procedure van bemiddeling in strafzaken voor te stellen. Wanneer aan de bemiddeling in strafzaken wordt voldaan vervalt de publieke vordering. Het betreft in dit ene geval een zaak waarin een bemiddeling in strafzaken werd voorgesteld zonder dat er op het moment van de gegevensextractie meer informatie beschikbaar is over het gevolg dat hieraan werd gegeven.
(7) Deze rubriek telt alle zaken die op 11 juli 2005 reeds rechtstreeks werden gedagvaard, zonder dat er op die datum al een zittingsdatum werd bepaald. In elk van de 5 zaken uit de tabel betreft het een rechtstreekse dagvaarding door het openbaar ministerie.
(9) De rubriek « vonnis en verder » betreft alle zaken die op 11 juli 2005 reeds gevonnist waren, los van het feit of er daaropvolgend eventueel verzet of beroep werd aangetekend.
n | % | |
Beperkte maatschappelijke weerslag | 79 | 1,20 |
Toestand geregulariseerd | 4 694 | 71,12 |
Misdrijf van relationele aard | 16 | 0,24 |
Nadeel gering | 42 | 0,64 |
Redelijke termijn overschreden | 6 | 0,09 |
Afwezigheid van voorgaanden | 1 | 0,02 |
Toevallige feiten met oorzaak | 17 | 0,26 |
Wanverhouding strafvordering — maatschappelijke verstoring | 18 | 0,27 |
Houding van het slachtoffer | 14 | 0,21 |
Te weinig recherchecapaciteit | 72 | 1,09 |
Andere prioriteiten | 215 | 3,26 |
Geen misdrijf | 1 184 | 17,94 |
Onvoldoende bewijzen | 99 | 1,50 |
Overlijden van de dader | 1 | 0,02 |
Onbevoegdheid | 36 | 0,55 |
Kracht van gewijsde | 1 | 0,02 |
Strafuitsluitende verschoningsgrond | 1 | 0,02 |
Dader(s) onbekend | 13 | 0,20 |
Pretoriaanse probatie | 2 | 0,03 |
Seining van de dader | 89 | 1,35 |
Totaal | 6 600 | 100,0 |
Bron : Gegevensbank van het College van procureurs-generaal/Statistisch analisten. | ||