Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 3-5

ZITTING 2003-2004

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Minister van Mobiliteit en Sociale Economie

Vraag nr. 3-392 van de heer Van Overmeire d.d. 24 oktober 2003 (N.) :
NMBS. ­ Stelplaatsen. ­ Bewaking. ­ Graffiti.

Veel treinstellen van de NMBS zijn besmeurd door graffiti. Er mag verondersteld worden dat deze graffiti niet aangebracht wordt wanneer de treinen rijden, maar dat dit 's avonds in de stelplaatsen gebeurt.

Zijn deze stelplaatsen dan onvoldoende beveiligd ?

Wat is de omvang van het probleem ? Wat is de kostprijs van de verwijdering van deze graffiti ?

In welke stelplaatsen doet het probleem zich voor ? Zijn er cijfers over het aantal per stelplaats ?

Welke maatregelen zijn er genomen ?

Antwoord : 1. De taggers komen dikwijls tijdens de nacht het rollend materieel, dat gerangeerd staat op de opstelsporen, bespuiten.

Maar het is niet alleen op de opstelsporen dat taggers hun slag slaan. Er zijn vele gevallen bekend waarbij tijdens de stilstand van een trein in een onbewaakte stopplaats graffiti werd aangebracht. Terwijl de treinbegeleider aan de kant van het perron doende is met de bewerkingen van het uit- en instappen van de reizigers brengen de taggers de graffiti aan op de andere zijde van de trein. Door deze handelwijze is een lokalisatie in ruimte en tijd heel moeilijk zoniet onbestaande. Het is technisch niet uitvoerbaar en economisch niet verantwoord om in iedere onbewaakte stopplaats een veiligheidsbediende te plaatsen om deze vorm van beschadiging tegen te gaan.

2. De NMBS schat dat ongeveer 300 taggers aan het werk zijn op haar spoorwegnet.

3 en 4. De forfaitaire kostprijs voor de reiniging van de besmeurde treinstellen en, per reizigersregio, het aantal vastgestelde gevallen en de beschadigde oppervlakte werden hierna vermeld.

Brigade Nombre de constats
­
Aantal vaststellingen
Surface souillée (en m2)
­
Besmeurde oppervlakte (in m2)
Coût forfaitaire (en euros)
­
Forfaitaire kostprijs (in euro)
2001 2002 2001 2002 2001 2002
Arlon. ­ Aarlen 19 25 615 1 215,5 116 562,45 107 061,24
Anvers. ­ Antwerpen 35 34 1 532 1 343 134 339,58 109 483,44
Mons. ­ Bergen 3 3 106 135 9 336,48 11 890,8
Bruges. ­ Brugge 55 37 1 957 901 142 176,43 79 360,08
Bruxelles-Nord. ­ Brussel-Noord 68 24 2 452 3 672,2 216 060,24 323 447,37
Bruxelles-Midi**. ­ Brussel-Zuid** 0 151 0 4 717 0 415 473,36
Charleroi 6 8 540 905 47 520 79 712,4
Denderleeuw 23 36 213,5 690 18 920,95 60 775,2
Termonde*. ­ Dendermonde* 14 104 617,5 2 107,87 54 211,15 185 653,93
Tournai. ­ Doornik 0 15 0 441,22 0 38 862,66
Gand. ­ Gent 49 40 1 360 1 471 119 788,8 129 565,68
Hasselt 27 36 911 1 066 80 240,88 93 893,28
Courtrai. ­ Kortrijk 25 20 1 291,13 841,13 113 722,73 74 086,73
Louvain. ­ Leuven 0 5 0 206 0 18 144,48
Liège. ­ Luik 33 42 876,5 1 563 77 202,12 137 669,04
Malines. ­ Mechelen 28 29 2 451,96 1 102 215 968,63 97 064,16
Namur. ­ Namen 6 13 96 258 8 455,68 22 724,64
Verviers 15 25 504 750 44 392,32 66 060
Total. ­ Totaal 406 647 15 524,59 23 384,92 1 398 898,40 2 050 928,49

(*) Brigade opgericht op 1 oktober 2001.

(**) Databank beschikbaar vanaf 2002.

5. B-Security (de interne bewakingsdienst NMBS) verricht zeer veel controles op de meest getroffen sites.

Op preventief gebied werd binnen de NMBS een werkgroep opgericht die tot doel heeft een regeling uit te werken om het toezicht op het rollend materieel uit te breiden en het reinigen van het materieel vlugger te laten verlopen.

Op repressief niveau wordt gestreefd naar een betere samenwerking met de verschillende politiezones in wiens werkgebied de gevoelige wijkbundels gelegen zijn. Maar het is een feit dat de politiediensten andere opdrachten hebben dan de strijd tegen deze vorm van beschadiging.