Ambtenaren - Melden van ziekte - Controleartsen - Onderzoek van het Rekenhof
ambtenaar
plichten van de ambtenaar
absenteïsme
officiële statistiek
Rekenhof (België)
ziekteverlof
14/6/2013 | Verzending vraag |
16/7/2013 | Antwoord |
Uit een audit rond het absenteïsmebeleid van de federale diensten leidde het Rekenhof af dat sommige ambtenaren controle van artsen ontlopen door na 9.30 uur hun ziekteafwezigheid te melden. Na 9.30 uur is de agenda van de controleartsen reeds opgemaakt, waardoor aanvullingen amper nog kunnen gebeuren. Het grote aantal ambtenaren dat na 9.30 uur belt, doet vermoeden dat veel mensen weten dat controleartsen een zeer druk programma hebben en dat de kans op controle slinkt, als men de ziekteafwezigheid later meldt.
Het jaar 2011 is illustrerend: van de 42 000 controles werden slechts 2% mensen als onrechtmatig ziek bevonden, terwijl één derde van de mensen die zich ziek meldde, na 9.30 uur belde om zich ziek te melden. Deze mensen ontliepen hoogstwaarschijnlijk de controles van de artsen. Bij sommige diensten als Justitie en het Gevangeniswezen lopen zelfs één op de twee ziektemeldingen na 9.30 uur binnen.
Graag kreeg ik antwoord op volgende vragen :
1) Is de staatssecretaris op de hoogte van het onderzoek door het Rekenhof en de problemen die het Rekenhof aankaart?
2) Hoeveel mensen die op de lijst van controleartsen komen, bellen voor 09.30 uur en hoeveel na 09.30 uur, dit voor 2011 en 2012?
3) Kan de verhouding tussen het tijdstip van bellen (voor en na 09.30 uur) en het aantal onrechtmatige afwezigen weergegeven worden, dit voor 2011 en 2012?
4) Welke openbare diensten hebben in dit kader al maatregelen getroffen?
5) Zal de staatssecretaris aanbevelingen doen aan de openbare diensten of maatregelen treffen voor de controleartsen (meer artsen, later tijdstip agenda-opmaking,…) en/of aan de openbare diensten zelf?
In antwoord op zijn vraag heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen :
1) Ik heb inderdaad het rapport van het onderzoek van het Rekenhof ontvangen en heb kennis genomen van de problemen die werden aangekaart.
2) Graag wil ik preciseren dat het ogenblik van de registratie van een ziektemelding in het systeem van Medex vooral belangrijk is voor de controle van ééndagsziekten. Voor ééndagsziekten is bovendien voorzien in een tweede aanvullende controleronde op aanvraag van de werkgever, waarvoor de registratie in het systeem van Medex moet gebeuren voor 13.30 u, zoals beschreven in het rapport van het Rekenhof.
Medex noch mijn administratie hebben zicht op het uur waarop de betrokkenen hun werkgever hebben verwittigd. Medex beschikt enkel over gegevens over het ogenblik waarop de afwezigheid door de werkgever in het systeem geregistreerd werd.
In onderstaande tabel vindt U een overzicht van de gemelde afwezigheden van 1 dag in functie van het uur van registratie :
|
Registratie voor 09.30 u |
Registratie na 09.30 u |
Registratie voor 09.30 u |
Registratie na 09.30 u |
Totaal 2011 |
47 495 |
20 699 |
68,00% |
32,00% |
Totaal 2012 |
80 791 |
40 617 |
67,00% |
33,00% |
1ste Trimester 2013 |
29 105 |
12 561 |
70,00% |
30,00% |
Voor de afwezigheden van meerdere dagen heeft Medex berekend hoeveel afwezigheidsmeldingen niet meer de dag zelf konden gecontroleerd worden omwille van het uur van registratie :
|
% afwezigheidsmeldingen geregistreerd voor 09.30 u |
% afwezigheidsmeldingen geregistreerd na 09.30 u |
2011 |
89,3 % |
10,7 % |
2012 |
88,1 % |
11,9 % |
1ste Trimester 2013 |
89,1 % |
10,9 % |
3) Ik verwijs even naar het antwoord op
vraag 2, waaruit dus blijkt dat noch Medex, noch de Federale
Overheidsdienst (FOD) P&O overzicht hebben van het uur waarop een
ziektemelding gebeurt bij de werkgever.
Voor afwezigheden van 1 dag waarvoor geen controle mogelijk was, kan ook geen uitspraak gedaan worden over de rechtmatigheid van de afwezigheid.
Medex rapporteert dat in 2012 voor de uitgevoerde controles in 97,55 % van de gevallen de afwezigheid gerechtvaardigd was, in 2,13 % de periode van afwezigheid werd ingekort en in 0,32 % van de gevallen de afwezigheid wegens ziekte niet gerechtvaardigd was.
4) Alle federale overheidsinstellingen zijn uitvoerig gebriefd over de te volgen procedures en het tijdstip waarop de ziektemeldingen moeten worden geregistreerd in het systeem van Medex. Elke werkgever blijft echter verantwoordelijk voor het verzuimbeleid in zijn organisatie. Ik beschik niet over een overzicht van de verschillende maatregelen die door elk van hen is genomen.
5) Zoals het Rekenhof aangeeft in zijn rapport worden de streefcijfers op het vlak van controles ruimschoots gehaald. De kwaliteit van de controles kan ongetwijfeld verder verbeterd worden. Het tijdstip van ziektemelding kan bijvoorbeeld door een verdere automatisering zeker nog verbeterd worden. Persoonlijk wens ik meer in te zetten op het bestrijden van het grijs verzuim en het verhogen van de drempels voor ziektemelding door het aktief betrekken van het lijnmanagement. Daartoe vind ik het ook belangrijk dat de ziekteverzuimcijfers regelmatig besproken worden met het netwerk van de P&O-verantwoordelijken, waarbij de verschillende goede praktijken aan bod kunnen komen. Ik ben ook van plan om de reglementering die ter zake bestaat nog eens in herinnering te brengen via een omzendbrief.