NMBS - Technische problemen - Inzetting van bussen en taxi's - Kosten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
16/2/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4496
Het komt voor dat de NMBS zich genoodzaakt voelt om bussen of taxi's in te leggen wegens technische problemen met treinstellen of problemen op de spoorlijnen.
Ook indien er geen vervanging mogelijk is van machinisten met gezondheidsproblemen of die hun maximale rijtijd hebben overschreden of benaderen, worden soms vervangende bus- en taxiritten voorzien.
Kan de geachte minister mij laten weten wat de kosten zijn die door de NMBS werden gemaakt in 2006, 2007 en 2008 voor het inzetten van respectievelijk busvervoer en taxi's?
De beslissing om reizigers met een taxi of bus naar hun bestemmingsstation te vervoeren valt onder de bevoegdheid van Reizigers Dispatching Voyageurs (RDV) die een beroep doet op een ander vervoermiddel zoals bussen of taxi’s bij onder andere incidenten, ongevallen, verbroken laatste aansluitingen van de dag, en gevallen van overmacht.
De redenen waarom taxi’s worden ingelegd worden nog niet bijgehouden.
Onderstaande tabel geeft de kostprijs voor taxivervoer ten laste van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) (het taxivervoer van treinbestuurders en –begeleiders in het kader van hun dienst inbegrepen). Om bijvoorbeeld de eerste of laatste treinen te kunnen bedienen wordt er ook een beroep gedaan op taxivervoer om het personeel van en naar hun depotstation te brengen.
2006 |
61 017,74 euro |
2007 |
70 131,17 euro |
2008 |
152 294,00 euro |
2009 (tot op 17 november 2009) |
96 826,44 euro |